2021 е особена година за италианската музикална сцена – на 27 май Италия и любителите на балетa от цял свят казаха последно “Сбогом” на една от най-голямите балерини на ХХ век – Карла Фрачи, а залите на театрите останаха празни и недостъпни за публиката, заради мерките срещу kоронавируса. Това беше причината за още по-тържественото вдигане на завесата на 10 септември, когато на сцената на Миланската Скала се изкачи операта “Италианката в Алжир” на Росини – първо заглавие от обещаващия есенен афиш на театъра.
Само преди няколко месеца – на 25 май, беше програмирана премиера единствено с излъчване в електронната мрежа. Дни по-късно Скалата отвори врати, макар частично, за младите любители на оперното изкуство, но спектаклите впоследствие бяха анулирани заради случай на коронавирус сред изпълнителите. За радост на гостите в залата, този път премиерата се състоя, макар и в полупразна зала, поради задължителната дистанция между гостите.
Имах удоволствието да присъствам на един великолепен спектакъл, умело ръководен от диригентската палка на маестро Оттавио Дантоне, 22 години след неговия дебют на Миланска сцена. Поредна висока оценка заслужиха режисурата, сценографията и костюмите на Гриша Асагароф, по историческия спектакъл на Жан Пиер Понел, с който се открива сезон 1973/1974 г. и остава в историята на Ла Скала като единствена премиера на опера-буфо на 7 декември.
Часове преди началото на премиерата Мирко Палаци бе заместен от Карло Лепоре в ролята на Мустафа, поради здравословен проблем. Завършил право в Рим и възпитаник на Консерваторията “Санта Чечилия”, италианският бас ни очарова със своя енергичен Мустафа и с прецизността в изпълнението. В ролята на Изабела бе Гел Аркез. Дипломирала в Консерваторията в Париж, известна в ролите на Церлина, Кармен, Шарлот, младият мецосопран от Франция не блесна с изпълнението си, а на фона на силния музикален състав представянето на Аркез бе по-плахо и в отделни моменти несигурно. Максим Миронов бе един великолепен и изключително елегантен Линдоро. Неслучайно именно за тази роля тенорът е носител на престижната руска награда “Златна маска”. С дебют в Ла Скала през 1996 г., високо ценен за изпълненията в опери на Росини, Роберто де Кандиа перфектно изпълни ролята на Тадео. Не сме забравили бурните аплодисменти, които Джулио Мастрототаро получи през февруари 2020 г. в Ла Скала за ролята на Джеронио в “Турчинът в Италия”. И този път италианският баритон се отличи със силно участие в ролята на Али. Висока оценка на публика и медии за сопрана от Албания Енкеледа Камани. Възпитаничка на Академията на Ла Скала, Камани въодушеви присъстващите със своята великолепна Елвира.
След участия в ансамбъла за солисти на Виенската държавна опера за сезоните 2018/2019 г. и 2019/2020 г. и перфектно изпълнена роля на Розина в “Севилският бръснар” в Болшой театър, с огромно вълнение очаквах на сцената да се изкачи българското оперно дарование Светлина Стоянова. Мецосопранът се отличи със силно сценично присъствие в ролята на Зулма. Великолепната й дикция и експресивност покориха публиката в залата, а аз изпитах истинска национална гордост за поредния български талант, който завладява италианската и световна музикална сцена!
Спектакълът завърши със заслужените аплодисменти на макар и малкото присъстващи в залата за премиерата на първото заглавие от триптиха, който Миланският театър посвещава на Росини. Оставаме в очакване на премиерите на “Севилският бръснар” на 30 септември с диригент Рикардо Шайи в нова продукция и “Турчинът в Италия” на 13 октомври, както и с надежда любителите на оперната музика и балета да се завърват в Ла Скала.
От 22 май до 3 октомври ценителите могат да се насладят на богатата програма на фестивала "Софийски музикални седмици". Слоганът на фестивала тази година е "Произведено в България" , обясни пред БНР проф. Момчил Георгиев, директор и основен двигател на голямото музикално събитие. "Каним много българи с кариера в чужбина да свирят с млади..
Галерия - книжарница "София Прес" представя изложбата на Марианжела Анастасова "В Началото бе Локвата". Тя представлява поклон, признание и благодарност към водата. Произведенията й ще гостуват на ул. "Славянска" 29 до 30 май 2025. Художничката Марианжела Анастасова организира онлайн уроци по рисуване Състоянието, в което се..
Новото място за култура - "Сцена СПАМ" в София, прекратява дейността си само 3 месеца след като отвори врати в зала "Академик" в Националния студентски дом. Това се случва след рязка смяна на условията от страна на ръководството и чрез устно предизвестие , уточни пред БНР Ана Батева, един от създателите на "СПАМ студиос"...
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и началото на 90-те, щеше да навърши 60 години . Воев и група "Нова генерация" не просто създават музика, те изразяват духа на едно бурно време на социални и политически промени. Димитър Воев е един..
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война в редиците на българската армия. Награден е с кавалерския кръст на ордена на "Св. Александър" от..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
Българският филм "Сватба" беше представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата от ГЕРБ - ЕНП Андрей Ковачев. Продуцент и режисьор на лентата е Магдалена Ралчева, а сценарист Юрий Дачев "Сватба" е българска драма от 2024 г., базирана на едноименния разказ на Николай Хайтов. Българската премиера на филма бе на 8..
"Вижте кой предложи създаването на държавни магазини?! Тази политическа структура, която господин Пеевски представлява и управлява, перфектно се..
Когато лекуваш един пациент, това е цяла вселена , каза в интервю за БНР проф. Асена Сербезова, бивш министър на здравеопазването, бивш изпълнителен..
Работещите в градския транспорт на София издържаха на голям обществен натиск и постигнаха исканията си . Тази позиция изрази пред БНР Калина..