Дали различните медии ще благоприятстват или попречат на способността ни да усвояваме информация, да различаваме истина от лъжа, да се потапяме в гледната точка на другите и да превръщаме знанието в мъдрост? Мериян Улф, автор на "Пруст и сепията: История и наука на четящия мозък" смята, че е още твърде рано да дадем отговор на този въпрос, защото сме едзва в началните етапи на изследване ефекта от ученето в цифрова среда.
"Грамотността е едно от най-големите постижения на човешкия вид, но четенето е като премигване в еволюционния ни часовник. Започва много простичко - с цел да се отбелязват колко бурета с вино или овце притежаваме. А с раждането на азбучните системи, получаваме ефикасно средство за запаметяване и съхраняване на знания."
Според изследване сред 500 малки деца, по-дългото гледане на екран се свързва с по-слабо развитие на мозъчните области, отговарящи за изпълнителните функции, които управляват вниманието, импулсите, задръжките и в някаква степен паметта. Когато гледа екран детето е бомбардирано от поток от бързи движения, примигващи светлини и смени на сцените, които изискват сериозни когнитивни ресурси да бъдат осмислени и обработени. Мозъкът му се претоварва и не успява да създаде трайни връзки, които да превърнат новата информация в трайно знание
"Четящият мозък има пластична верига. Тя отразява характеристиките на медията, от която четем. Така характеристиките на цифровите носители ще се отразят в мозъчната верига."
Новата форма на четене е бегло пробягване през текста. Като четем така, буквално нямаме време да мислим или чувстваме, камо ли мозъкът ни да успее да вникне по-надълбоко и да установи връзки с натрупани знания или странични впечатления. Ядрено-магнитни образи на мозъка показват, че задълбоченото четене активира областите, свързани с чувствата и дори движенията. Разликата между преглеждане и четене с цялата ни интелигентност е разликата между напълно активиран, четящ мозък и версията му в съкратен вид, притъпена от екрана.
"Когато четем на повърхностно ниво, само получаваме информация. Когато четем задълбочено, използваме много по-голяма част от мозъчната си кора. Задълбоченото четене означава също, че правим аналогии и заключения, които ни позволяват да сме критични, аналитични и емпатични човешки същества."
Днешните кризи засилват още по-осезаемо заплахата за пълната грамотност. Това е така, защото нито един човек не се ражда със способността да чете. Грамотността изисква нова, пластична мозъчна верига. Пластична, за да може да се адаптира към всяка писмена система и медия. Уловката е, че веригите отразяват характеристиките на медията, каквито и да са те. Печатната медия например изисква по-бавни процеси, поглъщащи повече време и внимание. При цифровата среда процесите са бързи, има т.нар. мулти-таскинг или изпълняване на няколко функции едновременно. Един от сериозните странични ефекти на преглеждането на текстове е, че ни прави податливи да вярваме на фалшиви новини и демагогия.
"Четенето използва принцип в човешкия мозък, който му позволява да създава нови връзки между визуални и езикови области и тези, отговарящи за мислите и емоциите. Този процес заповча отначало при всяко ново четене, не съществува в главата ни. Всеки човек, който трябва да се научи да чете, трябва да създаде изцяло нова верига в мозъка си."
Цифровият слон във всяка класна стая и дом е дали децата ще развият пълна грамотност, ако учат на екрани, предразполагащи към бързо преглеждане. Всички проучвания сочат по-малко разбиране, когато се чете от екран, в сравнение с печатно четиво. Над 80 процента от преподавателите в колежи наблюдават "по-плитко" четене с разбиране, когато студентите учтат от екран, обяснява Ан Мангън - автор на "Еволюция на четенето в дигиталната ера".
"Открихме феномен, наречен екранна малоценност. Има много неща, които може да прочетете на смартфона си, по-кратки неща, като новини. Но с четива, които са когнитивно или емоционално предизвикателство, четенето на екран води до по-слабо разбиране на текста."
Причините са комплексни, но не означават, че задълбоченото четене от екран е невъзможно, просто е по-трудно, тъй като екрана има и страничен, разсейващ ефект. Той се дължи на "новаторския ни рефлекс" - закодиран в гените ни, който ни е помогнал да оцелеем като вид, позволявайки ни бързо да разпознаваме хищник или плячка ни доближава. Този рефлекс става свръхактивен, когато сме пред екрана и трудно се подтиска, особено от младежите.
"Ако не тренираме тези способности, може в крайна сметка да изгубим умението да разбираме по-сложно съдържание, както и да анализираме и да си въобразяваме неща."
