Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Железопътният транспорт бавно се съвзема след спада през 2020 г.

Людмил Иванов: В следващите години ще стартират проекти за няколко милиарда лева

Людмил Иванов
Снимка: Личен архив

Възстановяват ли се железопътните превози след кризата породена от коронавируса и как се развива тази услуга в годината, която Европейския съюз обяви като Европейска година за железопътния транспорт? Инициативата има за цел чрез проекти, дискусии, изложби и други събития в цяла Европа да популяризира железниците сред гражданите, предприятията и публичните органи като привлекателен и устойчив начин за придвижване, като се постави акцент върху неговия иновативен характер.

Тенденциите за пътническия и товарния железопътния транспорт са разнопосочни през настоящата година, коментира пред БНР Людмил Иванов, председател на Управителния съвет на Сдружение „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“.

През 2020 г. пътническият транспорт бележи спад от 21% спрямо 2019 година, отбелязва той. 

Ситуацията с коронавируса не е благоприятна за финансовото състояние на БДЖ на фона на постоянните затруднения на компанията.

Що се отнася до пътническите превози, настоящата година все пак бележи постепенно възстановяване.

„Ще бъдем далеч от предкризисните нива. 2019-а са били около 21 милион пътника превозени, 2020-а са 16 милиона пътници. Тази година ще са между тези две стойности.“

С намаляването на пътникопотока намаляват и приходите за държавния оператор, посочва Людмил Иванов.

За да стане по-привлекателен железопътния транспорт за хората, е необходимо да бъде продължена модернизацията и цифровизацията с по-висока скорост, твърди  Людмил Иванов.

Снимка: БДЖ

За следващите няколко години се планира закупуването на 20 мотриси за средни и кратки разстояния на стойност над 200 милиона по национални План за възстановяване и устойчивост. Имало е предложение за закупуване и на два водородни влака – единият за линията Септември – Добринище, но те на този етап не са включени, разказва Иванов.

Какво предстои през следващите години от гледна точка на подвижния състав? Очаква се да приключи възстановяването на мотриси, закупени 2006-2007 г., които са както електрически, така и дизелови. Предстои модернизация на вагони, като до края на годината се очаква да бъде пусната поне една модернизирана композиция вагони за дълги разстояния.

В момента се извършва реконструкция и строителство по редица участъци от железопътната инфраструктура. Планирано е все повече гари и спирки да бъдат оборудвани с автомати за билети.

Заради закъснения и забавяния от предишния програмен период проекти, които е трябвало да бъдат завършени 2020-2021 година тепърва ще се изпълняват, изтъква Людмил Иванов.

Забавянията са с един програмен период приблизително.“

Модернизират се проблемни отсечки, например София – Елин Пелин, но проектът няма сериозен напредък, отчита Иванов.

„Предстоят в следващите години да стартират още много проекти за няколко милиарда лева.“

Какво предстои като работа по отношение на европейската свързаност на железопътната инфраструктура на България?

На първо място Людмил Иванов поставя междуграничните връзки.

И в бъдеще най-натовареното товарно трасе ще остане Белград – София – Истанбул, допълва той.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От полето до масата: Какви са проблемите, за да стигнем до тук?

За днес е обявен втори бойкот на големите търговски вериги у нас. Фокусът е подкрепа на малките и семейни магазини . Хората обаче се оплакват, че там цените са още по-високи .  Втори бойкот на големите търговски вериги у нас Организатори на бойкота: Подкрепете квартални магазини и семеен бизнес! "Не може да говорим само за веригите...

публикувано на 20.02.25 в 09:13

Втори бойкот на големите търговски вериги у нас

За днес е обявен втори бойкот на големите търговски вериги. Организаторите апелират потребителите да подкрепят малките магазини и българските производители, които, по думите им, "ежедневно биват мачкани от веригите". 7,9 милиона лева спад в оборота на търговските вериги – това е равносметката след бойкота от 13 февруари. Правителството..

публикувано на 20.02.25 в 08:40
Деца, използващи вейпове

Забрана на вейповете: Ще доведе ли това до разцвет на черния пазар?

Държавата обеща да стовари цялата си репресивна сила върху диларите на дрога . Това е една от новините след вчерашния Консултативен съвет за национална сигурност при президента.  След КСНС за наркотиците: Ще бъдат предложени промени в нормативната база Рекламата на вейп устройствата да бъде забранена, поискаха пък родителски организации и..

публикувано на 19.02.25 в 14:44
Снимката е илюстративна.

6.4 милиарда лева е заложеният дефицит в проектобюджета

6,4 милиарда лева е планираният дефицит за настоящата година, което прави три на сто от брутния вътрешен продукт на касова основа.  Това става ясно от публикувания от Министерството на финансите проектобюджет за годината и структурния план до 2028-ма.  Малко преди 23 часа снощи, на сайта на министерството бяха публикувани документите.  За целия..

публикувано на 19.02.25 в 01:55
Милена Николова и Гергана Ефремова

Назря ли моментът за нова философия на учебните програми?

" Учебните програми имат нужда от много сериозна актуализация . Промените, които се правят, са абсолютно козметични, на парче – отпадане на някой термин, местене на материал от един клас в друг, което не е реална промяна. Има нужда от концептуална, философска промяна на учебните програми, така че да бъдат фокусирани върху уменията,..

публикувано на 18.02.25 в 10:58

ИПБ: Институциите мълчат за решение на Съда на ЕС за компенсаторните такси на пътя

Повече от 2 месеца институциите у нас – АПИ, националното ТОЛ-управление, МРРБ и МС, мълчат за осъдително за България решение на Съда на Европейския съюз по делото "Екострой", което е постановено на 21.11.2024 г. С решението разпоредбите на Закона за пътищата и Закона за движението по пътищата, касаещи налагането на административни наказания и..

публикувано на 18.02.25 в 09:28
Проф. Николай Ненов

Проф. Николай Ненов: Не съм чувал за инициатива да се откажем от сесията на ЮНЕСКО, работи се

Не съм чувал за такава инициатива - да отменим домакинството ни на предстоящата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО, която трябва да се проведе в София. Не знам да има някакви притеснения или страната ни да реши да се откаже .  Това заяви пред БНР избраният за председател на форума проф. Николай Ненов - директор на Регионалния..

публикувано на 17.02.25 в 12:13