Това е най-мащабният филм в историята на българското кино. С него през 1981-ва са отбелязани 1300 години от създаването българската държава. Снимките продължават 11 месеца. Премиерата на трилогията „Хан Аспарух” е била именно в зала 1 на НДК на 19 октомври 1981 г.
Режисьорът Людмил Стайков създава сагата по сценарий на Вера Мутафчиева.
„Фанагория“, „Преселението“ и „Земя завинаги“ са озаглавени трите части с грандиозни масови сцени, в които са участвали 60 000 статисти, а за главните роли са избрани Васил Михайлов, Йосиф Сърчаджиев, Аня Пенчева, Ваня Цветкова, Петър Слабаков, Джоко Росич. В ролята на хан Аспарух влиза младия тогава Стойко Пеев.
"Един снимачен ден снимахме около Плевен, група възрастни жени ме срещнаха и извикаха: "Хан Аспарух минава..." и започнаха да ми целуват ръка - представете си как се почувствах на 23 години тогава и какво означава Хан Аспарух за българите, подобни неща не се забравят никога...", каза в "Хоризонт до обед" Стойко Пеев.
Сега, на базата на класическата творба в три серии с обща дължина 333 минути, акад. Людмил Стайков на практика прави нов филм, което е видно не само от заглавието „Ханът и империята“ вече с дължина 140 минути, а от новата музика, звуковите ефекти, дигитализираното изображение в 4K резолюция и отговарящ на всички световни критерии за филмово разпространение.
Преди официалната премиера на 31 март, с която НДК ще отбележи своята 40-та годишнина „Ханът и империята“ е показван едва няколко пъти – на затворена прожекция през ноември 2019-а по повод 150 години Българската академия на науките и два пъти във Варна миналата година – на 14 януари и извънредно на 5 февруари заради огромния зрителски интерес преди пандемията да се намеси.
Такава мащабна реставрация на изображението на оригинален филм за първи път се прави в България. Използван е методът на дълбокото сканиране, обясни наскоро в предаването „Графити по въздуха“ пред „Хоризонт“ Стефан Тенев – един от режисьорите по реставрацията.
"Звукът е изцяло нов, но са запазени гласовете на актьорите , които вече ги няма. Картината е съвсем нова."
"Оригиналната лента беше в лошо качество преди да започне работата по нея", разказа в "Хоризонт до обед" основателят и собственик на „Доли Медия Студио” инж. Добромир Чочов - техническият изпълнител на идеята за дигитализиране на един от най-зрелищните български филми.
"Имаше мухъл и оцетен синдром и макар и малко успяхме да спасим един от най- епичните филми в света, не само в България. Това беше най- амбициозният проект, две години ни отне възстановяването и реставрирането..."
Под диригентството на проф. Пламен Джуров е записана музиката към новия филм.
"Включват се четирима известни съвременни български композитори, но в основата е трудът на автора на музиката на „Хан Аспарух“ Симеон Пиронков, посочи в "Хоризонт до обед" проф. Джуров.
"Новата скъсена версия трябваше да запази част от оригиналната музика на композитора Симеон Пиронков. Наложи се един от авторите - Минко Ламбов, да дешифрира музиката по нотни бележки, които не са пълни и към това да се прибавят и нови произведения... Тоест участваха група композитори, а Людмил Стайков приемаше и отхвърляше кое да остане. Той прояви завидно търпение и вкус, воля и въображение как трябва да звучи музиката в този филм - това беше сложното в историята... участваше оркестър, хор и беше много голям обем от работата..."
Нов живот чрез дигитална реставрация има и лентата „681 - Величието на хана“ - съкратена версия на „Хан Аспарух“, направена като отделен филм от Людмил Стайков за чужбина и разпространяван от Warner Brothers, който разказва историята за Аспарух в рамките на час и половина.
Още в репортажа на Светослава Кузманова.
Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация..
Започнаха прожекциите на “Травиата“ от поредицата “Опера в киното“. На 20-и април беше първата прожекция в Синема Сити в София, Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Стара Загора. Следващите две ще бъдат на 24-и април и на 8-и май. Имаме възможността да гледаме дебюта на българската оперна дива Соня Йончева в цял оперен спектакъл на Арена ди Верона през..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през месец април, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и други..
Музиката на българския композитор Борислав Славов към видео играта Baldur's Gate 3 спечели наградата на BAFTA /Британската академия за филмово и телевизионно изкуство/. По този повод специален гост в предаването за музикално-сценични изкуства “ Каста дива “ беше младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова,..
"12 тома стихотворения - това е един най-обикновен отчет за изпълнението на един проект в областта на културата . Нали всичко на проекти върви сега." Това каза пред БНР Марко Ганчев - писател, поет, сатирик, който днес ще представи събрани най-добрите си произведения в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". "Трудна работа беше..
От десет дни много софиянци са привлечени от "Библиотека под дърветата", която се намира в Южния парк. Ентусиасти превърнаха стара каравана в "Библиотека под дърветата" Един от инициаторите за създаването й е Михаил Нинов . Той вижда изхвърлени до кофата за боклук книги. Хрумва му, че може да се направи място, където те да бъдат..
След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в..
За периода 2021-2023 г. БДЖ отчита 23% ръст на разходите. От 2012 г. до 2024-та пък има едва 1,8% ръст в цената на билетите . Това обясни..
Имах два избора - или да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта, защото очевидно той не разбира от дума. Реших, че е по-добре..