Лазар Максимов е един от пионерите в българското хорово изпълнителско изкуство. В 50-годишната си практика на диригент той работи с едни от най-известните ни хорови колективи и допринася много за издигането на тяхното художествено ниво, а със сърцатата си пропаганда на българската хорова песен подтиква нашите композитори да създават образцови творби - сред тях са Трилогията на Петко Стайнов, “Дамян танец води“ на Александър Морфов, “Карамфило“ на Добри Христов, “Пролтетен вятър“ на Любомир Пипков и много други. Самият факт, че той налага в нашето хорово изпълнителско изкуство нови, съвремени форми на работа, е достатъчен, за да заема името му почетно място в историята на българската музика.
Лазар Максимов е роден на 12 февруари 1897 г. в Ихтиман. Още 18-годишен организира хор в родния си град, след това става диригент на местното културно-просветно дружество “Иван Вазов“. През 1920 г. заминава за Лайпциг, където учи вокална педагогика при Ласнер и Алберг, а дирижиране при Гайст. В същото време ръководи хора на българските студенти и хора при руско-немското общество, за което му е връчен почетен диплом.
След завръщането си в България Максимов започва работа като преподавател и диригент на хора и оркестъра при Техникума по машиностроене и остава там последните години на живота си. В същото време развива активна дейност като хоров диригент в различни столични състави - хор „Гайда“, Хора при младежкото еврейско дружество „Ашомер Ацаир“, с който, освен многото концертни прояви, поставя и първата училищна опера „Верният другар“ от Ханс Мозер.
Дирижира и мъжкия хор “Кавал“, като работата му там е високо оценена. Ето част от рецензия за концерт на хор „Кавал" през 1935 г.:
"Личи колко усърдно и умело е работено за оформлението на гласовия материал - партиите звучат закръглено, без излишни насилвания, с гъвкава динамика и увличащи темпа - чисто и стройно. Дирижираше се с веща ръка и темпераментно, на места с волност. Хвала на „Кавал“!"
Централно място в диригентската работа на Лазар Максимов заема народният смесен хор „Родна песен“, с който постига най-високи резултати. През 1935 г. хорът изпълнява "Месия“ от Хендел - едно изключително постижение за любителски хор. Две години по-късно съставът гостува много успешно в Югославия. Дълги години Максимов ръководи хора и постига с много труд и усилия високи резултати. Между 1955 до 1961 г. той е диригент на ансамбъла на Трудово производителните кооперации, отличен на хоров конкурс със званието първенец. До края на живота си Лазаров работи активно - организира и ръководи няколко състава, между които е и смесеният хор „Ален мак“ от Благоевград.
Работата му като педагог е първо в Частната консерватория на Чекчиев, след това и в Музикалната академия като хорнорован преподавател. Лазар Максимов умира на 27 август 1969 г.
В Златния фонд е запазено изказване на големия наш диригент Константин Илиев, в което той дава оценка и на Лазар Максимов. Чуйте в звуковия файл.
Прожекция-специално събитие на документалния филм "Неравноделната душа" се подготвя във Филмотечно кино "Одеон" - на 12 юли от 18:00 часа. Пълнометраженият документален дебют на София Стойчева – сценарист и режисьор на филма, е емоционален разказ за хора от различни националности, които, без да имат родови връзки на Балканите, посвещават години..
В свят, изпълнен с предизвикателства и неочаквани обрати, често се оказваме изправени пред изпитания, които ни карат да се чувстваме сами и безнадеждни . Но точно в тези моменти, когато сме на "дъното на пъкъла", можем да открием вътрешната си сила и да излезем по-силни от всякога. Разказваме за това как да изградим спокойствие, когато останем сами..
Израелският китарист Мишел Сахрауи ще бъде гост на "Банско Джаз Фестивал". Той ще открие предстоящото издание с концерт на 3-ти август заедно със своето трио - Мишел Сахрауи (китара), Йонатан Коен (бас) и Шир Гинот (барабани). Сахрауи е китарист и композитор от Назарет, Израел. Когато е на 19 години, взема уроци по китара. През 1995 г. се..
Музикология или музикознание – от гръцки се превежда като музика и думи. Обект на изследване в музикознанието са произходът на музиката и нейното историческо развитие, теорията на музикалните елементи и проблемите на музикалното изкуство. Този музикален анализ цели да открои естетиката, хармонията и критиката за музикалните произведения . В..
Айтен Огуджу е сценограф за драматичен и куклен театър , преподавател е по сценичен дизайн в университета в Измир . Родена е в Разград, но 1989 година се преселват в Турция, където завършва Художествена гимназия, а след това и Измирския университет - специалност "Сценография". Работила е за постановки освен в Турция и в Лондон, Косово, Катар,..
С балетния спектакъл „Кармен“ по музика от едноименната опера на Жорж Бизе снощи в крепостта „Царевец“ във Велико Търново беше открит Деветият летен оперен сезон „Сцена на вековете“. До 11 септември в основната и съпътстващата програма на културния форум ще бъдат представени 14 оперни и балетни спектакъла. Българското национално радио е медиен..
Две от емблематичните средновековни църкви в архитектурния резерват Арбанаси до Велико Търново от днес до 12 юли ще домакинстват за 14-и път международния фестивал на камерната музика "Arbanassi summer music". Културният форум по традиция извежда камерната музика от концертната зала и я представя в атмосферата на арбанашките средновековни..
В ДПС нещата се въртят върху триъгълника диалог-санкция-деребеи . Това каза пред БНР историкът и журналист Ибрахим Карахасан-Чънар и уточни:..
Случващото се в ДПС е криза в механизма за вземане на решенията , заяви в интервю за БНР Хасан Адемов - член на Централното оперативно бюро на..
Ахмед Доган не желае да загуби контрола над корпорацията. Делян Пеевски не желае да загуби контрол над партията . Докато този проблем не бъде..