Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трябва ли да има велоалея на бул. "Витоша"

Снимка: Архив

Защо на булевард „Витоша“ да не може да има велоалея - този въпрос се обсъжда в социалните групи за велосипедисти в София. След ремонта преди години, минаването с велосипеди беше забранено по Витошка. А нарушителите получават глоби.

Илиан Петров е колоездач, от онези, които обичат да карат велосипеди, но не само за удоволствие, а и като начин за придвижване. За него каузата за бул. „Витоша е битка:  

„Когато се решаваше булевард „Витоша“ да бъде абсолютно пешеходен, нямаше широко обществено обсъждане. Значи, това е главната улица в града и би трябвало да се обсъди от доста голям кръг от хора. Този проблем, естествено, Столичната община тогава си направи обсъждането по някакъв начин, на който са отишли само заинтересованите и тесен кръг от НПО-та и граждани“, каза пред БНР Петров и доплни:

„Булевард „Витоша“, според мен, задължително трябва да пропуска и велосипедисти. В момента животът на велосипедистите е поставен в опасност, докато се обикаляме булевард „Витоша“ в съседните преки. Столичната община нарушава правото ни на свободно придвижване и нарушава правото ни животът ни да е в безопасност. В посока Съдебната палата всичките успоредни преки се задръстван в „Алабин“. Велосипедистите, които се опитваме да минем по оста север-юг, трябва да направим завой на 90 градуса по „Алабин“, където е пълно с трамваи в това посока и винаги има коли", разказа за перипетиите на велосипедистите Петров.  

„Проблемът със свързаността на велоалеите е съвсем отделна тема. Няма отсечка, която да свързва северната велоалея, която минава от квартал „Надежда“ към гарата, с южната част, която отива към „Южен парк“ и „Лозенец“ и другите квартали. Късият участък по самия булевард „Витоша“, който е пешеходен, не е нужно да е бърз участък за велосипедисти. Там велосипедистът и с 5 километра в час да се движи и аз държа да има някакво ограничение там.

БГНЕС

Да, но задължително трябва пешеходците на „Витошка“ да останат с предимство. Велосипедистите да се съобразяват с тях и да не се развиват високи скорости. И това трябва да се контролира всеки ден", смята още любителят на колелото.

На запитване на „Хоризонт“ от Столична община по темата  от две седмици отговор все още няма.

Според Илиан Петров пред общинарите и наемателите на заведенията обаче стои важният въпрос как трябва да се възприема градската среда: 

„Ще направим подписка, входирана в Столичната община. Тука не става дума за насъскване пешеходци срещу велосипедисти. Става дума да обясним на пешеходците, че ние искаме едва една шеста от булеварда, че обещаваме как да се придвижваме там".

"Ние от дълго време очакваме алтернативен маршрут на бул. "Витоша", а съседните улици не са подходящи", коментира темата пред БНР Иво Делин от "Велоеволюция".

"Ние от сдружението не сме изостаили този въпрос, изостави го Столична община, като преди да се премахне велоалеята по бул."Витоша" в пешеходната и част, това беше вторият най-натоварен маршрут от велосипедисти в София", припомни Делин:

"Настоявахме да се направи велосипедно трасе, обхождащо пешеходната част, но тогава почна строежът на метрото, и там беше затворено за три години. Направи се една противоположна велоалея, но тя не може да се ползва", смята още Делин.

А как ще бъдат общетени собствениците на автомобили във Варна, след като преди дни заради поройните дъждове, върху колите се срути велоалея и подпорна стена в морския град:

"Община Варна ще търси начин за обезщетяване на собствениците на петте автомобила, които пострадаха вследствие срутването на подпорна стена до велоалеята на бул. "Ян Хуняди". Засега се прави обследване на района, вече започнаха и ремонтните дейности" каза за БНР Тихомир Тимов, началник на отдел "Общинска инфраструктура" в общината.

По думите му юристите ще преценят как да се обещетят собствениците на коли, особено за тези, които нямат застраховки на автомобилите си. Тези, които имат заплатена застраховка "Каско на МПС" следва да заведат щетите си към застрахователя.

Още по темата слушайте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Изглед от Петково

В Родопите тръгват "По стария път на керваните за Беломорието"

"По стария път на керваните за Беломорието" е излет, който правят днес жителите на село Петково и околните села в Смолянско. Местни жители и гостите им вървят по пътя на своите предци, който ги е свързвал преди повече от 500 години със земите на Беломорска Тракия. Много занаятчии, овчари и търговци са изкарвали прехраната са своите..

публикувано на 11.08.24 в 18:24

Биляна Дудова ще се бори на репешажите за бронза

Биляна Дудова ще участва на репешажите за бронза в категория до 62 килограма за жени от турнира по борба на Олимпадата в Париж, след като победилата я по-рано на четвъртфиналите Ирина Коляденко от Украйна надви трикратната световна шампионка и сребърна медалистка от Токио 2020 Айсулу Тинибекова от Киргизстан на полуфиналите. Коляденко взе реванш срещу..

публикувано на 09.08.24 в 21:46

Проф. Теодора Чамова: След вдишване на райски газ човек може да загуби съзнание

Употребата на райски газ преди шофиране е опасна, тъй като може да наруши концентрацията и да доведе до пътни инциденти – това разказа в интервю за предаването „Хора, пътища, автомобили“  проф. Теодора Чамова от Клиниката по нервни болести в университетската Александровска болница. По думите й през последните 10 години този газ все по-често..

публикувано на 06.08.24 в 13:34

Ваня Стайкова: Здравословният секс е антидот на болестите

„Около 70 процента от гледаемостта на темите в канала „Попитайте Ваня“ идва от мъжката аудитория. Мъжете се интересуват най-много от теми за потентността, ерекцията и какво харесват жените в секса“. Това разказа в интервю за предаването „Летни нощи“ по Хоризонт Ваня Стайкова, приложен психолог и създател на Youtube канал за междуличностни и..

публикувано на 06.08.24 в 09:56

БДЖ между миналото и бъдещето

Така рекламираният влак София – Бургас пътува 5.55 часа. Според разписанието на БДЖ от 1973-74 г. същият влак по същия маршрут се е движел за 4.40 часа – с онази техника, в онези години, а това е съществена разлика. Това коментира пред БНР експертът по управление и цифровизация на железопътния транспорт Людмил Иванов. Т. нар...

публикувано на 30.07.24 в 11:11
Боян Благоев

Боян Благоев - варненецът общински змиеловец, който се страхувал от змиите

Боян Благоев е единственият в страната общински змиеловец , заема тази длъжност от 4 години, има и лиценз за дейността от МОСВ. Той е родом от Лом, но от 30 години живее във Варна.  " На сезон хващам между 5 и 8 пепелянки, като сега улових такива в Аксаково, Виница, на сметището във Въглен, каза за "Рано в неделя" Благоев по повод увеличения..

публикувано на 29.07.24 в 13:32

Граждански протест в подкрепа на саудитски дисидент от центъра в Бусманци

Граждани се събраха пред пред Административния съд София – град с настояване да бъде освободен саудитският дисидент Абдулрахман ал-Халиди. Причина за протеста е отказ на Държавната агенция за бежанците да го освободи от безпрецедентното му задържане в центъра за мигранти в Бусманци в продължение на почти 3 години, макар Върховният..

публикувано на 25.07.24 в 11:01