В края на миналата година Михаела Тодорова пуска сигнал до Столична община, защото е възмутена от отношението на гражданите към Паметника на Патриарх Евтимий Търновски.
„Новите средства за придвижване в София са подреждани точно около паметника и той изглежда като охранител на паркинг. Същото се случва и около пейката на Петко и Пенчо Славейкови. Това са добри ориентири за срещи, но паметниците са форма на почит“
Тя обясни пред БНР, че подова сигнала на 12 декември 2022 г., но от него няма ефект.
Наблюденията на Михаела от Полша и Германия показват, че там подобно отношение към местата в почит на емблематични личности, допринесли за културата или историята на страната, не се забелязва. Или ако се случи подобна неблагоразумна постъпка, обществото веднага реагира.
„Нелепо е, а също и неуважително! Никъде в Европа не съм виждала такова отношение към паметниците“
Повечето от гражданите в София, които станаха част от анкета на БНР, също признават, че паркирането на тротинетки в непосредствена близост до паметници е неблагоприлично дело, но също така отчитат и факта, че има далеч по-сериозни проблеми, свързани с употребата на електрически тротинетки.
Гражданите, заредени с голяма доза песимизъм, че нещо може да се промени, предложиха различни решения на проблема:
„Не е най-удачното място“, „Трябва да има нормални паркинги“, „Трябва да ги прибират по-бързо от фирмите“
Проблеми с използването на тротинетки има и в други европейски градове, но там местната власт е далеч по-активна в предприемането на мерки и търсенето на решение.
За да се справят с блокирането на тротоарите от електрически тротинетки, през 2019г. властите в Берлин въвеждат забрана за използването им в близост до туристически обекти, като Бранденбургската врата и Мемориалът на жертвите от Холокоста.
Една от най-новите мерки на властите в германската столица е въвеждането на безплатно паркиране на електрически тротинетки върху обособените паркинги за автомобили. Ефективността на тази мярка обаче е под въпрос, тъй като е предпоставка за създаване на конфликтна ситуация между водача на автомобила и този на тротинетката.
В Литва въпросът е решен посредством специално изградени стойки, които служат едновременно за паркиране и зареждане на електрическите тротинетки.
Някои от операторите, даващи тротинетки под наем, също са взели мерки за справяне със нерегламентираното им паркиране, като задължават ползвателите да направят снимка след употребата на електрическото превозно средство.
На 2 април тази година парижани гласуваха изцяло за премахването на електрическите тротинетки от града. В обществено допитване „За или против тротинетките на самообслужване?“, праведено сред 103 хиляди граждани, 90% отговарят, че местната администрация трябва да забрани употребата им в Париж.
Освен правила за паркиране, повсеместно се вземат мерки за намаляване на скоростта на движение на тротинетките до 20 км/ч. и надолу в определени градски зони. Въвеждат се изисквания за носене на каски и слагане на светлоотразителни жилетки. Забранява се качването на повече от един човек или карането на две тротинетки една до друга.
В други столици на Европа, като Осло и Хелзинки, са въведени ограничения за използване на електрически скутери в тъмната част на деня.
Какви са регулациите в София по отношение паркирането на тротинетки?
От „Държавна Агенция Безопасност по пътищата“ отказаха да отговорят на въпросите на БНР. Една от причините е, че не са обследвали проблема, свързан с паркирането на тротинетките. Работата им е била съсредоточена върху правилата и мерките за управление, така че да се предотвратят инциденти по пътя. Въпреки факта, че захвърлена тротинетка на тесен тротоар или на изхода/входа на жилищен блок, метростанция, търговски обект или спирка би могла да е предпоставка за инцидент на пътя.
Въвеждането на прекалено крайни ограничителни мерки за този вид транспорт, който е алтернативен на автомобилния, би застрашило неговото съществуване. Това би забавило зелената трансформация на градовете и намаляването на автомобилния трафик.
