Миналата събота правителството в Русия забрани износа на петролни продукти, за да спре рязкото поскъпване на горивата на вътрешния пазар. В редица региони възникна дефицит на бензин и дизелово гориво. Цените на едро се оказаха по-високи от тези на дребно, а редица бензиностанции затвориха. Това затрудни събирането на реколтата и провокира недоволство сред селскостопанските производители. Тази седмица бе проведено специално правителствено заседание по въпроса.
Защо в Русия, която е сред най-големите производители на петрол и петролни продукти в света, се стигна до дефицит на бензин и дизелово гориво? Темата коментира в предаването "Събота 150" Станислав Митрахович, водещ експерт на руския Фонд за национална енергийна сигурност и научен сътрудник във Финансовия университет при правителството на Руската федерация.
Слабата рубла два възможност на компаниите да печелят повече, като продават по-скъпо в Русия получената при износа на петрол и петролни продукти валута.
"Освен това данъците в Русия се повишават. Затова възникна ситуация, при която на компаниите не беше изгодно да продават на вътрешния пазар. На места се появи дефицит. Той можеше да бъде преодолян, ако правителството беше допуснало увеличаване на цените на вътрешния пазар. Този въпрос обаче е социално чувствителен и решаването му се забави. Цените на вътрешния пазар изкуствено се задържаха. Данъците се увеличаваха. Алтернативата да се изнася беше налице. Имаше и редица сезонни фактори. Своего рода "перфектната буря" от гледна точка на потребителите. В крайна сметка цената на петролните продукти се увеличаваше. В редица селскостопански региона възникна дефицит, който съществува и в момента."
Към факторите на "перфектната буря" трябва да се добави и решението на правителството от началото на септември да намали двойно плащанията към компаниите по така наречения "демпферен механизъм". Целта му е да стимулира производителите на петрол и петролни продукти да продават на вътрешния пазар. Ако цената на бензина на външните пазари е много по-висока от цената в Русия, разликата се компенсира от федералния бюджет. Ако цената на вътрешния пазар се окаже по-висока, компаниите започват да превеждат пари към бюджета.
Колкото и правителството да твърди, че промяната на този "смекчаващ" механизъм няма нищо общо с данъчната политика, това не е така, обяснява Станислав Митрахович.
"Промяната на механизма е равносилна на увеличаване на данъците. Другите данъци също се увеличават. В Русия има данък върху добива на полезни изкопаеми. Той също расте. Затова би било странно да се очаква от компаниите, че няма да реагират по никакъв начин и да компенсират загубите си за сметка на вътрешния пазар, при положение че данъците се увеличават."
В момента правителството обмисля да възстанови плащанията по демпферния механизъм в пълен обем. С други думи, да отмени мярката, която самото то въведе преди няколко седмици за период от три години. Миналата седмица правителство забрани износа на бензин и дизелово гориво, за да стабилизира цените на вътрешния пазар. Ще доведе ли това обаче до желания резултат?
"Решението за забрана на износа на петролни продукти е съмнително и нееднозначно. Всички имат усещането, че това е лекарство, чиято дълга употреба по-скоро ще създаде проблеми, отколкото ще ги реши. Затова всички смятат, че това ще бъде краткотрайна мярка. И че рано или късно, по-скоро рано, ще отменят това решение. А щом скоро ще го отменят, няма смисъл да се бърза и да се намаляват цените. Да, възможно е след няколко седмици цените да се стабилизират, но ще минат още две седмици и очевидно ще се появи очакването забраната за износ на петролни продукти да бъде отменена. В момента, в който се появи това очакване, цените отново могат да тръгнат нагоре. Защото всички разбират, че правителството не може да забранява вечно износа на петролни продукти. Това би било абсурд."
"Ако дълго време се забранява износът на петролни продукти, нефтопреработващите заводи няма да могат да работят на пълна мощност. Защото оптималното натоварване на нефтопреработващите заводи води до произвеждането на такова количество петролни продукти, каквото вътрешният пазар не може да поеме. Не може да се продаде толкова дизелово гориво на вътрешния пазар", изтъква още Станислав Митрахович.
"Какво ще се наложи да се направи? Да се ограничи преработването. Компаниите ще губят пари и ще се опитват да изнасят суров петрол. Тогава какво ще прави правителството? Ще ограничи износа на суров петрол? Това би било пълен абсурд. Излиза, че руското правителство ще направи с износа на суров петрол онова, което американците не успяха. Русия живее благодарение на износа на суров петрол."
Друг важен въпрос е дали забраната за износ на петролни продукти в крайна сметка няма да навреди на бюджета.
