Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Портрет на актьорите като млади или за „бесовете“ на 20-годишните

Трима студенти от НАТФИЗ „беснеят“ в студиото на „Изотопия“ в Световния ден на изкуството

Кадър от постановката „Бесове“ от Албер Камю, по романа на Фьодор Достоевски
Снимка: Теодора Тодорова
В Световния ден на изкуството - „Изотопия“ заложи на млад актьорски поглед в лицето на триото София Джустрова, Ивана Керанова и Теодор Каракачанов, който дойдоха в студиото. Освен че са в един клас в НАТФИЗ, тримата играят в постановката „Бесове“ от Албер Камю в учебния театър на академията.
Премиерата на спектакъла беше в края на февруари и оттогава продължава да се играе Предстоящите дати са на 27 април, 13 и 29 май. На сцената участват студенти от специалност “Актьорство за драматичен театър” от класа на проф. Снежина Танковска. Сред тях са и тримата ни гости.


Хвърляме ги в „бясното“ и дълбокото

Ивана Керанова: „Надявам се всеки път, когато публиката гледа това представление, да почувства същото, което и ние на сцената, занимавайки се не само с Достоевски и Камю, но и с нашите човешки и актьорски природи.“

София Джустрова в „Бесове“ от Албер Камю

Колко живи са днес бесовете? Отговаря Теодор Каракачанов:  „Бесовете стават все по-бесни и това не е никак случайно. Не спираме да усещаме този особен дух на сцената докато играем това представление, защото е изключително актуално. Всеки живее със своята истина и поне веднъж в живота си е искал да каже, че тя е една. Само че светът не работи така. Във връзка с това с живи ли са бесовете - виждате наскоро какво се случваше по площадите. Не само тук, но и по света. В момента живеем в един огромен бяс.“

София Джустрова вижда движещата сила на бесовете: „Личният бяс у човека го движи в живота. Ако нямаме бесове, значи нямаме цел, нещо, с което да се борим.“

Затворено/Отворено

Ситуацията с коронавируса и антиковид мерките засегнаха сериозно хората, занимаващи се с театър. Салоните първо бяха затворени, после отваряха и отново затваряха. Сега работят с определени ограничения. Според Теодор „бесът“ в младия човек е провокиран от тази несигурна ситуация, но е градивен - „желанието му да кипи, да работи, да има непрекъснато движение с проекция напред.“

Теодор Каракачанов в „Бесове“ от Албер Камю

Положителната страна на тази въртележка е, че в един момент твоят личен „бяс“ започва да става кауза и някак чрез общуването, чрез намирането на хора, които го споделят, започва да става малко по-лесно и на теб. „Защото „бесът“ е нещо, което всеки един от нас - аз, ти, тя, ние задържаме в себе си като хора“, продължава Теодор.

Бесен театър „Мотус“

Младите актьори гледат към театралното си бъдеще с романтичен оптимизъм и с идеи за създаване на нещо свое.

София Джустрова: „Всеки един от нас непрекъснато си блъска главата в търсене на нови решения и този текст („Бесове“) наистина дойде като начин да изкажем това огромно желание да намерим мястото си в света. Нашият клас направи свое сдружение - театър „Мотус“.

Теодор Каракачанов: „Една от основите цели е да продължим да работим с идеята, която проф. Танковска ни даде за театъра и усещането за него като събитие, като живот, като мислене“.

Съхраняване на единството, след като въртележката на живота „завърти“ младите актьори и всеки поеме по своя път. Теодор продължава: „Искаме да имаме едно място, на което всички да работим и горим по начина, по който го правеше проф. Танковска.“

Кандидатстване по проекти, свободата да избираш екип и луксът за по-дълъг репетиционен период. Но най-вече: „да не чакаме някой от някъде да ни извика“.

Треска за театър

Извикването за проекти на театър „Мотус“ е въпрос на време. Но нека видим каква е за младите актьори онази особена тръпка преди излизането пред публика - сценичната треска. Ивана и Теодор споделят за своите любопитни ритуали.