Най-голямото предизвикателство е да се научим да използваме печатните и цифрови медии по най-добрия начин. По време на пандемията много хора се опитваха да ограничат времето си онлайн и пред екрана като търсеха убежище в книгите на хартия. Това им служеше както за убиване на времето, така и за полезна терапия, обяснява Ела Бъртуд - библиотерапевт.
"Да прочетеш хубава история е много повече от забавление. Четенето има много терапевтични ползи. Мозъкът изпада в състояние на медитация, физически процес, при който сърдечната честота се забавя и човек се успокоява. Библиотерапията е изкуството на предписване на белетристика за лечение на житейски проблеми. За клаустрофобия, гняв и изтощение препоръчвам "Зорба гъркът".
За децата в началните класове времето пред екрана се оказа особено предизвикателство, тъй като те са в началните етапи на изграждане на грамотност и нямат развити основи на четенето, "Четете, говорете и пейте," трябва да е мантрата на всички родители и учители, така че да създадат у малките деца вътрешен свят на четене, казва Кресида Кауъл - детски писател, автор на "Как да си дресираш дракон"
"Четенето има три вълшебни сили - творчество, интелигентност и емпатия. Четенето за удоволствие е един от ключовите фактори детето по-късно да има икономически успех в живота. Много по-вероятно е да не влезе в затвора, да гласува, да има собствен дом. Всички тези преимущества са резултат от грамотността."
Нейната препоръка е цифровите носители да се използват за упражнения на знанията, натрупани от четене на печатни издания.
"Аз промених стила си на писане, защото времето на внимание при децата се съкрати. Главите са кратки и изключително образни."
Като общество трябва да се погрижим децата винаги да имат хартиени книги до екранните устройства и да ги насърчаваме да ги четат, за да открият своя вътрешен глас и въображение, заключава Мериян Улф.
"Точно както хората могат да са дву и три езични, се надявам да развием двойно грамотен мозък и да се обучим да избираме медията, която е най-подходяща за това, което четем. Така няма да изгубим невероятната дарба, която е четенето за нашия вид."
Още 100 милиона лева нов дълг ще бъдат предложени на аукцион следващия понеделник, става ясно от сайта на БНБ. Предлаганите книжа са 7-годишни и са с фиксиран лихвен процент от 3,25 на сто. В края на януари книжа за 300 милиона лева бяха предложени и постигнаха среднопретеглена доходност от 3,47 на сто. Общо от началото на годината страната ни е..
Българската народна банка е независима институция и остро осъжда всеки опит за политическа намеса в нейната дейност. Това се казва в позиция на Централната банка по повод опита на представители на партия "Възраждане" да проведат политическа акция в сградата на институцията. От БНБ потвърждават, че опитът е направен в 10,30 часа днес (17 февруари..
Инфекцията на дихателните пътища на папа Франциск е наложила изменение на лечението му, за да може папата да се справи с "усложнена клинична картина", предаде Ройтерс, като се позова на Ватикана. В изявлението се добавя, че папата ще остане в болница. Говорителят на Ватикана Матео Бруни каза, че резултатите от изследванията, направени през..
Участието на Европа е задължително в преговорния процес за мира в Украйна, защото в решението за омиротворяване ще бъде значително ключово дали ще имаме миротворческа мисия, или ще участваме във възстановяването на Украйна, или ще помагаме на Украйна като кандидат за членство в ЕС. Това коментира в интервю пред БНР Весела Чернева,..
Еврокомисарят по търговията Марош Шефчович ще бъде на визита в Съединените щати тази седмица, съобщи говорителката на Комисията Леа Зубер. Точната дата ще бъде съобщена по-късно. Посещението има за цел да бъдат обсъдени възможностите за избягването на обявените от президента Тръмп мита за ЕС. Зубер отхвърли обаче твърденията на държавния..
Със свой указ президентът Румен Радев даде на Летище София името на Апостола на свободата Васил Левски, съобщиха от прессекретариата на държавния глава. Така официалното наименование на аеропорта става Летище "Васил Левски" - София. В края на миналата година от транспортното министерство съобщиха, че редица проучвания показват, че..
Редица европейски лидери се събират на спешна среща в Париж за изработване на единна позиция за Украйна. В същото време руски и американски дипломати ще търсят в Саудитска Арабия решения на конфликта. Русия изпраща външния министър за преговорите за Украйна в Рияд Стив Уиткоф и Майк Уолц заминават за Саудитска Арабия във връзка с..
В Къщата на художниците в Плевен е подредена изложба, която е своеобразно емоционално завръщане. Убавка и Костика са едни от най-разпознаваемите и..