Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Конкорд“: Закуска в Лондон и обяд в Ню Йорк - възможно ли е отново?

45 години след първия полет с пътници на свръхзвуковата машина гледаме към песимистичното настояще и мечтаното бъдеще на авиотранспорта

2
Конкорд
Снимка: REUTERS

21 януари 1976 г. 

Първият полет с пътници на борда на „Конкорд“. Приказката, луксозното изживяване, приключението, продължило 27 години започва. За да се приземи окончателно на 26 ноември 2003 г., когато е прощалният полет на свръхзвуковата машина.
Дали може да очакваме ренесанс? Никой не знае. Една иновативна идея и провален бизнес модел, казват икономисти от времето на най-силните години на свръхзвуковия самолет, прекосяващ Океана само за три часа и половина.
В „Изотопия“ се понасяме високо в небесата. Говорим си за бляскавата и трагична история на „Конкорд“, вечната мечта и стремеж за скъсяване на разстоянията, както и за приземените от коронакризата самолети.
журналистът Николай Петров минути, след като е летял на борда на Airbus A380
За свръхзвуков авиокоментар си поканихме журналиста от програма „Хоризонт“ Николай Петров, който има отявлени интереси и познания в областта на гражданската авиация. 

Уникалността на проекта „Конкорд“ 

„Конкорд“ сбъдва мечтата на човек не просто да лети, а да го прави два пъти по-бързо спрямо другите самолети. И това се случваше близо 30 години, казва Николай.
Да стигнеш от Париж или Лондон до Ню Йорк за три часа и малко, при положение, че се лети нормално между 6 и 7 часа, си е тръпка“, продължава журналистът. Стойността на тръпката е няколко пъти по-висока от тази за обикновен полет, но със сигурност си е заслужавала. 

Бързо и с чар

Няма как да не обърнем внимание на дизайна на „Конкорд“. Тези широки криле и провесеният нос, който придава отличителен характер на машината.
Прилича малко на игла с този чупещ се нос при кацане и при излитане. Всичко е в името на максимално добрата аеродинамика. За да лети с такава скорост, не трябва нищо да му пречи. Затова и комфортът в салона не е толкова добре изразен в сравнение с другите авиолайнери. Тук има един много тесен фюзелаж, влизаш като в някаква тръба. Ако го сравним с Бойнг 747, който има 10 седалки на ред в конфигурация 3-4-3, тук имаме само две от едната и две от другата страна. И само 120 седалки в целия салон. Така че при „Конкорд“ комфортът беше несравнимо по-малък, продължава Николай Петров. По думите това, което е карало много хора да плащат високата цена да летят с „Конкорд“, е самото изживяване: да летиш с 2200 км/ч на 18 км височина и да стигнеш два пъти по-бързо от другите самолети, както и високият клас на обслужване вътре.
Скъпата поддръжка, високият разход на гориво, катастрофата от 2000 г., при която загиват всички на борда плюс няколко души на пистата, сянката на 11 септември 2001 г., покачването на цените на петрола. Това са основните обстоятелства, които катализират окончателното приземяване на „Конкорд“ от двете компании, които извършват полети с него - Air France и British Airways.

Конкорд
Лошата слава го прави прочут

Щеше ли да е толкова забележителен и легендарен „Конкорд“, ако нямаше това лошо стечение на обстоятелствата и тези неблагоприятни фактори, които се струпват през годините?
Николай Петров отговаря: „Щеше, защото така или иначе до ден днешен той щеше да е единственият свръхзвуков пътнически самолет. Скоростта на масовите самолети, с някои малки разлики, е 900 км/ч., а на „Конкорд“ е над два пъти по-висока. Така че той щеше да продължи да е уникален“.

Според журналиста в един момент „Конкорд“ просто е станал прекалено скъп и без нито един авионцидент дори, поредицата от събития незибежно води до края на свръхзвуковата приказка.

И все пак не единственият

В разгара на Студената война от другата страна на Желязната завеса, още през 1968 г. има свръхзвуков самолет. Това е машината Ту-144, която полита тестово за първи път през декември същата година, като по този начен изпреварва с два месеца първия полет на „Конкорд“.
Животът на Ту-144 е кратък, разказва ни Николай. 

