Да си припомним изкуството на един изтъкнат български баритон - Анастас Анастасов, дългогодишен солист на Русенската опера. Поводът е 95-годишнината от неговото рождение.
Едва ли има любител на оперното изуство у нас, който да не помни неговите ярки изяви на сцената, неговите вълнуващи герои, особено Холандеца от „Летящият холандец“ на Вагнер, Яго от „Отело“ и Макбет от едноименната опера на Верди - постижения влезли в историята на нашия театър.
Роден е на 2 май 1927 г. в Горна Оряховица. На 16-годишна възраст запова професионалния си път като работник във фабрика, но изявите му в самодейността привличат вниманието на учителя в гимназията Иван Пеев и на известния режисьор Хитьо Попов, и те го окуражават да се насочи към сцената, даже му дават роля в любителско представление на оперетата от Кац “Взаимна любов“.
Докато отбива военната си служба, Анастасов е удостоен с първа награда за солово пеене на Националния преглед на самодейността във войската. Той постъпва в Музикалната академия, в класа по пеене на Петър Райчев, а като студент в трети курс се явява на конкурс за солист на Русенската опера и е приет. Така през 1955 г. започва пътят му на солист.
Дебютът му е с ролята на Алфио в операта „Селска чест“ от Маскани и прави впечатление с ярката си артистична изява, с красив глас и завладяващ темперамент. В този период в състава на Русенската опера има още един много представителен баритон - Кирил Кръстев, но вместо жестоко съперничество, между тях има съгласие и те двамата поделят баритоновите партии - Кръстев се изявява в традиционния репертоар, а Анастасов поема българския и съвремения репертоар и по-драматичните баритонови роли.
В годините, в които работи в Русе, той изпълнява над 50 различни партии. Сред тях са Ескамилио, Ренато, Маркиз Поза, Амонасро, Елецки, Скарпия, както и героите във всички български опери поставени в Русе, особено творбите на Парашкев Хаджиев - композиторът толкова го харесва, че пише специално партии за неговия глас. Анастасов пее в оперите на Александър Райчев, Константин Илиев, Красимир Кюркчийски, Тихон Хренников, Сергей Прокофиев, Любомир Пипков и др.
Това, което го отличава на сцената, е не само красивият му глас, но и представителната сценична осанка, и яркият артистичен талант, който му позволява да предаде достоверно психологическото състояние на героя си. Ето какво пише музиковедът Розалия Бикс през 1975 г., след спектакъл на операта „Макбет“ в Русе с негово участие:
"Не можех да си представя оперен /не драматичен/ Макбет с такива измерения на философското си и емоцианално въздействие, какъвто постигна Анастас Анастасов; такъв цялостен образ, образ с обаянието на силните духом.... такава стихия от човешки страсти и проникновение, такава точност в очертаването на взаимоотношенията Макбет - Леди Макбет могат да се открият само сред редките паметни върхове на съвемения български оперен театър“.
Партньорка на Анастас Анастасов на сцената и в живота беше великолепната певица Мария Венциславова, а техни синове са прочутите днес певци Орлин и Венцеслав Анастасови.
Анастас Анастасов си отиде от този свят на 31 януари 2012 г.
Подробности от биографията и негово изпълнение можете да чуете в звуковия файл.
Остават броени часове до първия съвместен концерт на мултиинструменталиста и носител на 6 награди „Грами“ Джейкъб Колиър и световно известния български хор „Мистерията на българските гласове“ - на 11 юли в зала 1 на НДК. " С него много лесно се общува, когато влезе, усмихва се, прегръща те и казва: „О, най-после да се видим на живо". Изведнъж..
Прожекция-специално събитие на документалния филм "Неравноделната душа" се подготвя във Филмотечно кино "Одеон" - на 12 юли от 18:00 часа. Пълнометраженият документален дебют на София Стойчева – сценарист и режисьор на филма, е емоционален разказ за хора от различни националности, които, без да имат родови връзки на Балканите, посвещават години..
В свят, изпълнен с предизвикателства и неочаквани обрати, често се оказваме изправени пред изпитания, които ни карат да се чувстваме сами и безнадеждни . Но точно в тези моменти, когато сме на "дъното на пъкъла", можем да открием вътрешната си сила и да излезем по-силни от всякога. Разказваме за това как да изградим спокойствие, когато останем сами..
Израелският китарист Мишел Сахрауи ще бъде гост на "Банско Джаз Фестивал". Той ще открие предстоящото издание с концерт на 3-ти август заедно със своето трио - Мишел Сахрауи (китара), Йонатан Коен (бас) и Шир Гинот (барабани). Сахрауи е китарист и композитор от Назарет, Израел. Когато е на 19 години, взема уроци по китара. През 1995 г. се..
Музикология или музикознание – от гръцки се превежда като музика и думи. Обект на изследване в музикознанието са произходът на музиката и нейното историческо развитие, теорията на музикалните елементи и проблемите на музикалното изкуство. Този музикален анализ цели да открои естетиката, хармонията и критиката за музикалните произведения . В..
Айтен Огуджу е сценограф за драматичен и куклен театър , преподавател е по сценичен дизайн в университета в Измир . Родена е в Разград, но 1989 година се преселват в Турция, където завършва Художествена гимназия, а след това и Измирския университет - специалност "Сценография". Работила е за постановки освен в Турция и в Лондон, Косово, Катар,..
С балетния спектакъл „Кармен“ по музика от едноименната опера на Жорж Бизе снощи в крепостта „Царевец“ във Велико Търново беше открит Деветият летен оперен сезон „Сцена на вековете“. До 11 септември в основната и съпътстващата програма на културния форум ще бъдат представени 14 оперни и балетни спектакъла. Българското национално радио е медиен..
Ахмед Доган не желае да загуби контрола над корпорацията. Делян Пеевски не желае да загуби контрол над партията . Докато този проблем не бъде..
Общностните механизми в ДПС са базата, върху която Ахмед Доган е стъпил. В това е неговата сила - тази общностна солидарност и вътрешна сплотеност...
Сегашният министър-председател на Франция Габриел Атал излиза със засилени позиции от изборите и се позиционира за президентските избори през 2027 г...