"Ако човек има идея за философията като наука, знае, че само учените могат да практикуват философската наука като такава. Когато човек иска да пише философия, която да бъде научна философия, хората които могат да навлезнат в тази материя са тези, които имат познания в тази област като наука. Физиците, например, четат и разглеждат физиката като наука, биолозите се занимават задълбочено с биологичните достижения като наука, защото те са биолози. Но не се случва същото с романите, с поезията, с театъра. Когато отидете на театър не се нуждаете от познания в тази област, нито пък от специални познания, за да може да четете поезия. И философията, която практикувам аз и която всъщност определяме и като литература, има за цел подобно на романа, театъра, музиката или киното да се стреми към това да събуди по-изтънчените хора. И ето тук в този смисъл имам предвид, че това е философия на света и за всеки един.А третото значение – когато видим човек, който умее да се държи добре –на парти или в обществото, който дори разведрява срещата или има социални умения, има за казване интересни неща, креативен е, вежлив, забавен, елегантен, с чувство за хумор – то, както на френски така и на испански език, значението е едно и също и тогава пак използваме думата "мундано" – светски човек", допълни за предаването "Нощен хоризонт" Хавиер Гома Лансон.
"Ако гледате на философията като преподавател по философия в училище, например, или пък в университета – и се опитвате да насърчавате ценности и неща, тясно свързани с научната страна на философията ката наука – както и аз като служител или развиващ се кариерно в тази област като учен – то тогава Вие като преподавател или учен не е нужно да се отъждествявате и с трите значения, за които говорих досега. Тоест да се опитвате да говорите за света, нека да говорим за неща, които интересуват теб или мен, и то защото ние обичаме, защото страдаме, заради приятелите, защото ни харесва красотата. И на второ място, защото това са неща, които засягат всички нас. Това не са теми, които са свързани само и единствено с един факултет на университета. А също така е важно и всичко това да бъде направено наистина с вежливост, с вкус, с чувство за хумор – ценности, които се ценят в обществото. Разбирате ли, ако Вие наистина се държите приятелски или весело на дадено събиране, то вероятността пак да Ви поканят е много по-голяма, още повече, ако дори и сте допринесли за това то да протече наистина красиво. Ако сте помогнали хората да се чувстват добре, то ето тук отново ще кажем, че това е човек, който има определени качества, който е рафиниран и светски човек. Нужно е да прилагаме тези ценности, да има елегантност в поведението, лекота, веселост. И наистина много е важно човек да има чувство за хумор в обществото. Така че, да, мога да си представя един философ, който наистина да бъде голям професионалист и в същото време голям учен, с ценностна система и качества, които да помагат. И както и по време на представянето на книгата, на подобни събития човек наистина иска да се почувства добре. И стремежът е на подобно събитие човек да си прекара добре, но да има идеи, ценности. Ако само искаме да си разказваме вицове, то тогава човек трябва да отиде на друго място. Естествено, хуморът е изключително важен, но е важно да не забравяме – и аз го споменах, че хората отдават вниманието си. Това е изключително важно. Когато даваме и получаваме внимание – това е, както да теглим заем - там има даване и получаване – и трябва да бъдем изключително внимателни. А това е най свещеното, което имаме – вниманието, и трябва да се грижим за него. Ние трябва да отвръщаме както с идеи, така и с чувствителност, интуитивност и уважение. Този вид социално взаимодействие за мен е от изключително важно значение".
"Бих го резюмирал по следния начин. Почти винаги материалистичната философия води до една здравомислеща гледна точка, която в същото време обаче е недостатъчна. Веднага давам пример. Имам син, който се подготвя за матура. И аз му помагам като чета няколко книги. Изпитите му са следващата година и единият от тях е свързан с протестанската реформа на Лутер. И докато четях в самолета на път към България книга за протестантската реформа, там беше акцентувано от гледна точка на марксизма и мъртвата идеология, предприета от Лутер – имаше част, която в действителност ми се струваше здрава и сякаш всичко се въртеше около сантименталната, символичната, религиозната или духовната страна на нещата. И си казвам, да, това е много важно, но дали обяснява всичко. Имаше няколко точки, които разглеждаха марксическата страна на нещата, в които се казваше тук има икономически проблем и всъщност това е борбата между селото и града, борбата между пролетариата и аристокрацията, или борбата между това, което е притежавала протестантската църква и което чрез революцията пролетариaтът е успял да си вземе, тъй като не са имали икономически средства. И по този начин революционерите са успявали да се сдобият с икономически средства, които преди това не са имали. Когато четеш подобно нещо, си казваш: „Тук нещо липсва!“. На пръв поглед, материалистическата философия има нещо, което в действителност осветлява, но лично за мен нещо липсва, това не е достатъчно. И не само от гледна точка на това, че се задоволяват само определени потребности от материална гледна точка, че мъжът и жената се превръщат в животно, има друго, което което излиза извън рамките на материалнотото и прави така, че дори концепцията за материалното да е символична. И си задавам въпроса какво е основното, за да мога да живея – дали парите? Но защо давам стойност на парите? – това е свързано с чувствата. А чувствата – те свързани ли са със символите? И много често символичното върви пред материалното и, следователно, не можем да говорим за чист материализъм. Има винаги материализъм, който бива интерпретиран символично. Но, освен това, моят опит показва, че материалното е много важно, но то не е достатъчно.
Материалните обяснения не ми помагат да си обясня собствения живот, нито личните решения. И със сигурност повечето решения, които съм вземал, нямат обяснение от материалистична гледна точка. Така че, аз бих посъветвал всеки – макар наистина в началния момент материализмът да помага да се даде отговор на материални факти и случки, трябва винаги да присъства и намерението, което да премине извън материализма".
