Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Трябва ли да има велоалея на бул. "Витоша"

Снимка: Архив

Защо на булевард „Витоша“ да не може да има велоалея - този въпрос се обсъжда в социалните групи за велосипедисти в София. След ремонта преди години, минаването с велосипеди беше забранено по Витошка. А нарушителите получават глоби.

Илиан Петров е колоездач, от онези, които обичат да карат велосипеди, но не само за удоволствие, а и като начин за придвижване. За него каузата за бул. „Витоша е битка:  

„Когато се решаваше булевард „Витоша“ да бъде абсолютно пешеходен, нямаше широко обществено обсъждане. Значи, това е главната улица в града и би трябвало да се обсъди от доста голям кръг от хора. Този проблем, естествено, Столичната община тогава си направи обсъждането по някакъв начин, на който са отишли само заинтересованите и тесен кръг от НПО-та и граждани“, каза пред БНР Петров и доплни:

„Булевард „Витоша“, според мен, задължително трябва да пропуска и велосипедисти. В момента животът на велосипедистите е поставен в опасност, докато се обикаляме булевард „Витоша“ в съседните преки. Столичната община нарушава правото ни на свободно придвижване и нарушава правото ни животът ни да е в безопасност. В посока Съдебната палата всичките успоредни преки се задръстван в „Алабин“. Велосипедистите, които се опитваме да минем по оста север-юг, трябва да направим завой на 90 градуса по „Алабин“, където е пълно с трамваи в това посока и винаги има коли", разказа за перипетиите на велосипедистите Петров.  

„Проблемът със свързаността на велоалеите е съвсем отделна тема. Няма отсечка, която да свързва северната велоалея, която минава от квартал „Надежда“ към гарата, с южната част, която отива към „Южен парк“ и „Лозенец“ и другите квартали. Късият участък по самия булевард „Витоша“, който е пешеходен, не е нужно да е бърз участък за велосипедисти. Там велосипедистът и с 5 километра в час да се движи и аз държа да има някакво ограничение там.

БГНЕС

Да, но задължително трябва пешеходците на „Витошка“ да останат с предимство. Велосипедистите да се съобразяват с тях и да не се развиват високи скорости. И това трябва да се контролира всеки ден", смята още любителят на колелото.

На запитване на „Хоризонт“ от Столична община по темата  от две седмици отговор все още няма.

Според Илиан Петров пред общинарите и наемателите на заведенията обаче стои важният въпрос как трябва да се възприема градската среда: 

„Ще направим подписка, входирана в Столичната община. Тука не става дума за насъскване пешеходци срещу велосипедисти. Става дума да обясним на пешеходците, че ние искаме едва една шеста от булеварда, че обещаваме как да се придвижваме там".

"Ние от дълго време очакваме алтернативен маршрут на бул. "Витоша", а съседните улици не са подходящи", коментира темата пред БНР Иво Делин от "Велоеволюция".

"Ние от сдружението не сме изостаили този въпрос, изостави го Столична община, като преди да се премахне велоалеята по бул."Витоша" в пешеходната и част, това беше вторият най-натоварен маршрут от велосипедисти в София", припомни Делин:

"Настоявахме да се направи велосипедно трасе, обхождащо пешеходната част, но тогава почна строежът на метрото, и там беше затворено за три години. Направи се една противоположна велоалея, но тя не може да се ползва", смята още Делин.

А как ще бъдат общетени собствениците на автомобили във Варна, след като преди дни заради поройните дъждове, върху колите се срути велоалея и подпорна стена в морския град:

"Община Варна ще търси начин за обезщетяване на собствениците на петте автомобила, които пострадаха вследствие срутването на подпорна стена до велоалеята на бул. "Ян Хуняди". Засега се прави обследване на района, вече започнаха и ремонтните дейности" каза за БНР Тихомир Тимов, началник на отдел "Общинска инфраструктура" в общината.

По думите му юристите ще преценят как да се обещетят собствениците на коли, особено за тези, които нямат застраховки на автомобилите си. Тези, които имат заплатена застраховка "Каско на МПС" следва да заведат щетите си към застрахователя.

Още по темата слушайте в звуковите файлове.

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Богата реколта на кайсии отчитат производители от Силистренско

Богата реколта на кайсии отчитат производители от Силистренско. Въпреки това има опасност част от продукцията да остане по дърветата, защото берачите не достигат. На места се жалват и от по-ниското качество на плода, заради лоши препарати, а от там и по-ниска изкупна цена. Други пък отчитат завръщане на българската кайсия на родния пазар...

публикувано на 26.07.21 в 17:23
Снимката е илюстративна

Популярни ли са у нас лентите в помощ на човек със скрити увреждания

Проект, популярен в Европа и света цели да подпомага близки на хора със скрити увреждания като аутизъм, синдром на дефицит на внимание, деменция, болест на Крон, страдащите от пътуване чрез раздаването на лента , която е знак, че деца или възрастни имат скрит проблем. Този проект у нас не е все още популярен. „Има една изключителна..

публикувано на 26.07.21 в 11:48

Започна инициатива "Приказна ваканция 21" за деца в библиотеката в Разград

За 11-та поредна година регионалната библиотека в Разград   „Проф. Боян Пенев“ започна инициатива за деца  и ученици.  Тази година тя е озаглавена  "Приказна ваканция 21", а целта е  да приобщи децата към четенето на книги и затова ще помогнат местни творци, писатели, художници. Заниманията с децата ще се провеждат всеки понеделник, сряда..

публикувано на 26.07.21 в 11:25

Германия e номер 1 туристическа дестинация за европейците в пандемията

Германия e номер 1 туристическа дестинация за европейците в условията на пандемия, показват данните на Туристическия борд на Германия. Страната ще рестартира туризма си като през настоящата година акцентира при представянето си като туристическа дестинация върху традиционните германски градове , популяризирането на традициите,..

публикувано на 26.07.21 в 10:57
Иван Брегов

Иван Брегов: Тръгва тежка отбранителна линия в защита на главния прокурор

„Тръгва една много тежка отбранителна линия за хипер защита на главния прокурор . Ангажиран е целият ресурс, който е отбранителната линия на главния прокурор, а обществото ни все пак издържа тази съдебна власт и този главен прокурор и е необходимо да знаем какво вършат в крайна сметка.“ Това мнение изрази пред БНР Иван Брегов от Правната..

публикувано на 26.07.21 в 09:34

Ще получи ли земеделието достатъчно по националния план за възстановяване

Имаме  реален шанс да надградим напоителните системи с европейски средства , но в рамките на следващия период за обща селскостопанска политика, където има възможност за 80-100% съфинансиране от ЕС за подобряване и изграждане на напоителните системи. Това каза пред БНР  заместник-министърът на земеделието Георги Събев, след като във финалната..

публикувано на 26.07.21 в 08:00

Новата посока – към суровините на бъдещето

От тази седмица вече работи сдружение за засилване на промишления капацитет в Европейския съюз за производството на полупроводници. Те присъстват в почти всички нови технологии като електрическите автомобили, чиито пазарен дял в Европа се е увеличил над двойно през второто тримесечие на тази година. Заради високото търсене и бавният процес на..

публикувано на 25.07.21 в 14:00