Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще намери ли България мястото си в новата икономическа реалност

Снимка: pixabay.com

Ковид кризата затрудни, но не спря глобалната верига на доставките, отчитат както малки, така и големи бизнеси. Дали България може да намери мястото си в новата реалност?

Якуб Розман от Израелската аерокосмическа корпорация отговаря за производствената линия на елементи за изтребителите F-15, F-16 и F-35. В цеховете на компанията край летището на Тел Авив той показва как се изпълняват поръчките за американската компания „Локхийд Марнтин“. В тези цехове ще бъдат произведени и крилата на осемте български изтребители, които страната ни закупи за близо 2 милиарда и 200  милиона лева. България очаква първите самолети след 3-4 години, но коронакризата породи притеснения, че това може и да не се случи в указания срок.

Якуб Розман не се притеснява, че пандемията може да забави доставките на материали или производството на продукти. Дори и в пандемичната обстановка близо хилядата души при Розман са работили, споделя той опита си от пролетта на 2020 г.

„По време на пандемията ние не спряхме да работим. Разбира се, имаше ограничения, наложени от правителството и ръководството на компанията, с които се налагаше да се съобразяваме. Но това беше заради здравето на работниците - един болен можеше да спре производствената линия. По време на пандемията най-голямото ни притеснение беше, че в един момент нямаше полети. Частите за нашата продукция се произвеждаха, но нямаше самолети, които да ги докарат или да ги изпратим в САЩ. Това вече е преодоляно. Производството за отбранителния сектор не беше засегнато. Производството за гражданския сектор беше засегнато. Но в края на 2020 година, като си направим сметка, нямаме пропуснати доставки към нашите клиенти. Успяхме да върнем производството на нивата отпреди Covid кризата. Wспяхме да спазваме условията на нашите клиенти. Сега дори увеличаваме производството си.“

В момента не виждаме глобални проблеми на веригите за доставки, уточнява и Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско промишлена палата. „Фабриката на света“ – Китай работи, китайските митници и индексът за пристанището в Шанхай го показват.

„В момента товарите стигнаха до близо 5000 долара за 20-футов контейнер, което означава, че товарите, които излизат от това пристанище, са толкова много, че те не смогват да ги обработват и затова цените скачат неимоверно“, пояснява той.

Прекъсване имало през март, веднага след Китайската нова година, но това не е породило огромни проблеми в производството, твърди още Динев.

„Имаше един друг много голям ефект. Тъй като Сovid е свързан с потреблението, потреблението намаля изключително много, Китай не беше брънка, която да спира доставките. В момента има проблеми с пласирането на автомобили, а не с части и доставка за автомобилния клъстър.“

В България пандемията ще повлияе положително на автомобилната индустрия, прогнозира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на аутомотив клъстъра в България. Той говори за „определени процеси“, които могат да се случат заради търсенето на по-сигурни доставки.

„Като цяло IT индустрията и аутомотив индустрията в момента изживяват истински бум. Нашите компании работят предимно за европейската автомобилна индустрия, която е най-голямата света. Големите компании в момента се справят изключително успешно с кризата. Те освобождаваха хора пролетта, тъй като имаше притеснения, не беше ясно какво представлява тази криза. В момента назначават хора и вече са назначили доста повече хора“, изтъква Станиславов.

Според него това дава шанс на България, която може да стане част от решението за по-бързи доставки по веригата. В началото на септември министърът на икономиката Лъчезар Борисов посочи пред посланици от други държави плюсовете на т.нар. ниършоринг – процес на скъсяване на веригата на доставки и производство на продуктите по-близо до крайния клиент. България в момента разчита на това, за да привлече инвестиции и да намали ефекта от последващи проблеми по верига на снабдяване, декларира и сега министър Борисов.

„В момента такива проблеми нямаме. Българската икономика има своя потенциал да отговори не само с наличните компании, които са на пазара – български компании поддоставчици, а може да отговори на този процес и чрез нови инвестиции.“

Лъчезар Динев смята, че дори България да не е Китай, страната ни може да почерпи пример как да се справи с последиците от затворените бизнеси и предприятия.

