Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Училището - казарма, или място за развитие? Ще превърнат ли санкциите родители и учители във врагове?

Снимка: БГНЕС

Образователната система е създадена да образова, подкрепя и спазва правата на децата. Санкциите противопоставят учители и родители и ги кара да водят война помежду си.

Това мнение изрази пред БНР Мария Брестничка от Националната мрежа за децата. 

Според нея вместо да се търсят начини учителите и родителите да се обединят, наказанията ги превръщат във врагове, от което не печели никой. По думите ѝ "най-лесно е да накажем детето", което е в най-ниската позиция в системата.

"Не може да призоваваме за санкции. Това е абсолютно скандално", заяви Мария Брестничка по повод апела на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за затягане на санкциите в училище. Според нея целта на новите предложения е "да имаме казарма, в която оценките за дисциплина да са балообразуващи".

"Да развяваме тоягата и да проповядваме идеята за бой, глад и тесни обувки за начин, по който децата да бъдат образовани", е неработещо, коментира  Брестничка в предаването "Хоризонт до обед".

"Пред нас имаме цивилизационен избор – дали искаме училище, в което учителите са пъдари и основната им функция да налагат санкции, или искаме училище, което може да приобщава и децата да могат да се развиват. Ролята на училището не е да бъде казарма и дисциплинираща институция."

Брестничка смята, че трябва да се отдели време да се разбере защо дадено дете има проблемно поведение, защото зад това винаги се крият някакви причини. Едни правила се спазват добре, когато са изготвени съвместно, посочи тя и попита по какъв начин децата са въвлечени в изработването на правилата.

Учители и родители в Силистра са на мнение, че диалогът и комуникацията помежду им е ключът за справяне с децата с лошо и неприемливо за възрастта им поведение в училище.

Нормативно въпросът с налагането на санкции на ученици е уреден, смята директорът на СУ "Никола Вапцаров" в Силистра Калоян Нейков.

Мерките са разписани в няколко документа - в Закона на МОН, в Наредбата за приобщаващото образование, във всеки училищен правилник. На хартия пропуски няма.

"Когато го изговорим всички заедно, в група и в екип, преди да се стигне до каквото и да е наказание на хартия, нещата се получават", пояснява Нейков. Според него целта е не просто някой да бъде наказан, преместен и изгонен, а да има осъзнаване на грешките и провинилият се да си промени поведението.

Няма механизъм за санкции в началния етап на образованието, уточнява директорът.

"Говорим за системни нарушения от страна на малко по-големи ученици – трети, четвърти клас, които могат – дали те, дали техните родители, да бъдат леко респектирани с една санкция от типа забележка, а защо не и понякога, когато детето не се вписва в класа, нарушава дисциплината, но родителят не желае да го премести в друго училище, а всички останали родители се притесняват за комфорта на своите деца - училищното ръководство, съвместно с екипите, ако трябва и с обществения съвет, да вземат решение и даденият ученик да бъде преместен в друго училище."

"В началния етап учителят поставя началото на този вид общуване. Аз разбирам позицията защо нямаше досега наказания, защо няма и оценки, защо няма повтаряне на клас, но сега вече, сблъсквайки се пореден випуск с това, разбирам – трябва да има промяна", споделя преподавателката Марияна Маркова. Според нея може би трябва да има  "нещо като етичен кодекс" във всяко училище.

За родителите налагането на санкции трябва да е премерено, за да не се стига до обратен ефект. Основното мнение е, че учителите трябва да работят с тях, да не се страхуват от комуникацията със семейството, а когато няма разбиране, то тогава санкцията да е за родителите.

"Налагането на санкции на учениците за нарушаване на училищните правилници, на дисциплината, не работи. Педагозите и учителите, които би трябвало да ги прилагат, не срещат никаква подкрепа от родителите на санкционираните ученици."

"Санкции трябва да има, но трябва да се направят доста опити, преди да се санкционира детето. Опити да се изправи поведението, да се говори с родителите."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Игор Жалоба: Украйна трябва да осъзнае необходимостта от присъединяването към ЕС

" Украйна като държава трябва да израсне до осъзнаване на необходимостта от това присъединяване, а не да очаква, че присъединяването към ЕС ще разреши вътрешните ни проблеми ".  Това заяви в интервю за БНР проф. Игор Жалоба - председател на организацията ПанЕвропа в Украйна и професор по история, който работи в Института по история към..

публикувано на 19.12.24 в 11:55

AI поставя пред много предизвикателства и адвокатите

Изкуственият интелект поставя пред много предизвикателства и адвокатите. В двете посоки - и за прилагането в практиката им, и заради появяващите се или липсващи регулации за използването му. Естония, Китай, Канада и САЩ използват изкуствен интелект в съдебните практики, припомнят футуристи. Международният съюз на адвокатите вече е изготвил..

публикувано на 19.12.24 в 09:00

Орязват средства за инвитро, отиват за земеделците

От Фондация "Искам бебе" алармираха, че с постановление се орязват средства от Фонда за инвитро процедури, като е предвидено те да се насочат към земеделските производители . По този повод от "Искам бебе" вчера бяха на среща със здравния министър д-р Галя Кондева.  "Това в никакъв случай не ни противопоставя на другата целева група, към която..

публикувано на 18.12.24 в 11:28

Вълкан Горанов: Българските деца олимпийци се открояват значително на европейската сцена

Изложбата "Фантастични умове", която представя успехите на България в международните олимпиади по природни науки за 2024 г., ще бъде открита днес в зоната за пристигане на Терминал 2 на Летище София .  "Идеята за изложбата е продължение на проекта "Моите будители", който показва различни успехи от образованието и културата", отбеляза пред БНР..

публикувано на 18.12.24 в 10:30

Катерина Василева и Анина Сантова с приз за "Журналист надежда"

За 13-а поредна година бяха раздадени журналистическите награди в конкурса "Валя Крушкина - журналистика за хората". Тазгодишните носителки на наградата за млад журналист - "Журналист надежда", на конкурса, отидоха при Катерина Василева от "Свободна Европа" и Анина Сантова от "Капитал". В интервю за предаването "Преди всички" Катерина Василева..

публикувано на 17.12.24 в 10:20

КТ "Подкрепа": Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите - едва 30%

Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите – едва 30%. Това сочи анализ, изготвен от Конфедерация на труда "Подкрепа". От синдиката изразяват недоволство, че огромната тежест е прехвърлена върху работещите, и припомнят, че над 11% от наетите са и работещи бедни. От КТ "Подкрепа" настояват за промени в данъчната и..

публикувано на 16.12.24 в 13:21