Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Дефицитът на чипове – един проблем, много промени

Снимка: БГНЕС

За по-малко от година проблемът с дефицита на чипове ще бъде решен, прогнозира в подкаста „На всяка цена“ изпълнителният директор на Аутомотив клъстера в България арх. Любомир Станиславов. По думите му в Европа вече се изграждат много нови производствени мощности, защото бизнесът е осъзнал, че е по-сигурно да планира доставки от близка европейска държава, отколкото от далечна Азия. Прогнозите са, че до края на 2023 година кризата с чипове напълно ще бъде решена, но според Станиславов заради бързото строителство на нови заводи, това ще се случи много по-рано.

До построяването на нови мощности съществуващите производители имат много повече поръчки, което има и позитивен ефект върху българските компании от автомобилната индустрия. Още преди кризата с Ковид-19 белгийската компания „Мелексис“ е започнала да строи нова мощност в България, където вече има предприятие, с което е изпреварила събитията, коментира Станиславов, според когото обаче потенциалът пред развитието на автомобилния бранш в България е много по-голям и страната ни не се възползва напълно от създадените възможности.

Той е напълно съгласен с тезата, че индустрията с производство на чипове е ключова за икономическата сигурност и независимост на Стария континент. Ето защо експертът напълно приветства идеята за създаване на европейско законодателство в тази посока.

арх. Любомир Станиславов

10 % по-малко чипове спрямо предкризисните нива

При първата вълна от Ковид-19 голяма част от автомобилните компаниите са отложили поръчките на чипове. В същото време производителите на чипове са потърсили други клиенти, а това е добре дошло за компаниите от гейминг индустрията например, допълни Станиславов. С възстановяването на пазара обаче за аутомотив индустрията вече е нямало достатъчно количества чипове, тъй като производителите им е трябвало да обезпечат новите си поръчки за други сектори, обясни експертът и подчерта, че в момента в света се произвеждат до 10 % по-малко чипове от преди кризата.

И този проблем обаче вече се преодолява от автомобилната индустрия. Все по-ясно се очертава тенденцията да се продават нови автомобили без определени функционалности, които да бъдат добавени на по-късен етап, когато вече има достатъчно чипове, обясни Станиславов. Пример за това е определена функционалност на чистачките, която може да бъде добавена на по-късен етап, когато има необходимите компоненти.

От страха до иновативността – пътят на Ковид кризата в автомобилната индустрия

Първата вълна на коронавируса идва с отказ от поръчки в много компании в автомобилната индустрия. Страхът от неизвестното ги кара да освободят голяма част от хората, тъй като не могат да им осигурят заетост, обясни Любомир Станиславов. По думите му обаче след първия локдаун компаниите са успели да променят организацията на работата си и отново са започнали да наемат хора. За да отговорят на новите предизвикателства, голяма част от тях имат нови разработки – например собствени системи, с които да пречистват въздуха в работните помещения.

Между първата и втората вълна на коронавируса – презапасяване с компоненти

Възстановяването от първия локдаун и последиците върху автомобилната индустрия идва с бързо възстановяване в сектора, като миналата година се оказва доста успешна за част от бранша, обясни Станиславов. По думите му освен че поръчките са се завърнали, в месеците на свободно движение и ниска заболеваемост от Ковид-19 част компаниите са се презапасили с компоненти, заради което производството е продължило.

„След това много бързо се върнахме от проблемите преди кризата. Един от тях е недостигът на квалифицирана работна ръка, който бе обсъден на заседание на Управителния съвет на Аутомотив клъстера“, коментира изпълнителният му директор. По думите му това е сигурен сигнал, че не просто има възстановяване от предкризисните нива, но има и реален след кризата.

Как кризата с коронавируса промени автомобилната индустрия и защо е по-евтино да шофираме електрически автомобил? Кога автономните превозни средства ще бъдат реалност? Отговорите на тези и още много други въпроси може да научите в звуковия файл.


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Нешка Робева и Йордан Нихризов

Политически анализ от Нешка Робева и Йордан Нихризов

"От друга страна една такава грозна кампания се води, в която всеки е срещу всеки, но излиза един благ човек и казва - "Аз ще пледирам за единство", каза за БНР Нешка Робева, известна българска състезателка, по-късно треньорка по художествена гимнастика и хореографка, заслужил майстор на спорта, заслужил треньор. Мнението ѝ е във връзка с..

обновено на 16.10.21 в 20:46
Хавиер Качо Гомес

"Приключенията на Пити на Антарктида" - увлекателен разказ за куче порода хъски

В книгата си "Приключенията на Пити на Антарктида" Хавиер Качо Гомес предлага увлекателен разказ за преживяванията си с кучето Пити - порода сибирско хъски.   "На Антарктика е имало много кучета, но по едно време ги забраниха, защото се оказа, че там могат да пренасят болести, да предадат болести на антарктическата фауна - на..

публикувано на 16.10.21 в 16:46

Д-р Михайлов: Хронично болните трябва да се ваксинират задължително

Covid-инфекцията би могла да бъде много опасна за хората с хронични заболявания, каза за БНР д-р Васил Михайлов от имунизационния център на Александровска болница в София. "За тях със сигурност трябва да се погрижим и да бъдат ваксинирани първи, тъй като те са най-застрашени от това заболяване. Ваксините ги имаме и това е най-добрата..

публикувано на 16.10.21 в 12:01
Д-р Наталия Маринова, ревматолог

Д-р Наталия Маринова: Голямата честота на артритите се дължи на променения автоимунитет

„Атритът е възпалително заболяване на ставите и той включва   огромна група разнородни заболявания в зависимост от тяхната локализация в скелета, защото ставите са много в човешкото тяло и в зависимост от това ние разделяме артрита на различни групи", каза за БНР д-р Наталия Маринова, ревматолог в университетската многопрофилна болница за..

публикувано на 15.10.21 в 20:22

Безплатните ваксини срещу грип все още не са доставени на личните лекари

Специалисти предупреждават, че се очаква грипна вълна, наред с пандемията от Covid-19. Здравното министерство е осигурило 230 хиляди безплатни дози по Националната програма по ваксинопрофилактика. Те обаче още не са стигнали до кабинетите на личните лекари. Безплатните ваксини срещу грип все още не са доставени на личните лекари. Списъците със..

публикувано на 15.10.21 в 17:28
Дом-паметникът на връх Бузлуджа е най-популярният обект за Dark tourism

Министър Минеков: Ремонт на паметника на Бузлуджа ще струва около 35 милиона лева

„Нещата са много по-голям проблем и аз се надявам скоро да имаме Народно събрание, където ще предложа комисия по въпроса за така нареченото дисонантно или противоречиво национално наследство в монументалното изкуство и дори в архитектурата. Една комисия трябва да прецени кое е история   и кое носи лошия спомен. Има паметници, които не отговарят..

публикувано на 15.10.21 в 14:58

Анна Стоева показва домашното насилие в свои фотографии

Изложбата "Вещи безценност" показва снимки на личните предмети на жени, убити от партньорите си. Фотографиите можете да видите на оградата на Британския съвет - на ъгъла на улица "Кракра" и "Оборище" в София. Изложбата е част от проекта "Да излезем от кръга на полово базираното насилие срещу жени и деца в България" на Българския хелзинкски..

публикувано на 15.10.21 в 12:40