Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дефицитът на чипове – един проблем, много промени

Снимка: БГНЕС

За по-малко от година проблемът с дефицита на чипове ще бъде решен, прогнозира в подкаста „На всяка цена“ изпълнителният директор на Аутомотив клъстера в България арх. Любомир Станиславов. По думите му в Европа вече се изграждат много нови производствени мощности, защото бизнесът е осъзнал, че е по-сигурно да планира доставки от близка европейска държава, отколкото от далечна Азия. Прогнозите са, че до края на 2023 година кризата с чипове напълно ще бъде решена, но според Станиславов заради бързото строителство на нови заводи, това ще се случи много по-рано.

До построяването на нови мощности съществуващите производители имат много повече поръчки, което има и позитивен ефект върху българските компании от автомобилната индустрия. Още преди кризата с Ковид-19 белгийската компания „Мелексис“ е започнала да строи нова мощност в България, където вече има предприятие, с което е изпреварила събитията, коментира Станиславов, според когото обаче потенциалът пред развитието на автомобилния бранш в България е много по-голям и страната ни не се възползва напълно от създадените възможности.

Той е напълно съгласен с тезата, че индустрията с производство на чипове е ключова за икономическата сигурност и независимост на Стария континент. Ето защо експертът напълно приветства идеята за създаване на европейско законодателство в тази посока.

арх. Любомир Станиславов

10 % по-малко чипове спрямо предкризисните нива

При първата вълна от Ковид-19 голяма част от автомобилните компаниите са отложили поръчките на чипове. В същото време производителите на чипове са потърсили други клиенти, а това е добре дошло за компаниите от гейминг индустрията например, допълни Станиславов. С възстановяването на пазара обаче за аутомотив индустрията вече е нямало достатъчно количества чипове, тъй като производителите им е трябвало да обезпечат новите си поръчки за други сектори, обясни експертът и подчерта, че в момента в света се произвеждат до 10 % по-малко чипове от преди кризата.

И този проблем обаче вече се преодолява от автомобилната индустрия. Все по-ясно се очертава тенденцията да се продават нови автомобили без определени функционалности, които да бъдат добавени на по-късен етап, когато вече има достатъчно чипове, обясни Станиславов. Пример за това е определена функционалност на чистачките, която може да бъде добавена на по-късен етап, когато има необходимите компоненти.

От страха до иновативността – пътят на Ковид кризата в автомобилната индустрия

Първата вълна на коронавируса идва с отказ от поръчки в много компании в автомобилната индустрия. Страхът от неизвестното ги кара да освободят голяма част от хората, тъй като не могат да им осигурят заетост, обясни Любомир Станиславов. По думите му обаче след първия локдаун компаниите са успели да променят организацията на работата си и отново са започнали да наемат хора. За да отговорят на новите предизвикателства, голяма част от тях имат нови разработки – например собствени системи, с които да пречистват въздуха в работните помещения.

Между първата и втората вълна на коронавируса – презапасяване с компоненти

Възстановяването от първия локдаун и последиците върху автомобилната индустрия идва с бързо възстановяване в сектора, като миналата година се оказва доста успешна за част от бранша, обясни Станиславов. По думите му освен че поръчките са се завърнали, в месеците на свободно движение и ниска заболеваемост от Ковид-19 част компаниите са се презапасили с компоненти, заради което производството е продължило.

„След това много бързо се върнахме от проблемите преди кризата. Един от тях е недостигът на квалифицирана работна ръка, който бе обсъден на заседание на Управителния съвет на Аутомотив клъстера“, коментира изпълнителният му директор. По думите му това е сигурен сигнал, че не просто има възстановяване от предкризисните нива, но има и реален след кризата.

Как кризата с коронавируса промени автомобилната индустрия и защо е по-евтино да шофираме електрически автомобил? Кога автономните превозни средства ще бъдат реалност? Отговорите на тези и още много други въпроси може да научите в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев: Не бъдете спокойни… за да продължите да сте номер едно!

Захари Карабашлиев описва радиото като създател на "саундтрака на неговото детство". " При баба и дядо имаше една радиоточка. Така съм запомнил и точния час, и програма "Христо Ботев" . Това бележи най-ранните ми детски спомени", сподели авторът на романа "Рана" в предаването „Понеделник вечер“. Даниела Стойнова с отличието..

публикувано на 27.01.25 в 22:00
Доц. Йосиф Аврамов

Доц. Йосиф Аврамов за финансовата грамотност на българина

Финансовата грамотност е едно от онези умения, които сякаш приемаме за даденост – докато не осъзнаем колко важна е тя в живота ни. "Не е богат този, който има най-много, а този, който се нуждае от най-малко", казва древногръцкият философ Диоген.  В днешния свят на кредити, инвестиции и дигитални финансови услуги това послание звучи..

публикувано на 27.01.25 в 09:21

Мигрената не е главоболие, а наследствена болест

Здравната каса да заплаща профилактиката на мигрена със съвременни терапии, като моноклонални антитела и гепанти. Това послание отправиха лекари и фармацевти по време на дискусия за заболяването, което предизвиква тежки кризи и води до неработоспособност при хора в активна възраст. Болестта се среща три пъти по-често при жените, в сравнение с мъжете. У..

публикувано на 26.01.25 в 05:57
Болницата в Белоградчик

Опит за приватизация на болницата в Белоградчик. Ще я спаси ли от фалит?

70% от дяловете на болницата в Белоградчик ще бъдат приватизирани. Процедурата ще бъде открита след решение на Общинския съвет. Целта е лечебното заведение да бъде спасено от фалит .  Решението е взето по предложение на кмета на Белоградчик Боян Минков, който го аргументира с лошото финансово състояние на болницата и реалната опасност от фалит..

публикувано на 23.01.25 в 06:19
Дора Симеонова

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината

Кои са най-подходящите места за посещение в началото на годината? Препоръки ни дава пътуващия инфлуенсър Дора Симеонова: " Първите ми посещения бяха в приказни зимни места в нашата страна, в къщи за гости. Вече бяхме на Боровец и Пампорово . Миналата година най-вълнуващото ми посещение беше в Тайланд, на остров Пукет , което за две седмици ни..

публикувано на 22.01.25 в 10:37
Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ и Георги Костадинов се разделиха

Кипърският шампион АПОЕЛ (Никозия) обявява приключване на сътрудничеството си с футболиста Георги Костадинов, съобщи клубът на страницата си в интернет. Костадинов си тръгва от Никозия след 2,5 години сериозно присъствие, като е изиграл общо 89 мача с АПОЕЛ във всички турнири, вкарал е 6 гола и е подал 4 асистенции. С жълто-синия екип той..

публикувано на 21.01.25 в 22:04
Проф. Колин Прайс

Могат ли и трябва ли мобилните телефони да предупреждават за бедствия или катастрофи?

При природни бедствия: тежки бури, наводнения и пожари по телефона предупреждават намиращите се наблизо хора за опасността, като дори я изчисляват в процент и поставят жълт или червен код. Израелска иновация показва точно обратната корелация: мобилните телефони (с вградените си сензори) могат по-рано от метеорологичните станции и постовете на..

публикувано на 21.01.25 в 10:51