Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Транспортният бранш под кръстосан огън - високи цени на горивата, кадрова криза, липса на компенсации

Разширяването на тол системата ще доведе до фалити и в товарния, и в автобусния транспорт, опасяват се от браншови организации

Снимка: Радио ВИДИН

Кризата с цените на горивата е изключително сериозна. Търсенето на по-евтини горива води до празни километри и загуби за превозвачите. Това заяви пред БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Арабаджиев припомни, че има предварителни прогнози за цена от 100 долара за барел.

Причините за фалитите са комплексни и това е една от тях, посочи той в предаването „Преди всички“.

„Тези, които имат дългосрочни договори, не могат да ги изпълнят, търпят неустойки. Освен кризата с горивата, трябва да отбележим и изключително сериозната кадрова криза, опашки по границите, затваряне на заводи. В транспорта положението е изключително тежко.“

„Към момента в превозите на товари браншът не получава никакви компенсации. Не само че не сме получавали, но и не очакваме да получим никакви помощи“, уточни Йордан Арабаджиев.

За момента не е обсъждан протест. От бранша очакват диалог с правителството, декларира Арабаджиев.

Снимка: Радио Видин

Ако тол системата се разшири, ще настъпят много фалити, предупреди пред БНР Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи.

По думите му ако правителството включи още 3 хиляди километра към тол системата, фалитите ще бъдат не само в автобусния, но и в товарния транспорт.

В Закона за обществените поръчки, по който се кандидатства за определени линии – междуселищни и вътрешноградски, не са предвидени такива форсмажорни обстоятелства, каквито в момента се случват и които не можем да избегнем, коментира Пиронков.

Васил Пиронков определи отлива на пътници като изключително голям и изрази опасения, че за най-малките превозвачи, които возят по няколко пътници, няма да има никакви средства за компенсации, каквито бяха заявени от управляващите в края на миналата година.

Тези 40 милиона, както са включени и големите общини, и превозвачите, разделено на милионите километри по републиканската, областните и общинските транспортни схеми, те ще бъдат нещо като нищо“, изтъкна той.

По думите на Пиронков въвеждането на допълнителни тол такси, каквото беше анонсирано, ще бъде „още по-голям бич“.

„Нашият бранш, изключвам големите републикански транспортни схеми, където един превозвач е монополизирал целия транспорт, изключвам превозвачите да увеличават цените на билетите. Има населени места, където се возят двама, пет човека, десет. То бива и цената на билета да му увеличиш, кой ще се качи в този автобус?“

Според Васил Пиронков големите автобусни превозвачи най-много ще настояват да се вдигнат цените, защото при тях ще има най-голям икономически ефект.

Малките превозвачи изнемогват и дотират дейността си със свои резерви, а онези, които нямат резерви, продължават да трупат дългове и са заплашени от преустановяване на дейността, категоричен е той. 

Двете мнения чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мартин Иванов

Доц. Мартин Иванов: Няма митове за Народния съд, а неистини и полуистини

"Няма митове. Има просто неистини и полуистини , има политически употреби ." Това каза пред БНР историкът доц. Мартин Иванов за Народния съд преди граждански форум за историко-юридическите му аспекти, който ще се проведе днес. Според него " обичаме декларативно да отбелязваме годишнини, но задълбочено разглеждане не ни се удава ",..

публикувано на 21.02.25 в 10:11

Какви са нагласите в Германия преди предсрочните парламентарни избори?

В неделя в Германия предстоят предсрочни парламентарни избори, след като тройната коалиция на социалдемократа Олаф Шолц със Зелените и либералите се разпадна ден след изборната победа на Доналд Тръмп. Причината за провала година преди регулярните избори е трайното неразбирателство между трите партии в икономическата политика , след като стана..

публикувано на 21.02.25 в 07:55

От полето до масата: Какви са проблемите, за да стигнем до тук?

За днес е обявен втори бойкот на големите търговски вериги у нас. Фокусът е подкрепа на малките и семейни магазини . Хората обаче се оплакват, че там цените са още по-високи .  Втори бойкот на големите търговски вериги у нас Организатори на бойкота: Подкрепете квартални магазини и семеен бизнес! "Не може да говорим само за веригите...

публикувано на 20.02.25 в 09:13

Втори бойкот на големите търговски вериги у нас

За днес е обявен втори бойкот на големите търговски вериги. Организаторите апелират потребителите да подкрепят малките магазини и българските производители, които, по думите им, "ежедневно биват мачкани от веригите". 7,9 милиона лева спад в оборота на търговските вериги – това е равносметката след бойкота от 13 февруари. Правителството..

публикувано на 20.02.25 в 08:40
Деца, използващи вейпове

Забрана на вейповете: Ще доведе ли това до разцвет на черния пазар?

Държавата обеща да стовари цялата си репресивна сила върху диларите на дрога . Това е една от новините след вчерашния Консултативен съвет за национална сигурност при президента.  След КСНС за наркотиците: Ще бъдат предложени промени в нормативната база Рекламата на вейп устройствата да бъде забранена, поискаха пък родителски организации и..

публикувано на 19.02.25 в 14:44
Снимката е илюстративна.

6.4 милиарда лева е заложеният дефицит в проектобюджета

6,4 милиарда лева е планираният дефицит за настоящата година, което прави три на сто от брутния вътрешен продукт на касова основа.  Това става ясно от публикувания от Министерството на финансите проектобюджет за годината и структурния план до 2028-ма.  Малко преди 23 часа снощи, на сайта на министерството бяха публикувани документите.  За целия..

публикувано на 19.02.25 в 01:55
Милена Николова и Гергана Ефремова

Назря ли моментът за нова философия на учебните програми?

" Учебните програми имат нужда от много сериозна актуализация . Промените, които се правят, са абсолютно козметични, на парче – отпадане на някой термин, местене на материал от един клас в друг, което не е реална промяна. Има нужда от концептуална, философска промяна на учебните програми, така че да бъдат фокусирани върху уменията,..

публикувано на 18.02.25 в 10:58