Той заяви, че не се идентифицира с тенденциите на съвременната философия, тъй като това е доста академична философия и този вид е по-скоро свързан с аулата и с университетските среди, където тя се преподава като наука."А, когато ме питате за моите учители, бих говорил за важните личности в живота ми – дали учител или преподавател от катедрата, или научният ми ръководител, който отговаряше за дипломната ми работа – Хавиер Гоберза. Винаги обръщам внимание на две неща – на първо място, без съмнение това, което е оказало голямо влияние в моя живот, е голямата библиотека на моя баща, който беше професионалист в неговата сфера. Аз още на 15 години вършеех из библиотеката, търсейки и четейки книги до зазоряване. И в тази голяма библиотека на моя баща мога да кажа, че една книга винаги събужда интерес за друга, нова книга, а тя се намира именно там, в библиотеката и ти я откриваш в 3 часа сутринта, и така до ден днешен. Така потънал в четене на една книга, жаждата в теб се събужда. Казваш си – и другата да изчета и после следващата, и веднъж приключил с едната книга, започваш да дириш следващата и минава час, и – разбира се – успяваш да я откриеш пак там. То е подобно на усещането за световъртеж – и именно това е усещането за голямата библиотека. А след това добавям и нещо друго, свързано с тълкуването за философията за света, на света и в света. И най-важната книга, която аз чета, която всички четем – това е нашата книга на живота, онази, която всеки един чете. Има такава метафора, която казва, че нашият живот е една книга и трябва да се научим да я четем. Книгата на немския философ Ханс Блуменберг "Четливостта на света" – тоест, светът като една книга. Истина е, че в началото има една метафора и е така – „Светът е една книга и трябва да го четем“! И в крайна сметка ние имаме нещо общо – и жените и мъжете – имаме един живот. Това да живеем нещо странно ли е, има ли нужда от това да интерпретираме? И най-важното е именно да съумееш да прочетеш живота, а останалите книги могат само да са в помощ, за да мога аз да се справя с прочита на моята книга на живота и то да успея да го направя по най-добрия начин. Аз предпочитам този прочит на моята книга, отколкото какъвто и да е друг прочит".
"А най-важното е да знаеш това, когато си поставяш приоритети. И когато вие споделихте нещата, които съм направил и продължавам да върша – всъщност всичко това показва какви и кои са били моите приоритети. И да, това означава да имам това и друго, и следващо преживяване. В действителност, някой от нещата, които правя аз, може би са по-видими от правените от други хора. Споменахте директор, писател, постановчик на театрални произведения – ето там насочвам енергията си и значи това са моите приоритети. Това не означва, че аз съм имал повече време или съм го използвал по-добре от другите. Други хора вероятно са наблегнали на карането на ски – това е било тяхното призание и са обърнали повече внимание на ските. Аз пък съм имал интерес към нещата, които изброихте, тоест моите приоритети. А иначе, всички разполгаме с еднакво време, но е важно да видим къде насочваме внимание и какви са приоритетите.
Да споделя, че с издателя в България нещата вървяха с много голяма лекота. Но да, докато течеше превода на моята книга „Филосфия за света“, в испанската версия добавих няколко микроесета. Едното от тях е на тема „Достойнството“, концепцията ми за „Правенето на нещата надве-натри“, Клишета / Устойчиви словосъчетания – „Нещата, които са ...“ „Нямате предимство“. В Испания един от знаците за движение, когато си на кръгово движение, представлява триъгълник и се подразбира, че Вие трябва да отстъпите, да дадете път на другия, т.е.,че не сте с предимство. В есето аз тръгвам от тази концепция и от там се насочвам към моралните ценности и заключения. Тоест, нямате предимство, не става дума, когато има движение на коли на пътя – това е по принцип. Друго нещо, по което работя, са две книги, които ще публикувам другата година. Вече 20 години изминаха от публикуването на първата ми трилогия, която е от 2003 г. Предстои сега през 2023 година в новата книга, която подготвям, да резюмирам това, което съм написал в трилогията, като смятам да го събера в 250 страници. И може би би била ценна, защото тя ще съдържа всичко, което съм казал на конференции, в интервюта, в статии, по време на срещи, или в самата трилогия. В същото време подготям и роман, чието заглавие е свързано с едно от микроесетата. Това е есе, което наистина ценя много, заглавието е „Искам всичко“. Да, в този живот аз искам всичко!".
Теодора Цанкова е преводач на книгата „Философия за света“.На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
26 песни отиват на големия финал на Младежкия конкурс за нова песен, който ще се проведе днес, 22-ри ноември , съобщиха от "Музикаутор". Финалистите са определени с лед оспорвано състезание в двете конкурсни вечери в сряда и четвъртък – 20-и и 21-ви ноември. Финалът ще се проведе в Националния студентски дом от 17 часа, а входът е 10 лева...
" Портерът на "Ахинора" за всеки, който е заставал пред него , съм сигурен, че няма как да отрече обаянието, което струи от него, онзи поглед, който всеки определя по различен начин , за едни той е тъжен, за други е прекалено вглъбен и като че ли това състояние на вглеждането в тези очи много често зависи от нашето собствено настроение, разказа за..
Утре вечер в Sofia Live Clubот 21.00 часа ще дебютира алтърнатив рок бандата Ace Bullet. На концерта ще звучат хитове на Лейди Гага. "Това е сбъдната мечта за мен. Смелостта на Лейди Гага да експериментира с различните жанрове и стилове, доказва, че тя няма граници като артист. Точно това ме вдъхновява", разказа пред БНР вокалистката..
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..