Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли да има дистанционно обучение, но присъствено изпитване

2
Снимка: Веселина Киричева

"Ако училищата решат следващите седмици да провеждат дейности по интереси, проектни дейности, всякакъв тип занимания в електронна среда, да отложат учебните седмици за юни месец. От 1-ви до 6-и клас имаме две седмици маневреност през юни месец", заяви министърът на образованието Красимир Вълчев. 

"Ние, учителите, няма как да подкрепим такова предложение, защото показва, че хората, които са го предложили, никога не са влизали в час и не познават какво представлява психологията, обучението и възпитанието на децата", каза пред БНР Яна Шишкова, преподавател в 138-о училище в София и член на групата във Фейсбук "Учители за силно българско образование", в коментар на обмисляното от МОН удължаване на учебната година с две седмици за учениците от 1-ви до 6-и клас през юни.  

Тя подчерта, че учителите вече имат достатъчно опит с дистанционното обучение и уточни, че многократно са предлагали на МОН да се провежда дистанционно обучение, но с присъствено изпитване по график:

"Да събираме много малки групи деца и да ги изпитваме присъствено, защото когато знаеш, че присъствено ще те изпитват и няма как, трябва да го направиш и да се подготвиш за определено време, а няма да можеш да преписваш, тогава се мобилизираш и учиш зададения материал".

Снимка: Веселина Киричева
Според Шишкова се върви изцяло в погрешна посока, защото дистанционното обучение не е пожелание, а абсолютна нужда, с оглед на случващото се в държавата:

"Никой от нас, колкото и да искаме да учим присъствено, няма как да противоречи на заповеди на здравните власти. Това, което трябва да направим, е да създадем график на присъствени изпитвания за децата и по този начин можем да редуваме дистанционно с присъствени изпитвания. Така да компенсираме всички проблеми на дистанционното обучение". 

Според Антонина Кенова, родител на дете в подготвителна група и на дете със специални образователни потребности, родителите и учениците не са подготвени от понеделник да преминат на онлайн обучение:

"Не е помислено родителите как ще се справят с грижите за децата им. Имам познати учители, които се чудят как ще се справят с преподаване от вкъщи, при положение че децата им няма да могат да ходят на детска градина".

По думите на Кенова един месец не ходене на училище на дете със специални образователни потребности може да го върне назад в постиженията, до които е достигнало:

"Родителите сме изоставени извън дистанционното обучение, цялостно, а сега - по време на дистанционното обучение, поне да ни оставят индивидуалните частни терапии на децата със СОП, за които ние плащаме. Говорим за психичното здраве на тези деца". 

Кенова изказа мнение, че трябва да има двуседмична ваканция сега за всички, за да могат да се успокоят и пренастроят, защото стресът, според нея, е голям. Тя беше категорична, че не за всички ученици трябва да има удължаване на учебната година, а да се подходи индивидуално според нивото на усвояване на учебния материал от всяко дете.

БНР
В предаването "12+3" Огнян Исаев, директор на Програма "Образователни възможности и постижения“ към Тръста за социална алтернатива, коментира, че решенията трябва да се вземат след направен дълбок анализ и да се направят компенсиращи програми и механизми:

"Да се помисли дали да не се обявят частично нулеви месеци, защото не мога да се съглася, че начинът на онлайн преподаването е добре адаптиран от някои учители. Те продължават да преподават все едно са в класна стая, а онлайн така не се преподава". 

Според него трябва да се забави вземането на нови уроци, защото механичното преминаване от урок в урок не означава, че ученикът е усвоил необходимите знания и умения от съответния урок.

Исаев беше категоричен, че изпитването е само един от показателите, които валидират усвоените знания: "Присъствената форма на обучение има също и други цели - социализация, възпитателен процес, които трябва да се вземат предвид".

По думите му все още не е решен проблемът с мобилните устройства на деца от уязвими социални групи и подчерта, че от МОН все още говорят в бъдеще време във връзка с осигуряването на достъп на тези деца до средства за дистанционно обучение. Той предложи да се обособи в МОН едно звено, което да се занимава само с дистанционното обучение.

Интервюто на Снежана Иванова с Яна Шишкова, Антонина Кенова и Огнян Исаев в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл. 

БТА

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Бойко Ноев

Бойко Ноев: На България са необходими нови политически субекти. Тези са изчерпани

"Дълбоко съм убеден, че  на България са ѝ необходими нови политически субекти . Тези са изчерпани. " Това заяви пред БНР   Бойко Ноев, бивш министър на отбраната и дипломат.   Ще се появят нови лидери , изрази убеденост той. Не е възможно Борисов да бъде министър-председател , смята Ноев.  Според него това е така и заради..

публикувано на 23.11.24 в 14:02

Паул Шмид: Контролът по вътрешните шенгенски граници е паническа и напълно неефективна мярка

Две години Австрия блокира пълното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското споразумение. Вчера стана ясно, че Австрия вдига ветото. Неофициално това се знаеше още след парламентарните избори в алпийската република, казва Паул Шмид , директор на Австрийския институт за европейски политики. Паул Шмид: Назрял е политическият момент Виена..

публикувано на 23.11.24 в 11:44

Джон Маннерс-Бел: Налагането на търговски мита не носи полза за никого

Геополитическото противопоставяне ще задушава глобалната икономика в следващите години. Очаква ни вял растеж, фрагментация и най-вероятно търговска война. Това е изводът на повечето наблюдатели на икономическите процеси, пред които стои основният въпрос - какъв ще бъде следващият двигател на растеж? Отговорите са противоположни, но по един от тях като..

публикувано на 23.11.24 в 11:00

Какво произвежда нереформираното образование?

Над 2500 души са подписали петицията за преразглеждане на сегашната система от национални външни оценявания във всичките ѝ етапи. Те са достатъчно, за да потвърдим, че такъв проблем съществува , каза пред БНР Ирина Манушева, инициатор на петицията. Според нея обаче проблемът не се разпознава достатъчно ясно, а той пропива цялата..

публикувано на 22.11.24 в 10:55

"За нашите деца" отново призовава: Тази Коледа чудесата правите Вие

Фондация "За нашите деца" организира за 12-а поредна година коледната благотворителна кампания "Тази Коледа чудесата правите Вие". За 12-и път със събраните средства фондацията ще подкрепи повече от 3000 деца, семейства и специалисти.  От вторник ще бъдем на коледния базар , каза пред БНР Ана-Михаела Търнева, експерт "Развитие на партньорства"..

публикувано на 22.11.24 в 10:49

СЗО: Хората все още не усещат колко е спешна ситуацията с резистентните микроби

Губим способността си да лекуваме дори най-често разпространените инфекции, както и да извършваме животоспасяващи операции вследствие на антимикробната резистентност. Това заяви в интервю за „Хоризонт“ доктор Филип Матю от Световната здравна организация. Раждане, трансплантация на органи и дори вадене на зъб могат да се превърнат в опасни и..

обновено на 21.11.24 в 15:00

Политическата нестабилност пречи на приемането на Националната програма за антимикробна резистентност

Постоянната смяна на правителства в България пречи на приемането на национална програма за борба с антимикробната резистентност. Това заяви за „Хоризонт“ доцент Иван Иванов от Националния център по заразни и паразитни болести.  При прекомерната употреба на антибиотици микроорганизмите спират да се влияят от лечение с лекарства, като по данни на..

обновено на 20.11.24 в 21:51