"Светът се променя и уж всичко еволюира. Но някои неща си остават същите. Преди стотици години, когато е писал Шекспир, например, хората са били завистливи, ядосани, повърхностни. Днес ние продължаваме да имаме и тези качества.
Винаги ще има хора, които се опитват да правят лоши неща. И преди 50, и преди 1000 години е имало личности, които експлоатират останалите за своя изгода. Ако знаеш историята обаче, ти ще можеш да се отдръпнеш и да кажеш – "Не, това сме го опитали много отдавна, то не върши работа". Няма да тръгна по този път.
Да се учиш от историята е начинът да поправим тези грешки", каза в предаването "Понеделник вечер" популярният и любим на хиляди читатели автор на заплетени криминални сюжети Дейвид Балдачи.
Балдачи издава дебютния си роман през 1996 година "Абсолютна власт" и той не просто се превръща в световен бестселър. По книгата е създаден и филм, в който Клинт Истууд влиза в ролята не просто на главния герой, но и на режисьор. До днес книгите на Дейвид Балдачи са издадени в над 80 държави, а продаденият им тираж е над 150 милиона копия. Последната, засега, част от поредицата за специален агент Атли Пайн, е "Финалът".
Как е създадена героинята Атли Пайн?
Посетих Гранд Каньон с приятели преди години. Гледките там ми спряха дъха. Като автор на трилъри и мистерии си помислих, че няма човек, който да е видял целия Гранд Каньон, той е огромен. Заинтригуваха ме тайните, които неизследваните му кътчета крият. Така се появи героинята ми Атли Пайн. ФБР агент, отговорен за този район - кътче, откъснато от цивилизацията. Емоционалния багаж, с който я натоварих, бе това, че тя губи своята сестра близначка, когато са на 6 години. Целият живот тя прекарва в мисли за отвличането на сестра ѝ. Атли става ФБР агент, за да помогне на другите хора да получат справедливостта, която не ѝ е била отредена. Мистерията около сестра ѝ обаче продължава да я тормози. Докато в един момент Атли си казва, че е време да разбера какво се е случило със сестра ѝ.
През какви промени преминава Атли Пайн по време на поредицата?
Когато за първи път я срещаме, тя е физически плашеща. Висока, много силна, поддържа се в добра форма, тя е ФБР агент, самотник. Има силно физическо присъствие. Но с течение на книгите, това, което исках да създам у нея, бе едно усещане за уязвимост и крехкост. Исках да я накарам да осъзнае факта, че няма всеки отговор. А що се отнася до съдбата на сестра ѝ – там няма никакъв контрол. Така тя започва да изследва миналото си. Онези моменти, в които се е случило отвличането. Ситуациите, които са били ужасни за нея. Трябва да премине отново през цялата тази болка. Книгите започват с един много силен главен герой, който си мисли, че е способен на всичко, за да разберем, че и Атли е човек, който притежава слабостите на всеки един от нас. Правим грешки, съмняваме се в себе си, не сме сигурни какво предстои – това е страшно.
В поредицата има и други силни дами, готови сами да се справят с доста сериозни проблеми.
Заобиколен съм от силни жени – примери за подражание през целия си живот. Бабите ми са живели с нас до края на живота им. Майка ми бе природна стихия. Тя е израснала в средата на нищото. Трябвало е да оцелява съвсем сама много години. Ожених се за силна и независима жена, така възпитахме и дъщеря ни. Спомням си много неща от детството. Помня какво бе да си около такива силни жени. През 60-те и 70-те жените нямаха много права. Обществото ни бе доминирано от мъже. Жените си стояха у дома и се грижеха за децата. Не разполагаха с пари. Но с упорството си жените успяха да извоюват своята независимост и сега бих казал, че те управляват парада. Когато създавам герои като Атли Пайн, се връщам към тези си спомени. Затова как жените успяват да постигнат това, което искат.
"Финалът" е книга, пълна с надежда - важна за съвременния свят.
