Сидарта Хастгир е част от международния екип от експерти, работещи за създаване на стандарти за автоматизирано шофиране. Хастигр обясни, че ситуацията налага да се мисли за създаването на подобно законодателство:
"Има една интересна аналогия, която можем да направим. Във Великобритания не е позволено да шофираш автомобил в нетрезво състояние, защото презумпцията е, че не сме в състояние да възприемаме околната среда адекватно, за да управляваме колата. Това също може да бъде приложено и при автономните автомобили. Ако сензорите на тези коли не могат да „възприемат“ околната среда, защо да им е позволено да бъдат на пътя? Може и да няма определени граници дали можем, или не можем да шофираме в различни условия, но има определен набор от правила, които трябва да следваме. Тези правила не може едно към едно да бъдат прилагани за автономните коли, но е възможно да се заимства принципът. И това може да повлияе на различните аспекти на законодателството".
Етичният въпрос според адвокат Джесика Гучони е най-важният. Тя консултира британските власти за това как да се подготви законодателството по темата за автономните автомобили. Според нея голямото предизвикателство пред пускането на автономните автомобили ще е как да се обясни на обществото, че ще има определени нива на инциденти, дори и при наличието на автономни превозни средства. И когато ги има, да се избегне усещането за това, че на големите производители им се разминава:
"Щом веднъж имаме автономни автомобили, тогава няма да има човек като „последна точка“ за избягването на определен инцидент. Сега за всеки инцидент казваме, че има виновен човек. Можем да го посочим, можем да го осъдим. В новата ситуация на шофьорското място стои алгоритъм. Но обществото е свикнало да обвинява, да търси причинител. Не мисля, че този подход е подходящ при новите условия. Защото производителите сега правят доста тестове на тези алгоритми за сигурност. Ако обаче нещо се случи, не би могло да се отнесе към инцидента като към криминален акт. Защото просто става въпрос за различен тип поведения. Тук няма да говорим за някой, който нарочно е бил разсеян, пиян, а ще става дума за проблеми в корпоративната структура. Смятам, че е нужно да има носене на отговорност - като например подаване на неверни данни. Затова е нужна нова култура на отворените данни".
Джесика Гучони каза, че в момента има регулации за събирането на данни от автономните автомобили. Има устройства, които само засичат някои удари, но те не обвързват данните с определен автомобил. Тези системи записват данни не за място, а за време - кога например се включва и изключва системата. Това според нея трябва да се промени. Особено след като се очаква тази година британското правителство да легализира т.нар. автоматични системи, които контролират автомобила на платното. Притесненията са, че подобни автоматични устройства „без ръце“ няма да са сигурни и ще поставят пешеходците в опасност. Решението според Джесика Гучони е разширен достъп до данни.
"Искаме да можем да записваме време и място на активирането на подобни автоматични системи, застрахователите да имат достъп до данните, ако трябва да се решават спорове и данните да бъдат съхранявани до три години. И то само в случаи, ако автоматичната кола спира внезапно без причина. Заради, например, листа или боклук на пътя. Заради това внезапно спиране може колите след нея да се ударят, да има щети. В този случай свързването на местоположението с данните би дало възможност да се проведе обективно разследване".
Великобритания обаче не е част от Европейския съюз. Затова и експертите виждат друг път към създаването на регулация за автономните автомобили в общността. Един от поисканите принципи, който да залегне в европейските регулации, е, че автономните коли трябва да намалят физическата вреда. Но не само на пътниците в тях. Но и за останалите участници в движението - като пешеходци и шофьори. Има и вече разработени текстове в документи в очакване до 9-10 години по пътищата на Европа да се движат автономни автомобили.
Ники Велинха от катедра „Трансгранични правни изследвания“ на юридическия факултет в университета в Грьонинген е сигурна, че преди да бъде пусната на пътя, автономната кола трябва да е преминала през тестове и трябва да е уточнен въпросът за отговорността при инциденти. Тя припомня, че сега европейското законодателство за дефектните стоки може да бъде прилагано при решаването на казуси кой да плати щетите при катастрофа.
