В края на месец май Националният балет ни поднесе най-новата си продукция – бляскави спектакли на балета „1001 нощ“ по музика на Фикрет Амиров и хореография на Елдар Алиев, а преди това имахме и възможността да се срещнем с постановъчния екип и част от солистите.
Балетът „1001 нощ“ беше представен по повод 100-годишнината от рождението на азербайджанския композитор Фикрет Амиров и 30 години дипломатически отношения между България и Азербайджан. За мен беше много интересна тази среща с азербайджанската култура, научих нова информация, обогатих се с нови впечатления. Вярвам, че е било така за цялата публика, която имаше възможност да посети спектаклите. С удоволствие ще споделя и с вас част от наученото или припомненото.
Фикрет Амиров е един от най-талантливите азербайджански композитори, който дори по време на желязната завеса е бил канен в САЩ. Потомствен музикант е – баща му е известен певец на мугам и изпълнител на тар. Учи при композитора Узеир Хаджибеков, приет за основоположник не само на азербайджанската опера, но на оперното изкуство в целия мюсюлмански свят, с творбата си „Лейли и Маджнун“, създадена през 1908 г. Фикрет Амиров развива направление, наречено „симфонична опера“. Премиерата на най-ярката му творба „1001 нощ“ е в Баку през 1979 г. Либретото на балета по приказната история за красивата Шехерезада, която с вълшебните си разкази успява да заинтригува нощ след нощ суровия султан Шахриар, постепенно да стопли леденото му сърце и да се спаси от смърт, е написано от братята Рустам и Магсуд Ибрахимбекови през 1968 г. Те включват в своето повествование в две действия трите най-популярни приказки на Шехерезада: за Синдбад, за Аладин и вълшебната лампа и за Али Баба и четирийсетте разбойници.
Световноизвестният азербайджански балетист и хореограф Елдар Алиев поставя заедно със сценографа Семьон Пастух и художничката на костюмите Галина Соловьова балета „1001 нощ“ в САЩ през 1994 г. с голям успех. Спектакълът влиза в алманаха на Уолстрийт джърнъл като най-добрата продукция за годината. Това е последният спектакъл, в който Елдар Алиев танцува, и първият му спектакъл като хореограф. Както сподели в срещата си с журналистите, е поставил в него всички възможни трудности, така че дуетите са сложни и ролята на Шахриар е една от най-сложните в балетния репертоар. Точно този „американски“ спектакъл беше реализиран сега и у нас, а не по-новата продукция, която прави в Мариинския театър.
Хореографията е неокласическа с използване на елементи от фолклорни танци. „Роден съм и учих в Баку, откъдето отпътувах за Мариинския театър на 18-годишна възраст“ припомни Елдар Алиев. „Всички тези фолклорни танци бяха част от образователната програма. Тогава си мислех, че никога няма да ми потрябват“ пошегува се той, „но в „1001 нощ“ използвах целия този „багаж“, за да пресъздам източния колорит“.
Като публика мога да потвърдя, че се почувствах наистина пренесена в приказния свят на Шехерезада, и мисля, че постановката имаше и тук такъв голям успех, какъвто е имала и в САЩ. В звуковия файл чуйте и оценката на изкуствоведа доц. Петър Пламенов, както и споделеното от прима балерината Марта Петкова и художествения ръководител на Националния балет Александър Александров.
Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата. „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..
Един баща като всички други преживява ужасна драма в романа на бележития белетрист Славян Йоргакиев "Моето дете - моята съдба". Детето му е отвлечено за миг, докато той продава картини. Гледа го той, тъй като майката ги е изоставила. момиченцето е на 4 годинки, много красиво и любимката на баща си. И таткото, главен герой на романа, започва да я..
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен . Това заяви пред БНР Делян Добрев, председател на Комисията по бюджет и финанси в..
Ако те решат с фалшиви данни да ни вкарат в еврозоната, ние ще ги подпалим . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...