Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли да има проблеми с въвеждането на екостикери за колите

Снимка: Ани Петрова

От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.

Обособяването на „зони с ниски емисии“ е  практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.

Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.

„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.

Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.

„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.

Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.

Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.

Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.

"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. 

„Може да има разминаване между категорията,  дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.

По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.

Още по темата в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

РИМ-Враца кани деца и младежи да станат музейни влогъри

Днес в Регионалния исторически музей във Враца ще се проведе първото от поредицата занимания под надслов "Музеен влогър", насочени към деца и младежи . Заниманията са част от ваканционната инициатива "Лято в музея", която ще продължи до началото на новата учебна година.  Инициативата "Лято в музея" кани децата и младежите на Враца да станат..

публикувано на 14.08.25 в 10:35
проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС

УНСС предлага създаването на два нови института към висшето училище

Създаването на два нови института под "шапката" на УНСС предлагат от висшето училище - Институт за изкуствен интелект в икономиката и Институт за повишаването на научно-изследователския капацитет в ядрената енергетика и ядрената сигурност. В икономиката приложението на ИИ става ежедневие . Изчезват много консултантски дейности. Трябва да се..

публикувано на 14.08.25 в 09:55

След пожара в Костинбродско: пепел, загуби и нерешени проблеми

Само преди дни Костинбродско пак горя - между селата Градец и Царичина. Три седмици минаха обаче от големия пожар, когато съвсем за малко селата Опицвет, Безден и Богьовци се разминаха с огъня, който тръгнал, твърдят жителите на района, от учебни стрелби на близкия полигон Сливница.  Когато кметът на Опицвет Гергана Величкова видяла пожара, й..

публикувано на 12.08.25 в 11:42

Телемедицината в България - между сигурността и достъпа

Може ли да се прави преглед от разстояние, без да има интернет връзка ? Това е поводът да разгледаме новата наредба за телемедицина .  Законодателят се опитва да регулира тази дейност, станала популярна покрай Covid пандемията. В рамките на обществен дебат по темата, най-коментирани бяха техническите изисквания .  Хубаво е прегледите от..

публикувано на 12.08.25 в 10:28
д-р Владислав Андонов, ортопед и гръбначен хирург

Д-р Андонов: Физическите тренировки трябва да са интересни, за да ги правим редовно

Ежедневните тренировки не водят до по-бърз ефект за тялото ни през лятото – организмът ни има лимит, който може да понесе и да се възстанови, а прекрачването му води до умора. Това разказа в интервю за "Хоризонт" д-р Владислав Андонов, ортопед и гръбначен хирург, със страст към спортната медицина. Д-р Андонов работи с различни хора – от..

публикувано на 10.08.25 в 06:10

Няма установен умишлен палеж в област Пазарджик за тази година

31 досъдебни производства за причиняване на пожари по непредпазливост са образувани в област Пазарджик от началото на годината. По-голямата част от тях са причинени през последните два месеца.  Към момента няма установен умишлен палеж. Заради умишлен палеж изгоряха 50 декара сухи треви и горска растителност в Тервелско В сравнение с миналата..

публикувано на 09.08.25 в 11:20

Броени дни до OPEN BUZLUDZHA 2025

Разнообразни музикални изпълнения ще има в трите вечери на предстоящия фестивал Open Buzludzha, който ще се състои от 15 до 17 август край монумента  "Бузлуджа" . Организаторите са фондация "Проект Бузлуджа". Това е петото издание на фестивала, като тази година той е с вход свободен по повод десетата годишнина на фондацията, която работи..

публикувано на 09.08.25 в 10:01