Ивана Керанова: „Денят ми започва винаги с един и същ плейлист с песни, нещо леко. Имам определен брой напитки, които трябва да изпия преди и по време на представлението.“

Теодор Каракачанов: „Аз пръскам парфюм. Иначе не мога да изляза на сцената - това е моят странен ритуал“. София Джустрова споделя, че няма особени ритуали. Просто се старае да излезе по-бързо на сцената. 


Вие не е нужно да излизате никъде. Може просто да си пуснете цялото интервю с младите актьори в звуковия файл.

СНИМКИ: Теодора Тодорова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изследователски проучвания на Валентин Йорданов

Книгата, която представям сега, има повече научен характер, но е написана на достъпен и разбираем език. Заглавието "Генеалогия на българските канове от Баламбер до Кубрат и Кий - 340 - 668 г."  ни връща към първите векове след Христа и ни запознава с праисторическите родови корени на българите. Авторът Валентин Йорданов от София е неизчерпаем..

публикувано на 10.02.25 в 08:51
Екипите на двете отличени продукции.

Два филма си поделиха голямата награда "Гоя"

Две продукции спечелиха наградата "Гоя" за най-добър филм. За първи път в историята на отличията на Испанската филмова академия две ленти си поделиха първото място – "47" и "Инфилтраторът". В изненадващ финал на церемонията в Гранада тази нощ екипите на двата филма се качиха заедно на сцената. След като беше обявено, че наградата печели..

публикувано на 09.02.25 в 09:00
Мирела Иванова

Мирела Иванова в любовно обяснение към поезията

" Когато се отдалечим от любовта, само тогава можем да я осъзнаем и пресътворим, винаги има една дистанция, когато не си много далеч, но не си и близо...За да видиш преживяното в цялата му сложност, във всичките смисли на любовта, а любовта е тази, която ни дава най-много уроци . Но само когато сме се отдалечили от нея, преди да я забравим и..

публикувано на 08.02.25 в 16:29
Иван Мърквичка (1856 - 1938). Портрет на княгиня Мария Луиза, ок. края на 90-те години на XIX в., м.б., платно, 74х62 см. Музейна сбирка на Националната художествена академия

Националната художествена академия - разказ в картини

Историята на Националната художествена академия е показана в изложба , която може да се разгледа до 9 март в галерия "Академия" на ул. "Шипка" 1 в столицата.  Това е разказ за първото училище по художество и покровителството на монарсите. "Академията въ Княжество и Царство България" е заглавието на експозицията с куратор д-р Милена..

публикувано на 08.02.25 в 14:28

София филм фест започва от 13 март и продължава до 31 март

Основен фокус на тазгодишния фестивал е българското кино .  В програмата ще бъдат представени рекорден брой български игрални, документални и късометражни филми, както и международни копродукции с българско участие – близо 60 . Почти 50 от тях ще имат своята световна или софийска премиера на фестивала. Голямата част от тези филми са..

публикувано на 08.02.25 в 07:00

Документалното кино - бягство от клишетата на игралното

Започва фестивалът за документално кино "Master of Art". Откриването е от 19.00 часа тази вечер в кино "Люмиер". В специалната селекция са 50 документални филма . Ще бъдат раздадени 18 награди. За последните 10 издания са представени над 500 ленти , уточнява създателят на фестивала Найо Тицин. По думите му, дигитализацията..

публикувано на 07.02.25 в 09:24

Спомен за диригента Месру Мехмедов

На 4 февруари се навършиха 90 години от рождението на големия български диригент от турски произход Месру Мехмедов - изключителен талант, загинал трагично на прага на своята световна кариера, ненавършил 36 години. Той е роден във Велико Търново, в семейство на бръснар, което по-късно се премества в Дряново. В детските си години Месру свири на..

публикувано на 06.02.25 в 19:05