"Да, разбира се. Русия изнасяше половината от дизеловото гориво, което произвежда. 900 000 барела на денонощие - това са огромни количества. Това не беше някакво безплатно развлечение за компаниите, а официален бизнес. Това беше част от доходите на компаниите, от които доходи те плащаха данъци. Руската държава прибира под формата на данъци 80 процента от приходите на петролните компании. Затова ограниченията върху износа на петролни продукти, най-важният от които е дизеловото гориво, безспорно ще доведе до намаляването на доходите не само на компаниите, но и на бюджета."
Защо правителство въведе допълнителен данък върху редица стоки, които руските компании изнасят в чужбина?
"Мисля, че главният мотив е попълването на бюджета. Разходите в момента растат, включително за военни нужди. Затова трябва да се намерят някъде пари. Кой има пари? Износителите. Компаниите, които изнасят в условията на девалвация на рублата имат пари: енергийните, металургичните и химическите компании. При част от продуктите данъкът върху износа частично стимулира насищането на вътрешния пазар, където стоките могат да бъдат доставени, без да се плаща данък."
Дали кризата с горивата в Русия не е свързана с войната, която Русия продължава да води в Украйна и която струва скъпо? Военните разходи в проектобюджета за догодина са увеличени с близо 70% спрямо настоящата година. Това са близо 30 на сто от всички бюджетни разходи, или 6% от БВП на страната.
"Бих казал, че кризата с петролните продукти не е пряко свързана с бойните действия. Косвено обаче, разбира се, това е така. Когато обсъждаме петролните продукти обикновено говорим за триъгълник, за три заинтересовани страни. Това са бюджетът, петролните компании и крайните потребители. В момента се дава максимален приоритет на бюджета заради военната ситуация. Затова отношението на компаниите към потребителите отива на втори план за сметка на нуждите на бюджета. Затова виждаме този тип регулиране, който в крайна сметка доведе до увеличаване на цените на вътрешния пазар."
В Гърция от днес затягат контрола по пътищата. Има засилено присъствие на полицейски екипи по цялата пътна мрежа на страната. Трафикът също е засилен. Гърците от днес пътуват за коледните празници. Властите препоръчват да се шофира с повишено внимание, поради дъжд почти в цялата страна и сняг по високите места. Органите на реда..
Стотици софийски мотористи ще влязат в ролята на Дядо Коледа, Снежанка или джуджета като се включат в традиционното "Коледно мото каране" в помощ на домове за деца в неравностойно положение. То ще започне в 12 часа пред Националния исторически музей. Шествието се провежда за девета поредна година и има за цел както да подпомогне..
В Загреб днес е Ден на траур в памет на 7-годишното дете, загинало при вчерашното нападение с нож, извършено от 19-годишен мъж в основно училище. При случилото се бяха ранени други три деца, както и двама възрастни. Младеж е ранил с нож учителка и шест деца в основно училище в Загреб Арестуван беше извършителят, за когото се съобщава,..
Очаква се германският канцлер Олаф Шолц да пристигне в град Магдебург, където снощи мъж се вряза с кола в посетителите на Коледен базар и отне живота на двама души. При нападението, мотивите за което все още се изясняват, пострадаха над 50 души. Съобщава се, че извършителят, 50-годишен лекар от Саудитска Арабия, е наел автомобила малко..
"Малкият Пирогов"- така хората от Благоевград започнаха да наричат областната болница, след като цял екип от лекари в столичната спешна болница дойдоха да работят в две от най-натоварените отделения - хирургия и травматология. Само за 9 месеца новият изпълнителен директор на лечебното заведение успя да преодолее острият недостиг на..
Коледен благотворителен базар се организира днес от 14 часа в кюстендилското село Шишковци, където е живял и рисувал най-известните си картини Владимир Димитров-Майстора. Ще бъдат предложени местни, характерни за този край, традиционни кулинарни ястия и предизвикателства. Гостите на селото ще имат възможност да посетят къщата музей "Владимир..
МВР очаква и днес засилен трафик по магистралите у нас. Патрули на полицията ще бъдат разположени на основните пътища в страната. От "Пътна полиция" обясниха, че по данни на МВР и АПИ в пиковите часове се очакват по магистралите да преминават по 1500 автомобила на час. Заради това на автомагистрала "Хемус" е въведена специална организация на..
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
В момента този въпрос за споразумението с Украйна изкуствено се въвежда в едни преговори за следващо правителство, допълнително усложнявайки тези..
Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието . На границата при Рудозем отдавна..