Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Педагози в Израел използват животни за обучение на деца със специални потребности

Белгийска овчарка, която оказва помощ при терапията и обучението на деца със специални потребности
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ново направление в педагогическите институти в Израел е „обучение чрез животни“. До скоро се е смятало, че чрез тях е можело да се води само терапия. Камела Тичер е една от първите специалистки в еврейската държава по тази педагогическа дисциплина.

Учениците ѝ са деца със специални потребности, за които е трудно да се социализират. Педагогиката с помощта на животни е нова дисциплина дори за Израел. Ето как тя е открила за себе си този клон на педагогиката.

"По принцип съм учителка по природознание в началното училище. В израелските училища всяка седма година за учителите е „свободна“. Те получават заплатите си без да трябва да преподават. Учителките решават, с какво да се занимават през нея. Лично аз преди 14 години избрах да уча нещо ново, което не се е преподавало в институтите, когато аз съм завършвала. Предложиха ми „работа с животни“. До тогава тази дисциплина се е изучавала от социални работници и психолози, но в направление „терапия чрез животни“. Нашето беше по-различно. Бяхме първият випуск от учители. Имаше доста теоретични, научни трудове от цял свят, в това направление. Така, че четяхме теорията на английски (още не беше преведена на иврит). А що се отнася до практиката - експериментирахме, учехме се от грешките си, но напредвахме. Сега това е легитимна дисциплина в педагогическите висши учебни заведения. Докато при терапията чрез животни целта е просто досег на детето до животното. При допира с мекото кожухче или с перата на животното или птицата се задействат различни хормони и ензими, които правят човека щастлив и весел", допълни в предаването "Закуска на тревата".


Кармела Тичер е първият випуск от новата педагогическа дисциплина. Освен, че се е наложило да прочетат научни трудове на хора от цял свят, които са се опитвали да възпитават деца в неравностойно положение чрез животни, са разчитали и на експеримента.

"При обучението чрез животни, целите са  усвояване на навици за общуване, грижи на децата за животните, въздействие върху самите животни. Сега при нас има бакалавърска степен по тази учебна дисциплина, пишат се и дисертации. Ние започнахме почти от нулата. След завършването на нулевата ми учебна година, се върнах на работа. Експериментаторската ми дейност продължеше под ръководството на научни работници и под егидата на Министерството на просветата. Работех в интернат за деца с тежък аутизъм и с деца със специални образователни потребности. Учениците ми се затрудняваха да изпълняват всекидневни движения, хигиенни или други навици. Например, идвах с красиво пухкаво зайче при едно от момчетата. От името на зайчето му съобщавах, че животинката ще си играе с него, само ако отиде да се изкъпе. Момчето се страхуваше от водата, но в името на съприкосновение със зайчето беше готово да приеме душ. Не винаги беше толкова лесно да разберем от какво болното дете се нуждае. Имаше едно момиченце, което не искаше да се докосне до животните. Надаваше вик и бягаше от тях. Но един ден донесох неотровна змия. Момичето този път я взе в ръка и започна да я милва. Стана ми ясно, че тя не обича да се докосва до козина и пера. Кожата на змията е гладка и детето я държа в ръцете си през цялото занятие. От този момент носех други животни за останалите деца и змия или костенурка за нея.

По думите ѝ психолозите и социалните работници са си поставили за цел децата да изпиват положителни емоции.

"Моят експеримент бе чрез животните да ги научим (особена децата аутисти), как да разпознават чувствата и емоциите на другите. Започнахме с кученца. Обяснихме им, че когато те размахват опашка, значи се радват. Но им показахме, че този признак не е универсален. Ако котенце размахва опашка, то е предупреждение да не го докосваш. После показахме, че ако животните са недоволни или се страхуват, търсят къде да се скрият. В случая се криеха под столовете. И така, малко по малко, изучавайки езика на жестовете на животните се прехвърлихме и на гримасите и израженията на хората. За някои от децата бе цяло откритие, че усмивката е израз на радост, а плаченето - на скръб. Обучението във всички тези елементи става бавно".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Криле за приземяване“ и творчеството на Диана Иванова

И в най-уредената държава да отидеш, си чужденец. Това е разбрала поетесата Диана Иванова, когато обстоятелствата я принуждават да напусне родния Сливен и да отиде в Англия при децата си.   Там работи в Медицински център, но едно редовно слушано българско предаване като "Рано в неделя" и болката към България тази година я вдъхновяват да..

публикувано на 09.06.24 в 06:00

Нов дежурен кабинет във Велико Търново - пациенти има, лекари - не

Над 50 хиляди лева вложи Диагностично-консултативният център в областната болница „Д-р Стефан Черкезов“ във Велико Търново, за да разшири и ремонтира дежурния кабинет за неспешните пациенти на общопрактикуващите лекари през нощта, почивните и празничните дни. Осигурени са добри условия, но няма медици, които да дават дежурства . Така кабинетът ще..

публикувано на 04.06.24 в 06:40

Двама души са загинали при пожар в руска рафинерия в Коми

Двама души са загинали, а един е в тежко състояние в резултат на пожара, който избухна по-рано днес в петролна рафинерия на "Лукойил" в град Ухта, република Коми. Според версията на следствието пожарът е избухнал по време на планирани ремонтни дейности. Огънят е локализиран, рафинерията продължава да работи. Ръководителят на Коми Владимир Уйба посочи,..

публикувано на 02.06.24 в 20:30

Правилната работа на щитовидната жлеза - важна за зачеването и износването на бебе

Около една трета от учениците, пълнолетните хора и бременните жени у нас не приемат достатъчно йод, тъй като консумират нейодирана сол – например хималайска. Това означава, че поставят в риск нормалната работа на щитовидната си жлеза, предупредиха специалисти-ендокринолози през изминалата седмица на осведоменост за заболяванията на тази..

публикувано на 02.06.24 в 06:53

Животновъди ще блокират Подбалканския път. Отнемат им пасища

Животновъди ще блокират Подбалканския път през следващата седмица заради проблеми с пасищата. Блокадите започват от  4 юни. Животновъдите ще затварят пътя за един час дневно . Ще бъде вдигнат палатков лагер – " за да се види, че има хора в Подбалкана и да останат хора в България , да има бъдеще за децата ни", обяви пред БНР Тодор Диклиев,..

публикувано на 30.05.24 в 09:54
акад. Атанас Атанасов и Славена Родинова

Доайен в генетиката и млад предприемач - двама оптимисти за бъдещето на България

"Никой не може да ме обезсърчи, че България няма бъдеще." Това заяви пред БНР генетикът акад. Атанас Атанасов, участник в предстоящия  научен агрофорум на тема "Устойчива агрохранителна система – национален приоритет за продоволствената независимост на България“. На събитието, организирано от Министерството на земеделието и храните, ще бъдат..

публикувано на 30.05.24 в 08:59
Евгения Тагарева

Народно читалище "Христо Г. Данов - 1904" в Пловдив отбелязва 120 години от основаването си

Читалището е символ на стремежа към образование, духовно просвещение и национално единство. Ролята на читалищата в чествания като 24 май е изключително важна, защото именно те организират различни мероприятия, които подчертават значението на българската азбука, книжовност и културно наследство. За празника и ролята на читалищата в него, които..

публикувано на 27.05.24 в 14:58