Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Режисьорът Петър Вълчанов за "Бащата", фестивалите и новото българско кино

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Имахме възможност да разговаряме с Петър Вълчанов. Третият филм, който той режисира в тандем със съпругата си Кристина Грозева, стана следващото българско предложение за чуждоезичната категория на наградите "Оскар". Това е "Бащата" - пирамида от смешни случки, породени от загубата на близък човек. Повече от десет години Грозева и Вълчанов правят такова реалистично, социално, достъпно, тъжно-весело кино. 

В доминирания от американските блокбъстъри кинопазар спъваните от ограничено финансиране и някои национални комплекси за малоценност български филми трудно намираха пътя си към зрителите. Новата вълна от режисьори, сред които Грозева и Вълчанов, Стефан Командарев, Камен Калев, Милко Лазаров, Павел Веснаков и много други успяха да счупят калъпа и формираха международно признато течение. Тази година например "Бащата" получи голямата награда в Карлови вари - едно от най-престижните европейски киноотличия. 

Грозева и Вълчанов стигнаха до одобрението както на високопарните критици на "Ню Йорк Таймс" и "Варайъти", така и до това на обикновените български зрители. Как? С простички истории за учителки, кантонери, графични дизайнери, пиари и стари художници, които търсят пътя си в странната ни действителност. Двамата успяват и в нещо друго, което невинаги се получава в социалното кино - да държат зрителя под напрежение с историите си. 

Как се случва всичко това може би ще разберете от думите на самия Петър Вълчанов в интервюто му за "Изотопия".

За "Бащата" - първият от пълнометражните им филмите, който не е вдъхновен от вестникарско заглавие 

"Поставихме си предизвикателството да разкажем за загубата на близък човек с горчива усмивка. "Бащата" е вдъхновен от случка от моя личен живот. След смъртта на майка ми една съседка се обади и каза, че е получила съобщение от телефона на майка ми. Оказа се недоразумение с мобилните връзки - съобщение, което стоеше непрослушано и даваше сигнали на телефона на нашата съседка. Много неща са вътре - преодоляването на отчуждението, този омагьосан кръг, в който чувството на вина пречи на комуникацията, а пречупената комуникация води до още чувство за вина. С времето осъзнахме и че "Бащата" е филм за Майката. Тя е катализаторът на действието, божественият персонаж, това, че не я виждаме, засилва това внушение." 

Политиката и абсурдът в "Урок" и "Слава" 

"Политиката е част от времето, в което живеем. Но е само част. Историите ни са вдъхновени от това, което виждаме и преживяваме, усещане. Няма нещо, което тенденциозно искаме да заклеймим чрез усещането ни за времето. Водим се преди всичко от импулса и усещането ни как да изградим една история. Не даваме приоритет на "какво искаме да кажем"." 

Трилър-писането 

"За нас е важно историята да ни вълнува - всяка сцена да я изгражда, всяка една сцена да поражда следващата. Да ни е интересно, да ни вълнува и да вярваме на това, което снимаме. Има, разбира се, специфики в изграждането на една драматургия - нещо, за което сме и учили, и дълго време сме работили. Трябва обаче да има баланс между осмислянето на тези правила и интуитивния творчески импулс. Отделно на снимките нещата се трансформират и вече като режисьор трябва да изведеш духа и усещането на текста. Особено в първите опити се случва да се опиташ да снимаш едно към едно (спрямо сценария) и не се получава, защото е просто механична регистрация. Отиваш на снимките и виждаш, че това, което си си представял, не се получава, просто защото работиш с живи хора и си в истинска среда, не си в средата на своята фантазия."   

Новото българско кино и връзката му със зрителя у нас

"Необходимостта от това да четеш книги, да разглеждаш картини, да гледаш филми, да се обогатяваш духовно зависи от нас хората, а живеем във време, в което се казва: "Това не ми го рекламираха, не го видях". От това отношение хората закърняват като личности. Появи се и разделението на "фестивални" (награждавани, но тежки и високопарни - б. р.) и "зрителски" (гледаеми) филми, което е пълна глупост. А българското кино е в стабилен подем - сещам се за селекцията на последния филм на Камен Калев в Кан; селекцията на филма на Павел Веснаков на един от престижните филмови фестивали, този в Кайро; заедно с "Бащата" излязоха филмите "Сестра", "Котка в стената", "В кръг" на Стефан Командарев - всички тези филми имат изключително много зрители по света. В Холивуд всички се борят за премиера във Венеция, Торонто. У нас това изкуствено противопоставяне е защото някой се дразни, че друг има успех извън България, от което се получава противопоставяне в самата гилдия. Това е ретроградно и недалновидно." 