"Това означава, че отговорността е на производителя. Дефектирал ли е продуктът на производителя, направил ли е нещо нередно. Например, ако автомобилът е минал на червено, означава ли това, че колата е дефектна. Разбира се, производителят е направил много защитни механизми, за да бъде избегнат дефектът. Така че промяната ще е доста радикална дори и за адвокатите, които трябва да свикнат с тази нова култура, в която няма кого да обвиниш".
Велинха припомни, че от 2022-ра година производителите на коли за Европейския съюз ще трябва да слагат модерни системи за безопасност. Това включва системи за интелигентно регулиране на скоростта, предупредителни системи за заспиване. Записващи устройства, по-лесна възможност за монтиране на блокиращо устройство при употреба на алкохол, усъвършенствани системи за аварийно спиране, системи за поддържане на лентата.
"И тук се изправяме пред доста деликатен баланс. От изискванията се вижда колко е било трудно да се балансира между регулацията за сигурността на данните, т.нар. GDPR и нуждата от това застрахователите, властите и други разследващи да разберат как се е случил инцидентът. Запис на местоположението не е задължителен за т.нар. черна кутия. Разбира се, има различни изисквания, идващи от различни институции. И те може да си противоречат. И затова се чудя дали като за начало ще е добре да ползваме записи, свързани със сигурността и дали не са причинили сблъсък, като преминаване на червено".
Дебатите какви закони да има, след като автономните автомобили се появят по пътищата, продължават. Но експертите са убедени, че промените ще са доста и решенията как да се прилагат зависи от намирането на баланса в интересите на всички участници в движението. Защото пътищата са отворена среда, в която се пресичат не само обективни, но и субективни условия и ситуации.
Цялото интервю можете да чуете от звуковия файл.Какво е да си учен на Антарктида? И как може да си по-интересен на туристите там дори и от пингвините. "За мен това е шеста експедиция. Аз съм на българската база по научен проект. Занимавам се със сеизмология, изследване на земетресенията, движението на ледниците на Антарктида, разказа за "Закуска на тревата" гл. ас. д-р Гергана Георгиева. Тя е..
"Приключението Италия" представя Иван Кръстев, автор на книгата „НЕпътеводител за Италия от А до Я” . Той е нашия полазник на Игнажден – така, че всички ни очакват пътешествия през следващата година. Разказа за живота в Италия, за красотите там, за хората, за кухнята и менюто на тази любима на много хора страна , но и представи..
Фондация "Искам бебе" в Плевен събира на кръгла маса институции, лекари и двойки с репродуктивни проблеми. Целта е да се предостави информация за видовете медицински процедури и възможностите за тяхното финансиране. Най-често хората с репродуктивни проблеми се сблъскват с намирането на подходящия лекар , когото да почувстват като своя..
За красиво украсените градчета в провинция Бавария разказва пътешественичката и блогърка Джули в Нощен Хоризонт. Джули живее със семейството си във Великобритания от години и по традиция в дните преди Коледа посещава дестинации, където коледният дух се поддържа много жив и където празникът се усеща много силно в украсата и подготовката...
Идва краят на безотговорното продаване на уреди и играчки с цифров компонент. Към производителите и търговците на дребно ще има сериозни изисквания. Всички играчки с изкуствен интелект ще попадат под тази регулация . Под нея попадат и всички продукти със свързаност в интернет . Производителите и търговците на дребно ще трябва да спазват..
Преговорният екип на ГЕРБ-СДС проведе среща и с БСП - Обединена левица, съобщиха от първата политическа сила. Формирането на антикорупционно мнозинство с проевропейски характер е приоритет и за двете формации, които на срещата са се обединили около тезата, че България има нужда от редовно правителство с пълен управленски мандат, за да излезе от..
Президентът Румен Радев ще връчи първия мандат за съставяне на правителство на кандидат за премиер, номиниран от ГЕРБ-СДС, след Нова година. Държавният глава подчерта, че времето за преговори, за което настояват политическите партии, е оправдано само, ако Народното събрание заработи нормално: "Очевидно разговорите между политическите сили вървят..
" Най-важното е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за правителство, ще има разговори и за другите органи , с изключение на ВСС и..
Две от съществените новини в сферата на технологиите от тази година - собственикът на "Спейс Екс", на "Тесла" и на бившия "Туитър", най-богатият човек..
В Сърбия "ври и кипи" - от седмици ученици и студенти протестират срещу престъпната безнаказаност и насилието на властите срещу демонстрантите...