Да си припомним изкуството на един изтъкнат български баритон - Анастас Анастасов, дългогодишен солист на Русенската опера. Поводът е 95-годишнината от неговото рождение.
Едва ли има любител на оперното изуство у нас, който да не помни неговите ярки изяви на сцената, неговите вълнуващи герои, особено Холандеца от „Летящият холандец“ на Вагнер, Яго от „Отело“ и Макбет от едноименната опера на Верди - постижения влезли в историята на нашия театър.
Роден е на 2 май 1927 г. в Горна Оряховица. На 16-годишна възраст запова професионалния си път като работник във фабрика, но изявите му в самодейността привличат вниманието на учителя в гимназията Иван Пеев и на известния режисьор Хитьо Попов, и те го окуражават да се насочи към сцената, даже му дават роля в любителско представление на оперетата от Кац “Взаимна любов“.
Докато отбива военната си служба, Анастасов е удостоен с първа награда за солово пеене на Националния преглед на самодейността във войската. Той постъпва в Музикалната академия, в класа по пеене на Петър Райчев, а като студент в трети курс се явява на конкурс за солист на Русенската опера и е приет. Така през 1955 г. започва пътят му на солист.
Дебютът му е с ролята на Алфио в операта „Селска чест“ от Маскани и прави впечатление с ярката си артистична изява, с красив глас и завладяващ темперамент. В този период в състава на Русенската опера има още един много представителен баритон - Кирил Кръстев, но вместо жестоко съперничество, между тях има съгласие и те двамата поделят баритоновите партии - Кръстев се изявява в традиционния репертоар, а Анастасов поема българския и съвремения репертоар и по-драматичните баритонови роли.
В годините, в които работи в Русе, той изпълнява над 50 различни партии. Сред тях са Ескамилио, Ренато, Маркиз Поза, Амонасро, Елецки, Скарпия, както и героите във всички български опери поставени в Русе, особено творбите на Парашкев Хаджиев - композиторът толкова го харесва, че пише специално партии за неговия глас. Анастасов пее в оперите на Александър Райчев, Константин Илиев, Красимир Кюркчийски, Тихон Хренников, Сергей Прокофиев, Любомир Пипков и др.
Това, което го отличава на сцената, е не само красивият му глас, но и представителната сценична осанка, и яркият артистичен талант, който му позволява да предаде достоверно психологическото състояние на героя си. Ето какво пише музиковедът Розалия Бикс през 1975 г., след спектакъл на операта „Макбет“ в Русе с негово участие:
"Не можех да си представя оперен /не драматичен/ Макбет с такива измерения на философското си и емоцианално въздействие, какъвто постигна Анастас Анастасов; такъв цялостен образ, образ с обаянието на силните духом.... такава стихия от човешки страсти и проникновение, такава точност в очертаването на взаимоотношенията Макбет - Леди Макбет могат да се открият само сред редките паметни върхове на съвемения български оперен театър“.
Партньорка на Анастас Анастасов на сцената и в живота беше великолепната певица Мария Венциславова, а техни синове са прочутите днес певци Орлин и Венцеслав Анастасови.
Анастас Анастасов си отиде от този свят на 31 януари 2012 г.
Подробности от биографията и негово изпълнение можете да чуете в звуковия файл.
Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата. „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..
Един баща като всички други преживява ужасна драма в романа на бележития белетрист Славян Йоргакиев "Моето дете - моята съдба". Детето му е отвлечено за миг, докато той продава картини. Гледа го той, тъй като майката ги е изоставила. момиченцето е на 4 годинки, много красиво и любимката на баща си. И таткото, главен герой на романа, започва да я..
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен . Това заяви пред БНР Делян Добрев, председател на Комисията по бюджет и финанси в..
Ако те решат с фалшиви данни да ни вкарат в еврозоната, ние ще ги подпалим . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...