Петър Райчев е един от първите българи, осъществил блестяща международна кариера по големите сцени в цяла Европа, партнирал си с най-великите певци от първата половина на ХХ век: Шаляпин, Батистини, Страчари, Руфо, Гали Курчи, Дал Монте и др.
През 1912 г., след като държавата не му отпуска средства да следва в Италия, младият Петър Райчев, вече познат на столичната публика с изявите си на сцената на „Оперната дружба“, заминава за Русия, за да следва в Московската консерватория. Там негов учител е знаменитият Умберто Мазети - с него той усвоява тайните на белкантото. След блестящото завършване на Консерваторията той е поканен за солист на Болшой театър, но решава да се усъвършенства в Италия със стипендия от прочутия театър.
В Неапол учи при знаменития тенор Фернандо ди Лучия и дебютира на сцената на неаполския театър „Сан Карло“ в ролите на Рудолф от „Бохеми“ и Херцога“ от „Риголето“. Неочаквано е поканен да замести в спектаклите на „Севилският бръснар“ големия тенор Алесандро Бончи на сцената на Ковънт Гардън. Дирижира Леополдо Муньоне, а негови партньори са Зелма Курц и Рикардо Страчари. Представянето му е много успешно и Райчев бързо се прочува като многообещаващ тенор. Следващата година обикаля големите италиански оперни театри и пее с най-прочутите певци на Италия. Все пак той има ангажимент към Болшой театър и се завръща в Русия през 1914 г., но отново по стечение на обстоятелствата дебютът му е на сцената на Мариинския театър с ролята на Ромео от операта „Ромео и Жулиета“ на Гуно - този път замества внезапно заболелия Леонид Собинов, един от идолите на руснаците.
След успешния си дебют Петър Райчев получава покани от всички големи оперни театри на Русия. Пее известно време в театъра „Музикална драма“ в Петербург. По време на Първата световна война обикаля буквално цяла Русия - пее в Иркутск, Омск, Тбилиси, Ташкент, Харков, Киев и още къде ли не. През 1920 г. решава да се завърне в България, но престоят му е кратък - остава недоволен от обстановката в Софийската опера, особено от интригите и клюките, и отново е на път. От този момент Райчев не се задържа никъде на постоянна работа - пътува непрекъснато от театър в театър, получава много покани, но като че ли не иска да се обвързва дълготрайно с определена трупа. Спира се в Белград, Загреб, Любляна, пее в Милано - в театър „Дал Верме“, за кратко учи при прочутия Котони, продължава с гастроли в Малта, Кайро, Венеция, Триест, Болоня, Палермо, Верона.
С голям успех преминават участията на Райчев във Виена като Херцога от „Риголето“. През 1927 г. с ролята на Ленски от „Евгений Онегин“ се изявява впечатляващо на Берлинските музикални тържества. Същата година в Будапеща пее във „Фауст“ заедно с Шаляпин. След Букурещ прави голямо турне в Германия заедно с великия Матия Батистини - шест концерта и участия в десет спектакъла заедно. В Париж негов партньор в „Риголето“ е Тита Руфо.
През 1929 г. се включва в новосъздадената Руска опера, пее на премиерата на „Княз Игор“, гостува със състава в Испания и Португалия, а в Германия е заедно с Шаляпин. От 1932 г. е в Милано, но има ангажименти и като режисьор в Загреб, Прага, Виена и все по-често гостува на сцената на Софийската опера. Завръща се окочателно през 1936 г., но през следващите години продължава да гостува на различни сцени в Европа и предимно в Германия, където прави и всички свои грамофонни записи.
В Златния фонд е запазено изказване на Петър Райчев от 1958 г., в което той си спомня за първите години от съществуването на Оперната дружба“. Чуйте в звуковия файл.
В 11-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Слушателски музикални желания - Отзвук от българската премиера на филма “Мария“ на чилийския режисьор Пабло Ларайн - Изкуствоведът доц. Петър Пламенов представя “Китарната трилогия“ на испанската танцьорка и..
Коледното настроение е в духа , в обединението, в заедността, а изкуството прави точно това - да събира хората . Това каза пред БНР режисьорът Александър Христов от театрално дружество "Конфликт" . " В Деня на бащата ние имаме привилегията да сме с нашите родители , с бащите си, а само на 1500 км от София ( в Украйна) децата не могат да..
На 21 декември ансамбъл КласикАрт кани почитателите си на празничен концерт - Коледа с КласикАрт. Специално участие в него ще има забележителната българска акордеонистка Вероника Тодорова, която е и автор на една от пиесите в програмата. На сцената с тях ще бъдат още: Детски филхармоничен хор, Балетно студио “Джулия Ромеова”, деца художници от “Артис”..
Провокацията има граници , заяви пред БНР певецът Иво Димчев - един от най-популярните български алтернативни изпълнители. Той е известен не само с артистичните си изяви, но и с подкрепата на ЛГБТ общността и борбата срещу дискриминацията. Той е хореограф, художник, режисьор, автор на спектакли, текстове и песни. " Когато отнемаш удоволствието,..
На 21 декември в зала "България" от 19:00 часа Смесеният хор и Симфоничният оркестър на БНР ще изпратят 2024 година по специален начин - с музика между класиката и джаза. Диригентът Владимир Кираджиев - уважаван музикант и преподавател във Виена - избира операта "Порги и Бес" от Джордж Гершуин за поредното си гостуване на радиосъставите в София. За тях..
За осма поредна година фондация "Йордан Камджалов" организира отбелязването на рождения ден на забележителния български композитор и архитект Димитър Ненов - 19 декември. Новата българска музикална традиция на тази дата в София да бъде изпълнявана неговата впечатляваща оратория "Коледа" от оркестър "Генезис" и хора към Музикална лаборатория за Човека..
Една от най-талантливите наши млади цигуларки - Лора Маркова, носителка на специалния приз "Олга Камбурова" 2019 на предаването "Алегро виваче", ще дебютира като солистка на Софийската филхармония в четвъртък, 19 декември, в зала "България" от 19:00 ч. Тя ще поднесе на публиката емблематичния Концерт за цигулка и оркестър от Пьотр Илич Чайковски..
Филмът за Гунди е един от най-професионално направените български филми. В кино "Влайкова" имахме 25 прожекции при пълна зала. Според мен на..
На 22-рата година от живота на дъщеря ми аз все повече се страхувам, какво би станало, ако нещо с мен се случи с мен, защото аз вече съм на 55..
Мисля, че проблемът е между София и Скопие, не е в Брюксел и Париж. Това заяви в интервю пред БНР Владо Бучковски, бивш премиер на Република..