Ту-144
Когато „Конкорд“ прави първия си полет с пътници през 1976 г., съветският самолет вече лети, но изпълнява карго полети - превозва пощи и товари. Малко след това полита и с пътници, но този му живот продължава кратко. Оказва се, че машината има много несъвършенства, като високият разход на гориво, силен шум в салона и проблеми в аеродинамиката.
Николай Петров ни припомня, че има два тежки инцидента с Ту-144 по време на авиоизложения. Това отрежда на съветската машина само няколко години живот, по време на които изпълнява само вътрешни полети в рамките на СССР. Един от тях е Москва - Алмати (днешен Казахстан).
 
И така „Конкорд“ надживява Ту-144 с близо 30 години. 

Не слагаме кръст на свръхзвуковата мечта

Надежда за нов тласък на свръхзвуковите пътнически пътувания наскоро даде американската компания Boom Supersonic. Тя представи в края на миналата година първия си демонстрационен самолет X-B1. Изпитанията с него трябва да започнат през тази година. 
„Колкото и трудна да е поддръжката на такива самолети, колкото и скъпо да излиза, ще има нужда от тях. В един момент на човек няма как да не му се прииска отново да стига толкова бързо от една точка до друга. Където е текло, пак ще тече и където е летяло - пак ще лети“,смята Николай Петров.

Вие не отлитайте, а чуйте цялото интервю с жулналиста от Хоризонт Николай Петров за легендата „Конкорд“, бъдещето на авиопревозите и как се става авиофен доживот.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Ела и ти" - каузата хора с увреждания да излизат сред природата

Фондация "Ела и ти" помага на напълно неподвижни или трудно подвижни хора да достигнат до различни кътчета в природата. Тези хора прекарват ежедневието си между четири стени. Така стигат до места, до които не биха могли да достигнат дори с помощта на свои близки, коментира в интервю за БНР Гергана Дойчинова от фондацията. Едва 25-30% от..

публикувано на 22.03.24 в 10:28

Защо книга на френски лингвист разсърди британците?

" Английският език не съществува,  това е просто лошо произнасян  френски ",  така е озаглавена новата книга на известния френски лингвист Бернар Черкилини. Книгата на колоритния френски лингвист предизвика реакции на Острова. В статия, посветена на книгата, "Таймс" написа: "Малцина биха отрекли, че английският е завладял света. Но..

публикувано на 20.03.24 в 12:51
Село Брадвари - празника Невруз

Ритуалите на алианите на пролетния празник Невруз в село Брадвари

Алиани посрещнаха пролетта в силистренското село Брадвари с празника Невруз , а кукери гонеха злите сили на Сирни Заговезни – Денят за прошка – в Айдемир.  И едните и другите прескачат огън за здраве и благодат.  И едните и другите посрещат пролетта и поставят началото на новата стопанска година.  Като алиани у нас се определят около 50 000..

публикувано на 20.03.24 в 10:08

В памет на патриарх Неофит, за прошката с отец Дончо Александров

Вие сте с рубриката „Духовен поглед“. Аз съм Румяна Иванова. Светла е паметта на Българския патриарх Неофит. Той е изключителна личност, създаден за патриарх. И след като премина от този свят, продължава да проповядва със спомените ни и с делата си. Спомням си първата ни среща. През пролетта на 1992г. светейшият патриарх Неофит беше декан на..

публикувано на 20.03.24 в 09:24

Илияна – Косара Колева, жертва на домашно насилие помага на жени като нея да излязат от кризата

Над 500 жени, деца и мъже, жертви на насилие или трафик, са потърсили и получили подкрепа в последните четири години в общинския кризисен център „Търновград“. В момента социалните работници, психолозите и терапевтите в този център във Велико Търново се грижат за две майки и техните шест деца, които са били жертви на домашно насилие, и за още..

публикувано на 18.03.24 в 09:19
Мира Сефанова

Жертва на домашно насилие помага на ромски деца

Житейските трудности някои хора приемат като проклятие, наказание от съдбата и негодуват срещу тях. За други обаче те са предизвикателства, справянето с които ги прави по-силни и по-упорити. Мира Стефанова е преживяла много за крехката си възраст. Омъжена твърде рано, станала майка на две деца , когато все още самата тя е дете,..

обновено на 17.03.24 в 13:05

УНИЦЕФ създава специални дигитални обучителни центрове за децата от Украйна

На училище в Украйна – какво да правим, ако попаднем на мина Всяко дете има право на образование – с тази мисия Деймиън Ренс от УНИЦЕФ пристига в Киев около десет месеца след началото на пълномащабната война на Русия срещу Украйна. Съвместно с ресорното министерство организацията полага усилия да осигури максимално добро образование на..

публикувано на 16.03.24 в 13:20