Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Еврианта” на Театър ан дер Вийн от програмата на OperaVision

Снимка: Theater an der Wien

„Еврианта“ от Карл Мария фон Вебер – това е едно познато заглавие, но на напълно непозната творба. На всички е известна блестящата увертюра, но операта много рядко се поставя в театрите, направените цялостни записи са само три и то през 50-те години на отминалия век.

Въпреки обърканото либрето операта „Еврианта” е прекрасна като музика, заслужава да се чуе и опознае. Написана е по поръчка на знаменития импресарио Доменико Барбая, който ръководи Виенския оперен театър „При Каринтийските врати“. Вебер  се обръща  за либрето към  Хелмина фон Шези, която е превела от старофренски „Историята на Жерар Неверски и прекрасната добродетелна Еврианта Савойска негова любима“ – рицарска новела от 13 век от Жебрер дьо Монтрей с оригинално заглавие “Роман за теменужката или Жерар Неверски“. По настояване на Вебер писателката 11 пъти поправя либретото, за да бъде историята по-ясна, но и така не се получава логично развитие. Въпреки това Вебер композира въодушевено операта си. Само за 11 месеца тя е готова и на 23 октомври  1823 година е премиерата й във Виена, а ролята на Еврианта се изпълнява от съвсем младата Хенриет Зонтаг – една от бъдещите големи звезди на операта на 19 век. Успехът отначало, когато Вебер е на диригентския пулт, е голям, а после операта постепенно престава да буди интереса на публиката. Причините са много – претовареното и неясно либрето, твърде новаторския стил на творбата – с много речитативи, без говорни диалози, големи оркестрови  интерлюдии.

Съдържанието на „Еврианта” е типично романтична рицарска история, включваща голяма и чиста любов, интриги и коварни  замисли, наклеветена любима, намеса на извънземни сили –призраци и змейове, мнима смърт и накрая щастлив финал. Всичко това предполага приказна сценична постановка и тук идва разочарованието. Прочутият  режисьор  Кристоф Лой има  друг поглед върху нещата. Действието е осъвременено, съдейки по костюмите – героите живеят някъде към средата на 20 век. Сцената представлява голям салон с много врати и прозорци – вдясно има роял, вляво – желязно войнишко легло. На този фон преминават шестте картини на операта – ту в дворец, ту в  сенчест парк или пустинна местност. Героите, които не участват в даденото действие, стоят или лежат вдясно на сцената, явно за да разберат всичко, което става. Дори и това приемам, само ме затрудни да разбера защо Еврианта през цялото време беше боса, а коварният  злодей граф Лизиарт, докогато пееше отмъстителната си ария, пълна със злост, беше чисто гол…

Тъй като в операта все пак е най-важна музиката, препоръчвам ви я – много е красива, а и много добре изпълнена под ръководството на известния немския диригент Константин Тринкс! Силно впечатление ми направи виенският хор „Арнолд Шьонберг”, който беше на сцената. Операта е пълна с хорови сцени, а хорът демонстрира  каква висока култура на музициране има, каква гъвкава динамика изгражда, какви невероятни пианисими постига /особено мъжкият хор/. В операта има и хор на ловците, който по нищо не отстъпва на този, който познаваме добре от „Вълшебният стрелец“. Симфоничният оркестър на Виенското радио също беше блестящ, особено валдхорните му, които имаха много сложна задача. Освен рицари в операта има и много ловци – съответно и много  ловни сигнали. И изпълнителите на главните роли бяха много добре подбрани: трудната роля на Еврианта изпълни младата американска певица  Жаклин Вагнер. След започване на кариерата си в оперните театри на САЩ тя се явява в Ню Йорк на прослушване за роли в чужбина и първият й ангажимент е в Марсилия. След тази изява продължава да се усъвършенства в Германия с Фулбрайтова стипендия, а днес пее из цяла Европа роли като Памина, Микаела, Мюзета, Агата, Донна Анна, Леонора от „Фиделио“. Носителка е на редица престижни певчески награди като „Франсиско Виняс“, “Рената Тебалди“ и др. Солидна, стабилна певица с бъдеще! Актьорски бе вълнуваща другата  изпълнителка – немския мецосопран  Тереза Кронталер, в ролята на  Еглантина. Тя притежава красив, изравнен глас. Засега нейната кариера се развива в немските оперни театри. В главната роля – на Адолар, се изявява американският тенор Норман Райнхард. Красив, лиричен глас, типично немски звучащ, той е известен както в родината си, така и в Европа с белкантовите роли - на Росини, Белини, Доницети, с участия в съвременни опери, мюзикъли, Моцартови герои и в „Отело”. Остава да добавя последните централни герои. Много артистичен е английският баритон Андрю Фостър Уилямс. Той е отличен  певец и вече има много добра кариера в големите европейски оперни театри, включително и в Болшой театър. Най-често пее героите на Вагнер. Австрийският бас Стефан Черни в ролята на крал Луи VI притежава красив глас и силно сценично присъствие.