Заместник - председателят на Комисията по транспорт в Столичния обкщински съвет Зафир Зарков обясни в предаването "Хоризонт до обед", че тези алтернативни форми на придвижване имат място в микса от мобилността на големите градове.
"Когато станат повече, те започват да представляват проблем. Възниква нужда от регулация. Обособихме над 170 места в центъра на града, предназначени за паркиране на двуколесни превозни средства. Операторите са длъжни, след зареждане, да ги оставят само на тези места. След употребата им обаче могат да бъдат оставяни на и различни".
Местата за наемане на тези тротинетки са добре обозначени, обясни още Зарков.
Нормално е човек да не си позволява да остави това превозно средство до паметник, смята общинският съветник.
Към Комисията за пътна безопасност към момента не е подавана жалба срещу това, посочи той.
Зафир Зарков напомни, че има и ограничение на скоростта.
Той обясни, че е изчислено, че при достигане на 3000 броя тротинетки в София, те ще започнат да представляват сериозен проблем за градската среда.
"В момента има 3 оператора, които се грижат за малко под 2000 тротинетки"
Разработили сме проект на наредба, третираща операторите на електрически тротинетки, разясни Зарков.
"Според нея самите тротинетки ще трябва да се регистрират и да имат индивидуален номер, както автомобилите. Предвижда се и оставянето на тези превозни средства само на определените за целта места. Това обаче може да доведе до известен отлив от употребата им".
Цялото интервю на Ирина Недева и Виктория Петрова със Зафир зарков може да чуете в звуковия файл.
40-годишна жена е настанена в Кризисния център в Русе, след като е била малтретирана от мъжа, с когото живеела на семейни начала. Това стана ясно по време на среща между институциите в рамките на Международния ден срещу насилието. "На извършителя е наложена постоянна мярка за задържане, миналата седмица беше и делото. В момента жената се възстановява..
Бойко Борисов за премиер на България е абсолютно неприемливо предложение. Това заявиха в позиция от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ), изпратена до медиите. Борисов: Ако аз съм премиер, можем да успеем за еврозоната през март Няма да участваме в търговия за постове, единственото решение за излизане от тежката политическа..
Строителни отпадъци и животински трупове масово се изхвърлят незаконно около главните пътища в област Велико Търново. Стотици тонове отпадъци се налага да чисти всеки месец Областното пътно управление от близо 1000 километра републиканска пътна мрежа в региона. Крайпътните отбивки и канаки са превърнати в незаконни сметища на строителни..
България трябва да развие компенсаторни механизми оттук нататък, за да получим всички ползи на Шенген - свободно преминаване на хората и Гранична полиция трябва да развие компенсаторни механизми, обясни бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев в интервю пред БНР. "Тези контролни механизми са различни, но най-лесният е..
Премиерът на Румъния Марсел Чолаку заяви в понеделник, че партията му "няма да оспори" резултата, който показа, че той е елиминиран от президентските избори в страната, като обяви оставката си като лидер на партията, предава АФП. След вота в Румъния: Ласкони благодари, Джорджеску се въздържа от коментари Чолаку е трети с 19,15 процента..
Пеевски е човекът, с когото Борисов води разговора, а не с ПП-ДБ . Това каза пред БНР Арман Бабикян, ПР експерт и бивш депутат от "Ние идваме". " Какво Бойко Борисов ще избере зависи от натиска на Делян Пеевски . Силният човек в този разговор не са ПП-ДБ, Пеевски е силният човек, с когото Борисов води този разговор, макар че не го води публично...
Кантарите за проверка на тежкотоварните автомобили засега остават на граничния пункт "Дунав мост", но митническите служби на България и Румъния разработват съвместен план за тяхното преместване, обяви началникът на "Гранична полиция" главен комисар Антон Златанов. Главчев очаква на 12 декември финалното решение за Шенген Борисов приветства..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..