Държавата ми, Америка, например, преминава през много в момента. Има хора, които искат да я видят разделена на няколко отделни държави, колкото и лудо да звучи това. Има много лоши новини и политически, и икономически. Ние, хората, обаче, сме упорити. Успявали сме да оцелеем след толкова много лоши събития. Моята държава е оцеляла, твоята държава също. Това се случва, защото имаме надежда. Ако отнемеш надеждата на хората, ти отнемаш и последното качество, което ги прави хора. Често поглеждам назад, имам се за ученик на историята. Защото не бих искал да повтаряме грешките на миналото. Ако погледнем след Първата световна война, Германия е оставена без никаква надежда. Напълно унищожена. Какво се случва? При тях идва лидер и той променя света по един ужасен начин. Той поема контрола над страната, тъй като хората нямат надежда за нищо по-добро и този човек ги повежда към катаклизмите на Втората световна война. Надеждата кара хората да бъдат най-добрата версия на себе си. Смятам също, че най-великото качество, което човек трябва да има, дори по-велико от любовта, е емпатията. С това качество се случват най-добрите неща. Помагаме на хората, опитваме да ги разберем. Не ги мразим, защото изглеждат по-различно от нас, или защото вярват на неща различни от това, в което ние вярваме. Смятам, че надеждата захранва емпатията. Искам да показвам и това в книгите си. Искам да уверя хората – въпреки че в момента всичко изглежда зле, утре ще получим нов шанс да постъпим правилно. Можем да го направим.
Атли Пайн е един от героите, които се опитват да поправят грешките на миналото и да запазят надеждата за по-добрия утрешен ден. Дали обаче "Финалът" ще е последната книга, в която ще преживеем приключение с чаровната специална агентка?
Когато завърших "Финалът", си помислих – добре, приключих с тази глава, Атли реши проблема със сестра си, всичко е наред. Според мен героинята ми има още накъде да расте. Бих искал да видя Атли и сестра ѝ заедно да работят по някой случай. Продадохме правата върху Атли Пайн на "Амазон студиос". Те ще правят сериал по тази поредица. Много се вълнувам. Никога не отписвам напълно моите герои. Може да видите Атли и останалите в нова история. Те имат много повече енергия от това, което показаха в четирите книги, които им посветих.
За първи път имам жена главен герой. В другите ми книги мъжете и жените работят заедно, но никога жена не е водила историята ми. В допълнение – тук Атли не решава случаите с мъж партньор, нито пък с жена от нейното поколение. Помага ѝ по-възрастна жена. Което почти никога не се случва в литературата. Няма история, в която две жени от различни поколения работят заедно. Това бе доста предизвикателно за мен. Така историите на Атли Пайн се различават от останалите ми книги.
Дейвид Балдачи е от авторите, които не пестят усилия за проучванията около книгите си. По този начин, той създава една по-пълноценна история, в която читателят не се двоуми дали да повярва.
"Писателят има нужда от едно много важно качество – безкрайно любопитство. Всеки ден се събуждам с желанието да науча нещо, което не съм знаел преди. Чета, гледам и слушам, поемам колкото се може повече информация. С колкото повече знание разполагам, толкова по-лесно ще ми е след това, когато пиша романите си, да извадя нова информация и да я използвам, за да създам по-оригинален сюжет. Ако не си заинтригуван от темата, по която пишеш, каквото и да създадеш – няма да бъде достатъчно добро. Защото ще правиш нещо, за което няма да си отдаден достатъчно на креативната си енергия".
Как обаче изглеждат проучванията, свързани с модерните технологии?
Това много се промени през годините. Новите технологии и криминалистиката много напреднаха. Най-голямо развитие търпи ДНК-то. Например, сигурно нямаше да открият Убиеца от златния щат - Джоузеф Джеймс Ди Анджело, ако не бяха разбрали за него по ДНК-то на племенника му. Така разкрили кой е убиецът след 30 години. Технологията на криминалистите по време на аутопсии също се разви много. Ужасна е тази работа, не е за мен, но има големи специалисти. Знаейки всичко това, разбирам как работи процесът по разкриване на криминални случаи. Откривам много интересни детайли, с които впечатлявам и читателя.