Търсенето на по-лесни емоции на екрана 

"В световен план филмите, които масово вървят по кината, се връщат към зората на киното, когато то е било панаирджийско забавление. От друга страна в интернет, чрез различните платформи, чрез връщането към сериалите, минисериалите, киното продължава да се развива. Има и по-голям достъп до европейски филми, азиатски филми, независимо американско кино. Продължават да се правят стойностни филми и включително благодарение на фестивалите, те стигат до по-широк кръг от публика." 

Препоръките за хубаво кино, с което по-лесно да преживеем Covid-затварянето, защо българските актьори изглеждат странно на екран, що за "Триумф" ще е следващият филм на дуото, вдъхновен от "дупката" в Царичина - всичко това можете да чуете в звуковия файл.   

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Хосе Кура и Нина Найденова

Операта „Манон Леско“ в Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив

Операта „Манон Леско“ на Пучини ще бъде концертно представена на 17 април в Пловдив, в Дома на културата „Борис Христов“.  Изпълнението е в памет на Камен Чанев, който ни напусна през 2020 година след боледуване от коронавирус, в разцвета на творческите си сили. През всички години на блестящата си кариера на оперен певец той беше възторжено..

публикувано на 17.04.21 в 14:13

Спомен за обоиста Георги Теодосиев

Повече от четвърт век във всяко издание на предаването „Алегро виваче“ припомням на нашите слушатели забравени български музиканти от миналото и констатирам, че много рядко съм говорила за нашите великолепни изпълнители на духови инструменти. Спомням си, че през 50-те години, когато започнах да посещавам редовно симфонични концерти, Софийската..

публикувано на 16.04.21 в 20:33
Лора Маркова

Цигуларката Лора Маркова - в лексикона на "Алегро виваче"

Гласуването в анкетата "Млад музикант на годината 2020" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" приключи. След преброяването на гласовете предстои и подготовка на церемонията по награждаването. Междувременно 11-те номинирани от екипа на предаването за приза, определян изцяло от слушателите, ще се..

публикувано на 16.04.21 в 19:05
Варненската филхармония на

75 години Варненска филхармония празнуват с концерт на 17 април

Mузикалният празник ще бъде на основната сцена във Варненската опера на 17 април от 19 часа. Пред оркестъра за първи път ще застане маестро Павел Балев - един от най-успешните български диригенти в момента, който ще направи дебюта си на варненска сцена. Солист ще бъде 13-годишният пианист Ивайло Василев - носител на многобройни награди от..

публикувано на 16.04.21 в 12:44
Струнният оркестър при Съюза на юристите в България с диригент Веселин Байчев

70-годишнина чества Оркестърът при Съюза на юристите в България

На 16 април отбелязваме Деня на българската конституция, професионален празник на юристите. Тази дата е избрана и за честването на 70-години от създаването на Оркестъра при Съюза на юристите в България - концертът ще се състои в салона на Съюза на ул. "Пиротска" 7 от 18 часа. Входът е с покани заради наложените противоепидемични мерки. В програмата ще..

публикувано на 16.04.21 в 12:26

"Голата истина за група "Жигули" тръгва от днес по екраните

Новият български игрален филм "Голата истина за група "Жигули" тръгва от днес по екраните. Лентата е снимана основно в Бургас, а историята, която разказва, е за група забравени музиканти. В главните роли са Филип Аврамов, Михаил Билалов, Герасим Георгиев - Геро, Лилия Маравиля, Ирини Жамбонас и Параскева Джукелова. Режисьор на филма е Виктор..

публикувано на 16.04.21 в 07:55
Ивайло Андонов и Климентина Фърцова

"В теб“ е първият албум на група “Crimson Velvet”

"В теб“ е първият албум на група “Crimson Velvet”, която е създадена през ноември 2019 година. " Аз си спомням момента, в който се зароди идеята като музикална композиция и си спомням, когато заедно с Климентина правехме аранжимента на композицията, когато наслагвахме пианото, подреждахме цялото парче, как бяхме въодушевени от това, което се..

публикувано на 15.04.21 в 17:21