С удоволствие ви препоръчвам да чуете този спектакъл! 


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Маестро Улф Ваденбранд

Мрак и светлина в ноти

I am a man who walks alone …  е първият стих от Fear of the Dark на британската хеви метъл група Iron Maiden . За много от почитателите на тежкия звук именно това произведение е мрачна светиня , в която се съчетават страхът от тъмнината, самотата и непознатото, съществата и усещанията на отвъдното . Същевременно те са толкова..

публикувано на 14.04.21 в 15:58
Участие на Борислав Йоцов в проекта „Кларинетът през барока“

Плевенската филхармония ще изненада публиката с две премиерни произведения

Истински музикален празник очаква плевенчани на 15 април с две премиерни изпълнения на младата и талантлива цигуларка Калина Митева. С участието на плевенската филхармония ще бъдат изпълнени  произведенията "Фантазия върху руски теми" за цигулка и оркестър на Николай Андреевич Римски-Корсаков и "Прелюд за цигулка и кларинет" на Христо..

публикувано на 14.04.21 в 15:33
„Машините са кучки“

Помирение и любов между машини и хора в пиесата „Машините са кучки“

„ Машините не завземат, а ние сме тези, които ги караме да вършат неща вместо нас – неща, които могат да свършат по-добре от нас. Оттук нататък разглеждаме това как се разбираме с тези машини, как се развива тази комуникация“. Това каза в интервю за БНР театралният режисьор и драматург Гергана Димитрова за пиесата „Машините са кучки“, създадена..

публикувано на 14.04.21 в 10:22
„Голата истина за група „Жигули“

Ваня Николова: "Голата истина за група "Жигули" - филм, който те зарежда с емоции

Новият филм на Виктор Божинов    "Голата истина за група "Жигули"  тръгва с предпремиерни прожекции от 16 април , а днес е гала премиерата му от 20 часа в зала 1 на НДК. Събитието е част от "Киномания". „Всичко по сценария се получи както го бяхме разчели и то проработи. Дори сега откриваме неща, за които не сме подозирали“, каза в „Преди..

публикувано на 13.04.21 в 10:15
Салонът се открива с постановката „Серотонин“ на сцената на театър „Азарян“

Открива се 16-ото издание на Софийския театрален салон

Шестнадесетото издание на Софийския театрален салон ще бъде открито днес, а в него се показват номинираните спектакли за наградите ИКАР. Това ще стане от 19 часа на сцената на театър „Азарян“ с постановката „Серотонин“. Очаква се общо 21 спектакъла да бъдат изиграни до 29 април. Тази година Театралният салон ще протече под знака на..

публикувано на 13.04.21 в 10:13
Изложбата е на двата етажа, в трите зали на галерията

Софийската градска галерия показва 160 платна на Андрей Даниел

Мащабна изложба от 160 платна на Андрей Даниел се открива днес в Софийската градска художествена галерия.  „Андрей Даниел. Между две епохи“ е озаглавена експозицията, която е била замислена, докато художникът е бил жив, каза за „Хоризонт“ директорът на галерията Аделина Филева.  „Зрителят, когато дойде в градската галерия, първо ще види, че..

публикувано на 13.04.21 в 07:31

"Сцени от живота на една актриса" с премиера на "Киномания"

Българският филм "Сцени от живота на една актриса" ще има премиера в рамките на фестивала "Киномания" в кино "Люмиер" на 19 април от 20.00 ч.  Филмът на режисьора Иван Владимиров вече получи 3 награди „Златна роза”, специалната награда на журито - за режисура и сценарий, както и специалната награда на журито от фестивала за операторско..

публикувано на 12.04.21 в 18:01