Съвсем скоро на българския пазар ще се появи "Дълги сенки". Какво да очакваме?
"Дълги сенки" е история с Еймъс Декър. В тази книга той ще трябва да се изправи пред много промени в живота си. Това никога не му е харесвало. В първите няколко глави на книгата преминава през ужасни лични преживявания. Толкова много неща, които той не иска, просто вече не са същите. Трябва да ги приеме. Ще се срещнете с Еймъс Декър, който още в началото на книгата е ядосан. Не е доволен от това как върви животът му в момента. Ще има много жертви, които ще провокират интереса ви с това кой ги е убил и защо. Детективът Декър и човекът Декър ще се срещнат и в тази книга. Ще ви разкрия толкова - въпреки любовта ми към героя, в "Дълги сенки" го изправям пред много предизвикателства.
Дейвид Балдачи открива писането като призвание, когато неговата майка му подарява дневник.
"Когато майка ми даде този тефтер, това промени живота ми. Винаги съм бил запален читател. Когато взех химикалка и започнах да пиша в тефтера, осъзнах, че мога да създавам сюжети, които хората да четат след това. Не съм поглеждал назад след това. Завърших и работих "Право", за да изкарвам хляба си. Макар и тогава да не беше възможно, аз усещах, че един ден ще бъда писател.
Единствените хора, които знаеха, че пиша тогава бяха родителите ми, брат ми, сестра ми и съпругата ми. Не бях казал нито на приятелите, нито на колегите си. Мислех си тогава, че на никого не му пука дали пиша, или не. Това бе и нещо много лично за мен. Съпругата ми също много помагаше. Аз работех през деня, връщах се и през нощта пишех. Без нейната подкрепа нямаше да мога да го постигна. Когато първата ми книга се продаде, трябваше вече да кажа поне на най-близките ни приятели".
От професията си на адвокат писателят все още пази топли спомени.
"Като адвокат работех много с думите. С тях се опитвах да убеждавам хората, разказвайки история. Когато се изправях пред съдията и журито, пак разполагах със своите думи. Те бяха моите инструменти за разказване на история. Животът ми бе изпълнен с думи. Работата ми като адвокат ме направи по-уверен за доста ситуации. Научи ме как ефективно да се срещам с хора и да говоря с тях. Разбрах как да разработвам и проучванията за романите си. Като адвокат се срещах с доста свидетели по случаите, по които работех. Разбрах как да извличам информация от хората, като ги убедя, че могат да ми имат доверие. В бизнеса с книгоиздаването правото също ми помогна много. Моята мантра е проста – никой не трябва да печели повече от продажбите на една книга от човека, който я е създал".
Дейвид Балдачи е един от популярните 17 автори, които съдят компанията за изкуствен интелект OpenAI за "системна кражба в огромен мащаб". Какво всъщност се случи?
Когато ChatGPT се появи, не знаех нищо за него. Синът ми, който е много по-технологично грамотен от мен, един ден ми показа за какво става въпрос. Влязохме в платформата и зададохме следното: Напиши сюжет, подобен на романите на Дейвид Балдачи. Появиха се две страници, в които текстът звучеше като комбинация между сюжети, написани в предишни мои книги. Имената на героите звучаха като моите, видях сюжетни линии, които сам бях измислил. Запитах се - как ли системата успява да се справи с това? Оказва се, че тази платформа е захранвана не само с моите книги, но и с истории и на други големи писатели. Така помагат на алгоритъма, създаден на базата на изкуствен интелект, да се научи да пише. Да прави онова, което писателите правят.
Това е чудесно, но никой не ни бе казал, че разработват подобно нещо. На никого от нас не бе платено. Взимаш чужд труд, захранваш системата си с него, за да правиш пари. Това е кражба. И дори повече. Много онлайн магазини трябва да слагат знаци върху книгите, които продават – в зависимост от това дали са писани от човек, или от изкуствен интелект. Слагат и лимит върху книгите, които един автор може да публикува дневно. Защото в онлайн магазините се появяват хиляди книги. Тези трудове не са написани от някого. Предполагам, че с този софтуер спокойно могат да кажат – напиши ми книга като Дейвид Балдачи. И вече имаш готов продукт. Нима можем да позволим това? Нямам съмнение, че изкуственият интелект ще ни предостави много възможности и ще помогне на човечеството. Изкуствата обаче не са от областите, в които да влияе.
