Това е доста радикален опит да се покаже изкуство в публична среда, коментира пред БНР кураторът Весела Ножарова. По думите ѝ фестивалът е провокиран от периода на изолация, ограничения и дистанция заради пандемията от Clovid-19.
"Мога да кажа, че стана много по-болезнено желанието ни да бъдем сред хора и много по-болезнена е необходимостта ни да имаме досег с изкуство, с емоционални проявления в съвременния свят. Внякакъв смисъл мисля, че чувствата ни тепърва ще ги анализираме - какво се случи с нас след повече от една година в Covid-ситуация."
На фестивала бяха показани творби, които се вписват в средата, имат провокация към историческото минало на България, към архитектурата на Ларгото, изтъкна Ножарова.
Сред произведенията бе проект на Стела Василева.
"Това, което е много характерно за тази работа на Стела Василева, е че тя се променя в продължение на деня. Тя оцвети с цветно фолио куполите на Ларгото и в различни части на деня светлината прави различни цветни петна по земята, сутрин по един начин, на обяд по друг начин, сега вечерта всичко е малко по-живописно, акварелно разтечено нататък, но абсолютно промени по този начин пространството на Ларгото. То стана много по-художествено, много по-въздушно, по-емоционално, по-наситено с преживяване", подчерта Весела Ножарова.
Инсталацията на Сашо Стоицов показа историята на София. Изглежда като археологически обект. С какво послание излиза Стоицов пред публиката:
"По-задълбочено оценяване на нещата, на мисленето, на мъдростта. София е уникален град, винаги е бил и сега ще бъде. Той в момента е уникален, аз, като се разхождам по улиците, такъв град не съм виждал."
Сашо Стоицов прави обекти, които са псевдоархеологически находки:
"Той има цяла серия от произведения, които прави още през 90-те години, които са като имитация на съществуващи обекти, прави ги от картон, те изглеждат като измислени, в същото време имитира водата, имитира формата, която е псевдоархеологическа и ги слагаме между тези истински археологически обекти и създаваме много особена среда между съвремие и минало".
"Колата София е изключително странен обект, направена на ръка, тя е в движение, може да се кара напред назад, има вид на спортна кола, на увеличен мачбокс кола от нашето детство. Малка количка, която е увеличена. Всичко е направено на ръка, джантите са боядисани с боя, която е за печки", разказа Весела Ножарова.
Лазар Лютаков е един от участниците във фестивала Sofia Art Projects. Той живее във Виена. Участвал е многократно в няколко биеналета - Венеция, Москва, Виена. В България е разпознаваем с проекта “Мазето на Баба Васа”. Той разказа повече за автомобила Колата София.
"Става въпрос за един изключително радикален автомобил, който съществува, развит е от инженер Велизар Андреев и от неговия син доц. Божидар Андреев в средата на 80-те години. Ако поразсъждаваме малко какво представлява спортната кола, спортната кола е това возило, което би трябвало да бъде най-много в крак с времето. Спортната кола е този уред, който придава форма на актуалните инженерни тенденции, технологии, материали. Спортната кола е един изключително представителен проект", каза за предаването "Нощен хоризонт" Лазар Лютаков.
Той обясни, че не става въпрос за един-единствен прототип, а за автомобил, който е развит с идеята да бъде въведен в серийно производство от около 200 бройки годишно. Произведени са едва 50 броя от този автомобил. Предполага се, че до наши дни са останали между 10 и 20.
Книгата, която представям сега, има повече научен характер, но е написана на достъпен и разбираем език. Заглавието "Генеалогия на българските канове от Баламбер до Кубрат и Кий - 340 - 668 г." ни връща към първите векове след Христа и ни запознава с праисторическите родови корени на българите. Авторът Валентин Йорданов от София е неизчерпаем..
Две продукции спечелиха наградата "Гоя" за най-добър филм. За първи път в историята на отличията на Испанската филмова академия две ленти си поделиха първото място – "47" и "Инфилтраторът". В изненадващ финал на церемонията в Гранада тази нощ екипите на двата филма се качиха заедно на сцената. След като беше обявено, че наградата печели..
" Когато се отдалечим от любовта, само тогава можем да я осъзнаем и пресътворим, винаги има една дистанция, когато не си много далеч, но не си и близо...За да видиш преживяното в цялата му сложност, във всичките смисли на любовта, а любовта е тази, която ни дава най-много уроци . Но само когато сме се отдалечили от нея, преди да я забравим и..
Историята на Националната художествена академия е показана в изложба , която може да се разгледа до 9 март в галерия "Академия" на ул. "Шипка" 1 в столицата. Това е разказ за първото училище по художество и покровителството на монарсите. "Академията въ Княжество и Царство България" е заглавието на експозицията с куратор д-р Милена..
Основен фокус на тазгодишния фестивал е българското кино . В програмата ще бъдат представени рекорден брой български игрални, документални и късометражни филми, както и международни копродукции с българско участие – близо 60 . Почти 50 от тях ще имат своята световна или софийска премиера на фестивала. Голямата част от тези филми са..
Започва фестивалът за документално кино "Master of Art". Откриването е от 19.00 часа тази вечер в кино "Люмиер". В специалната селекция са 50 документални филма . Ще бъдат раздадени 18 награди. За последните 10 издания са представени над 500 ленти , уточнява създателят на фестивала Найо Тицин. По думите му, дигитализацията..
На 4 февруари се навършиха 90 години от рождението на големия български диригент от турски произход Месру Мехмедов - изключителен талант, загинал трагично на прага на своята световна кариера, ненавършил 36 години. Той е роден във Велико Търново, в семейство на бръснар, което по-късно се премества в Дряново. В детските си години Месру свири на..
Според Закона за противодействие на корупцията всички лица, заемащи публични длъжности, трябва да подават декларации, в които да описват имотното и..
Бюджетът трябва да бъде балансиран и истински, няма да настояваме за 3% дефицит и не смятаме, че ако не сме готови за еврозоната, трябва да влизаме в..