„Те имаха и опит с предишни проблеми като птичи и свински грип и т.н. Те се научиха как да го управляват, докато ние май го пропуснахме този момент. Не вярвам в универсалните рецепти и това, че някой се е справил по някакъв начин, ние сляпо трябва да подражаваме на него или трябва да правим точно същото, но не ни пречи въобще да се получим от начина, по който те го направиха. Те подпомогнаха предприятията си, отначало не съвсем с парични средства, а с безплатни материали, с поддръжка на работниците, имаше и субсидии за експорт. През октомври-ноември направиха ръст от близо 10% в сравнение с миналата година.“

„Един от вариантите, който много от производителите в момента се опитват да направят, но не е толкова лесно, е да диверсифицират производството. В момента дори и китайците се опитват да диверсифицират това да не бъде само в Китай. Въпросът е дали ние ще се закачам по някакъв начин. Част от производство може да бъде в България. Говоря за високи технологии“, коментира председателят на Българо-китайската търговско промишлена палата Лъчезар Динев. Той припомня, че благодарение на тези политики, Китай вече е надминал нивата на производство  отпреди кризата. И до края на годината се очаква ръст на БВП „може би от 2.9% на фона на това, че всички останали страни ще имат отрицателен ръст на БВП“.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Дончо Папазов

Дончо Папазов: Истински промени няма да има без масови протести

"Ще имаме истинско трайно решение само когато осъзнаем, че не може да има промени без масови протести . Тези протести ще избутат нагоре партия, която би направила промените и биха заставили другите." Това мнение изрази пред БНР мореплавателят Дончо Папазов. Той е категоричен, че всичко значимо в нашата политика от 90-те години насам идва..

публикувано на 21.07.24 в 13:36
Делян Георгиев

До края на месеца ще бъде готов паркинг до 15-а поликлиника в район "Изгрев"

За първи път в район "Изгрев" бе организиран тридневен фестивал по повод празника на района. Район "Изгрев" посреща празника си с тридневен фестивал - музикален, кулинарен и филмов Кметът Делян Георгиев разказа в предаването "Рано в неделя", че по традиция отбелязват празника на района на Петровден. "Получи се изключително добър тридневен..

публикувано на 21.07.24 в 07:18

"Лято в музея" започва във Враца

Какви настолни игри са играли древните римляни и какво освен забавление и приятни емоции в свободното време са им носели те? Отговори на тези и други въпроси ще бъдат дадени в музея във Враца в идния вторник. Тогава от 10:30 часа ще се проведе поредното занимание от инициативата за деца и младежи "Лято в музея". За идеята на тази..

публикувано на 21.07.24 в 06:54
Ирена Киркова

Ирена Киркова: Чувството за вина ни пречи да си починем ефективно

"Според определението "почивка" е възстановяване на силите след умора или продължителен труд , или свободно от редовната работа време, разказа за "Нощен Хоризонт" психологът от Варна Ирена Киркова . Тя е от Българската школа за психоанализа. "В контекста на психологията обаче, почивката в най-общ план се разглежда като дейност, която успокоява и..

публикувано на 18.07.24 в 09:15
Ивайло Мичев, Явор Наумов – заместник началник на станцията, Петър Чилов, Христо Михалев, Даниел Инков, Румен Иванов

От покрива на България - връх Ботев: Оцеляваме трудно, но с екипност!

"Качихме се четирима колеги, техничари, но нямах никаква представа тогава къде заминавам, при какви тежки зимни условия, коментира за БНР и инж. Маринов.  "Качихме се там с вертолет и заварихме там хора без електричество, само с един дизел-агрегат, с мощност 30 киловата, само за техниката и съоръженията, всичко друго беше студ и мраз, така започна..

публикувано на 15.07.24 в 14:25

Мъж в инвалидна количка: Най-лесно се придвижвам... със самолет

Най-достъпни са Варна и Бургас, защото дотам може да се стигне съм самолет. Тази горчива равносметка прави Митко Александров, млад мъж в инвалидна количка. Митко  мечтае София да бъде достъпен град подобно на други големи градове по света, където е бил. Митко е програмист. Според него Санкт Петербург е най-достъпният град за хора с..

публикувано на 15.07.24 в 09:38

Кои нови системи за сигурност станаха задължителни за автомобилите от 7 юли?

Множество нови системи за сигурност станаха задължителни за автомобилите от 7 юли . Включително и т.нар. "черна кутия", която ще записва данни за движението определено време при и след пътен инцидент.  Последните  данни на Агенция за пътна безопасност  отчитат, че средната възраст на автопарка в България е над 20 години , а в Европейския съюз..

публикувано на 14.07.24 в 21:10