Ремонтът на центъра в Добрич завърши през 2011 година. Той беше осъществен с европейски средства по Оперативната програма „Регионално развитие“, възлизащи на около 5 милиона лева. Лентата беше прерязана лично от тогавашния министър-председател Бойко Борисов, от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и от тогавашния кмет на общината Детелина Николова.
Само няколко месеца по-късно започнаха и проблемите с настилката по централната пешеходна зона. Последваха поредица от ремонти на ремонта до момента, в който не изтече гаранционният период.
Междувременно местната власт се смени, а темата за центъра се използваше за политическите пререкания между бивши и настоящи управляващи, като основната теза е, че плочките са изпочупени заради тежка техника.
На редовното заседание на Общинския съвет в Добрич от 21 септември 2021 година председателят на групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент Иво Пенчев заявява:
"Ще се разбере истината и тогава тази тема ще спре да се използва политически, както в момента се използва. По същество Общината допусна тежка почистваща техника преди шест години, от преди шест години, да влезе на територията на централна градска част, да влезе в пешеходна зона и съответно да започне процесът по обрушване и нарушаване целостта на плочките".
Това твърдение многократно е заявявано като причина за състоянието на центъра на града и то винаги от членовете и симпатизантите на политическата партия, управлявала в Добрич по времето на ремонта.
Дали наистина причината за изключително компрометираното състояние на центъра в Добрич се дължи на допускането на тежка техника върху плочките проверихме през строителни експерти. Според председателя на Регионалната камара на инженерите в Добрич инж. Янко Радев всяка пешеходна зона трябва да има възможност за достъп на кранове, влекачи, пожарни автомобили и други като една нормална улица.
"В тази зона, особено между читалището, хотел "България" и градската градина ние имаме около 80 см чакъл и 30-40 см бетон. Значи на тази настилка нашите магистрали в България много могат да завиждат.
Ако основата не е подготвена като хората, няма да чакаме, че това нещо ще се държи. Тук аз съм виждал плочки, лепени грубо казано на кюфтета. Цопва се едно парче разтвор и плочката се натиска отгоре. То това нещо с крак да го натиснеш в ъгълчето ти ще го счупиш. Не е необходимо да минава пожарен автомобил".
Според инж. Янко Радев проблем при извършването на ремонта е и лошото отводняване на центъра, което допуска влизане на вода под настилката, която при замръзване се разширява и това също допринася за нарушаване на целостта на плочките.
Натоварването на пешеходна зона не може да е предвидено само за такова от хора, категоричен е и инженерът по транспортно строителство Пенко Русев.Той категорично отхвърли вероятността тежката техника, допусната в центъра да е причина за разрушаването на настилката.
Учудване предизвиква и фактът, че в самото задание за изготвянето на проект за ремонт на централната пешеходна зона на Добрич от местната власт преди повече от десет години е заложено изискването настилката да издържа преминаването на тежка техника. В предмета на обществената поръчка: "Реконструкция на бул. "25-ти Септември" - пешеходна зона"изрично са записани следните изисквания относно вида на настилката: да бъде устойчива на транспортно натоварване /за епизодично придвижване на пожарни, бърза помощ и почистване/, да има добро повърхностно сцепление и проходимост, да е устойчива на стареене и трайност на заложения цвят, да притежава многократност на употреба при ремонтно-възстановителни работи.
Експертните мнения и документацията на ремонта ясно показват, че е невъзможно за пешеходната зона в Добрич да не е предвидено обслужване на намиращите се в нея жилищни, административни и търговски сгради от специализирана техника. Твърдението, че разрушаването на положената настилка е предизвикано от тежка техника е НЕВЯРНО, то е предпоставено от некачествено изпълнение на проекта.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Като цяло подкрепям такива инициатива като бойкота, защото във всяка държава трябва да има потребителска култура. Ако е само за ден, ще има символичен характер. Но, ако продължи като в Хърватия, в един момент дава ефект дори политически. Това каза в интервю пред БНР Георги Вулджев от ЕКИП и член на Българското либертарианско общество...
Малко над 234 300 000 лева без ДДС струват 4 спешни договора за строително-монтажни работи на летище "Граф Игнатиево". Това е посочено в отговор на министъра на отбраната Атанас Запрянов на въпрос на депутата Ивайло Мирчев. През октомври миналата година Министерството на отбраната е поканило фирмите, а за първи път от обявяването на..
Ресторантьори от страната се събират на национална среща във Велико Търново, за да приемат мерки за защита на диференцираната ставка от 9% за Данъка върху добавената стойност за заведенията. В проектобюджета на държавата, който предстои да бъде приет от парламента, се предвижда ДДС за заведенията за хранене да се върне на 20%, както беше..
Години наред политиците ни не спират да атакуват държавната администрация, която изпълнява техните политики на терен . В последно време ескалират подобни атаки. Това мнение изрази пред БНР Кремена Атанасова, председател на Синдиката на административните служители към КТ "Подкрепа". Държавните служители не заплащат своите осигуровки от..
Общинските съветници в София ще прегласуват днес спирането на две от нощните линии на градския транспорт. Решението беше взето с мнозинство на 16 януари - по предложение на общинските съветници Ваня Григорова от "БСП за България" и Карлос Контрера от ВМРО. По думите ѝ са останали само две от линиите, обслужващи пътници в петък, събота и..
Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов се включва в започналата преди дни кампания на Държавната агенция за закрила на детето за борбата срещу употребата на вейпове, райски газ и така наречената дизайнерска дрога сред децата. Предвижда се учениците от седми до десети клас да научат повече за последиците от употребата на..
От няколко години наблюдаваме тенденция законодателството да се променя за всеки конкретен случай . Чакаме първо да се случи инцидент и едва тогава осъзнаваме, че има проблем. Превенцията в главата на нашия законодател не съществува. Това мнение изрази пред БНР адвокат Силвия Петкова, която работи в сферата на наказателното право. На..
Дългогодишният творчески тандем маестро Йордан Камджалов и маестра Мая Василева се впускат в ново професионално предизвикателство. Мая Василева..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по..
Плевен е застрашен и тази година от воден режим. За това алармира кметът на града д-р Валентин Христов. "Плевен отдавна има сериозен проблем с..