Трябва да съществуват регулации, да има закони за тази дейност. Иначе ще настане странен хаос и то много бързо. Пуснеш ли подобен дух от бутилката, много е трудно да го върнеш обратно, категоричен е авторът.
Каква е според Вас ролята на читателите в съвременния свят?
Мога да говоря с някого в стая за пет минути и да разбера дали е читател, или не. Познавам това дори по маниерите на човека. По това как се отнася с останалите. По знанието му за най-актуалните събития в света. Както и по дълбочината, с която мисли за тях. Можеш да знаеш много за наболелите проблеми в света, но да имаш много повърхностно разбиране за тях. А четенето допринася с дълбочина за много ситуации и въпроси, които не се решават с поредния пост, видян в мрежата. Този мозък ни е даден, за да правим нещо с него. Нали?
Най-много ползи за това ни носи четенето. То е като горивото за колите. Ако не четеш, откъде ще идва то? Можеш да поемеш много лошо гориво – като повечето информации в интернет. Или да четеш книги и мозъкът ти да заработи на много по-високо ниво. Ако всеки четеше щяхме да имаме много по-добър свят. Книгите ни учат на емпатия, толерантност, търпение. С всяка прочетена книга, ставаме все повече човеци.
Интервюто на Иван Русланов с Дейвид Балдачи можете да чуете в звуковия файл.
"Изотопия" се размечта не просто за Ден на будителите, а за цял месец (защо не и повече), в който да се срещаме с хората, превърнали се в будната ни национална съвест . Средновековно невъзможен? Хамлет в омагьосания замък (първа част) Сред тях е Кирил Маричков , а и всички познати и непознати нему, с които..
Вярващите са убедени, че 40 дни след смъртта душата на покойника е сред нас, едва след това отлита към отвъдното. На този специален ден за помен християните подават храна и дарове, раздават и дрехите на мъртвия. Всичко дадено ще му се намери на оня свят. "Изотопия" поднася на Кирил Маричков спомените и емоциите на..
В рубриката „Горещо сърце“ отиваме в балчишкото село Гурково, където ни отвежда кореспондентът ни в Добрич Мая Райнова. Там тя се срещна с председателя на читалище „Свобода“ Наталия Георгиева, която родом е от Велико Търново, но след години в чужбина решава не просто да се завърне в България, а да се премести близо до морето. "Човекът, който..
Юркие Фейзи вдъхновява всеки, който я познава. Вярва, че винаги има път и надежда. Все още никой не е открил лек за лупуса, с който е принудена да живее, но вярва, че хората сами могат да се справят с всичко, стига да имат воля и любов към себе си. Това е най-важното нещо, на което се е научила от лупуса. "Да обичам повече себе си и когато..
"Националното радио , без никакво притеснение мога да кажа, че е в основата на успеха на "Сигнал", каза Йордан Караджов пред "Нощен хоризонт". "Да те жадувам", "Може би", "Сбогом", "Липсваш ми" са само няколко заглавия, които вече 46 години пренасят поколенията в свят на рок емоция и дълбоки спомени , създадени от музиката на "Сигнал"...
"Когато отидете в космоса…." директорът на НАСА Бил Нелсън се срещна с ученици и студенти . Посещението на Нелсън у нас беше част от европейската му обиколка. Защо НАСА се връща на Луната след 50 години? Как го прави с почти три пъти по-малък бюджет от преди. И дали войната в Украйна би била пагубна за отношенията между космическите сили? Много..
Вирусологът професор Радка Аргирова е потомствен лекар. Успява ли да се справи в живота с вирусите? "Вирусите са най-голямото предизвикателство за мен. Те ме карат непрекъснато да чета, да уча, да съм нащрек. Трябва винаги да бъда във висша форма. Първо, защото никога не знаеш точно кога какъв вирус ще се появи. Второ, точно кога кой..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..