Ето защо реших да дам шанс на „Създателят“. Защото е от онези идеи, създадени специално за големия екран. Режисьор на филма, попадащ в жанра на фантастиката е Гарет Едуардс, който заедно с колегата си Крис Вайц, пишат сценария за амбициозната продукция. А историята ни пренася в един свят, в който хората преследват изкуствения интелект. Войната започва, след като роботите детонират ядрена бомба в Лос Анджелис, която отнема живота на милиони хора.
В центъра на историята ни е Джошуа, бивш агент на специалните служби, който решава да се оттегли от битката с изкуствения интелект и да се отдаде на болката по изгубената си любима и нероденото им дете. В един момент обаче той е подмамен от вероятността, че жената на живота му е оцеляла. Джошуа се съгласява да стане част от специална операция, която да го отведе до „Създателят“ – архитектът на изкуствен интелект, разработил мистериозно оръжие, способно да заличи хората от лицето на земята. Екипът, начело с полковник Кауъл, тръгват към вражеската територия, единственото място, където изкуствения интелект все още може да съществува необезпокоявано, за да открият, че оръжието на врага е нещо много неочаквано. Изкуствен интелект в тяло на дете. Заедно с него Джошуа трябва да извърви пътя към Създателя… и към своята собствена човешка мисия.
Много може да се каже за „Създателят“. Това е филм, след който оставаш на мястото си и мислиш. За хората и машините. И как нищо в живота не е само черно или само бяло. В „Създателят“ не може да се каже, че има герои и злодеи. Всеки от персонажите се бори за своето оцеляване. За любовта, за отмъщението, за бъдещето, в което вижда смисъл. Самият режисьор Гарет Едуардс често споделя в интервюта, че предпочита „сивите“ герои. Онези, които носят в себе си и добро, и зло.
„Създателят“ е с великолепна визия. Взаимодействието на машините и хората е представено и чрез невероятни пейзажи, докоснати от мистичността на фантастичния жанр, които задължително трябва да се изживеят на IMAX екран. Каква бе изненадата ми, когато разбрах, че филмът е с бюджет от 80 милиона долара. Сума, твърде скромна за съвременното кино. Само за сведение – последният филм по Мисията невъзможна струва почти 300 милиона долара, а комиксовият „Светкавицата“, чиито ефекти все още кинофеновете поставят под въпрос, е с бюджет от 220 милиона долара. От дизайна на изкуствения интелект – до космическите кораби във вселената на „Създателят“ – всеки детайл е изпипан така, че спокойно можем да си го представим като част от една евентуална 2070 година – когато се развива действието във филма.
Главната мъжка роля тук е поверена на най-големия син на Дензъл Уошингтън – Джон Дейвид Уошингтън. Той успява да ни убеди в желанието си да намери изход от войната, като влиза изцяло в ролята на загубилия любимата си и копнеещ по миналото страдащ човек, който в един момент се превръща в яростен защитник. Няма как да нахваля достатъчно Маделин Юна Войлс, актрисата – дете, която влиза в ролята на иновативния изкуствен интелект Алфи. Много режисьори са категорични, че най-трудно се работи с деца – актьори. Познаваме не една или две подобни катастрофи на екрана.
В случая обаче виждаме един блестящ дебют, на млада дама, която знае накъде върви. Защото Маделин играе с деликатността, милосърдието и невинността, които ролята й изисква. Чрез актьорската си игра, Маделин ни показва, че нейният персонаж не е просто още едно създание на изкуствения интелект. Алисън Джени е безкомпромисната полковник Хауъл, която е готова на всичко, за да докара човечеството до победа над изкуственото съзнание. Мотивацията за нейната почти нечовешка ярост се крие в загуба, след която човек никога не е същият. Ето защо зрителят до последно се чуди – кой е истинският злодей в продукцията. И има ли изобщо такъв?
Джема Чан, която е в ролята на изчезналата любима на Джошуа – Мая, също ни убеждава, че е харизматичен артист, пред който има богато бъдеще. Спомням си Джема от „Вечните“ – едно нестандартно предложение от вселената на Марвел, където ролята не й предостави достатъчно поле за изява. Радвам се, че чрез „Създателят“ й даваме втори шанс.
Дали заради актуалността на темата с „изкуствения интелект“ или заради осъзнатата нужда от повече оригинални идеи в киното, продуценти са дали зелена светлина за този проект. И това е една новина, от която и зрителите, и индустрията само може да спечелят.
Защото „Създателят“ ни кара да се замислим какво ще се случи, когато се появи „следващата стъпка в еволюцията“. Дали ще бъдем част от един по-мирен и красив свят, в който няма да пожертваме човещината си в търсене за повече власт и богатства. Или ще започнем война дори и със своите собствени изобретения.
Още по темата в звуковия файл.
Оперната прима Красимира Стоянова, която гради внушителна кариера като артист по най-големите световни сцени, отделя голяма част от времето и енергията си, за да работи с млади хора и да им предава своя опит. Макар че голямата наша певица избра да прекрати ангажимента си като педагог в Университета за музика и сценични изкуства във Виена, в който..
Войник. Авантюрист. Реформатор. Законодател. Защитник на либералните идеи на Революцията. Абсолютен монарх и император. Човек, който е променил завинаги световната история. Малцина в световната история имат толкова голямо влияние върху образа на съвременния свят както Наполеон Бонапарт . Два века след смъртта му успехите му на пълководец..
Един от най-изявените български диригенти - Росен Миланов, който в момента ръководи Симфоничния оркестър на Словенското радио в Любляна и няколко оркестъра в САЩ, пристигна у нас за поредната си среща със Софийската филхармония. Заедно с музикантите от Националния ни филхармоничен оркестър той започна подготовка на една внушителна творба - Симфония..
" Богатство е да живеем в повече от едно време . Настоящето никога не е само настояще. То е и нещо повече." Това каза в интервю за предаването "Хоризонт до обед" Тони Николов, философ, журналист, писател, главен редактор на Портал Култура. Утре той ще представи книгата си "Незабравена София" в 18.30 часа в Централния дом на архитектите в София...
"Идеята за дуо Italian job дойде от това, че искахме да да има нещо познато италианско в името на групата ни, като музиката за нас е зареждане с повече енергия, отърсване от напрежението и бита , музиката е живот за нас, споделиха още за БНР Доменико Форнари и Карло Солимани. Доменико Форнари и Карло Солимани са гости в "Нощен..
От 1-и до 3-и декември в Болоня ще се проведе 66-тото издание на музикалния детски фестивал Zecchino d’oro (Златна монета). В него има отново с българско участие. Това е 10 годишната Дария Стоянова от Варна. През 2009-а с песента „Танцът на Розинка“ сестри Тоника и Ивелина Андрееви спечелиха „Медната монета“ и наградата на публиката. Преди това,..
"Пресичане на граници" е втори проект от програмата "Срещи отвъд времето" на Художествена галерия "Дечко Узунов". Той представя съвместна изложба на съвременната художничка Искра Благоева и на Дечко Узунов, която ще бъде открита днес в 18 часа . "Първоначално бях стъписан, защото не успявах да намеря някакво съчетаване между тези двама напълно..
Този път е окончателно. Михайлов няма да се върне. Това мнение изрази пред БНР Симеон Кичуков, спортен репортер в "Дневник", за декларираното от..
Държавният поземлен фонд е инструмент за провеждане на държавна политика. Това обясни пред БНР Иван Христанов, лидер на партия "Единение“, бивш..
Постепенно намалява броят на недостъпните населени места . Все още остава проблемът с липсата на ток в част от селищата . Това каза пред БНР..