След драстичното разминаване между Министерството на транспорта и частните жп превозвачи – поскъпват или поевтиняват превозите?
Като "абсолютни внушения" определи транспортният министър Георги Гвоздейков обвиненията на железопътните превозвачи, които изразиха недоволство от увеличението на таксите за превоз по жп инфраструктурата.
Министърът обясни, че е трябвало да има среща с представители на бранша, на която превозвачите не са се явили.
Транспортният министър отрече твърденията за увеличение на таксите за железопътната инфраструктура и обяви, че от 2024 г. те ще бъдат намалени с 32%. Увеличава се единствено от цената на допълнителните услуги, като експресните превози, заяви Георги Гвоздейков и поясни, че тези такси не са били актуализирани от 14 години.
Пенко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт, вчера посочи, че приблизително 2,8 пъти са по-високи железопътните такси на превозвачите - в зависимост от видовете влакове и техните условия за превоз. Днес той обясни пред БНР, че и твърдението на превозвачите, и това на министъра са верни. Той обаче отбеляза, че таксата за използване на железопътната инфраструктура в България се състои от пет компонента.
"Министърът говори за два, които се намаляват от януари. Освен тях, ние плащаме още две, които се увеличават и третата, за която все още не е обявено какво ще се случи за 2024 година. Всички наши клиенти са натоварени с тези такси. Една от тях се увеличава с 400%. Казва се "Такса за разписание". Някой много лошо е подвел министъра. Тя влиза в Директива 34 от 2012 г, според която е задължителен компонент от минималния пакет за достъп. В нея трябва да влязат всички разходи, които прави националната компания, собственик на инфраструктурата. В другите държави обикновено е една. При нас са разделени на няколко".
Той обясни в предаването "Хоризонт до обед", че целият товарен трафик не може да бъде планиран.
"Между 98 и 99% от превозите са непланирани".
Пуснали сме жалба, която в момента е в Изпълнителна агенция. Ако те не се произнесат, ще сезираме съда, начерта той следващите стъпки, които ще предприемат превозвачите. И обясни, че не е имало планирана преди това среща.
"Имаше разговор в понеделник – помолихме НКЖИ за среща, но те казаха, че са ангажирани и ще ни уведомят, когато могат. Предложиха за четвъртък, но ние казахме, че не можем тогава".
На срещата през октомври със зам.-министъра на транспорта превозвачите са обсъдили точно тези такси, посочи Несторов.
"Той разбра нашите аргументи и пое ангажимент, че ще разговаря с Борда на директорите на националната компания. Срещата беше нормална".
Несторов обясни, че се нарушава и Регламент 909 от 2015 г, според който заплащането на "Такса разписание" е незаконно, защото е част от минималния пакет за достъп.
Крайният ефект за нас е силно негативен, но ние прехвърляме тази тежест и на нашите клиенти, разясни той.
"Спираме да возим т.нар. експресни влакове. Това означава, че те ще стоят по 36 часа след като са натоварени".
Превозвачът очаква клиентите да се преориентират към друг вид транспорт.
"Не желаем да протестираме. Смятам, че всички сме разумни и ще направим повторен опит за среща с министерството. Не търсим сензация или конфликт. Искаме да работим", заяви той.
Цялото интервю на Мила Младенова и Таня Милушева с Пенко Несторов може да чуете в звуковия файл.
От "Демокрация, права и свободи" -ДПС почетоха с декларация Международния ден на майчиния език и паметта на българските граждани, загубили живота си, защитавайки своето име, език и култура, който отбелязваме днес. Представи я депутатът Джейхан Ибрямов "Днес липсващите от 1992 година учебници по турски език са вече факт. В началото на 2023 г...
Борислав Сарафов поиска да въозобнови делото за клевета срещу журналиста Росен Босев. Изпълняващият функциите главен прокурор се позовава на решение на Европейския съд по правата на човека, с което държавата беше осъдена, защото на Босев не е бил осигурен справедлив процес. Миналия юни съдът в Страсбург се произнесе, че България е..
Парламентът създаде Временна комисия относно проблемите с безопасността на движението по пътищата. За неин председател беше избран Андрей Рунчев от ГЕРБ-СДС. Заявено беше, че продължаващата през последните десетилетия война на пътя и загубата на стотици човешки животи задължава единодушно всички парламентарни групи да се обединят за решителни..
Парашкева, Калина и Данка сами правят мартениците, които продават. Цените варират от 1 до 10-15 лева. Трите жени изработват мартениците си в продължение на месеци, а всяка има своя рецепта за справяне със студа по време на кампанията по продажбата им. Повече по темата чуйте в звуковите файлове.
ПП и ГЕРБ си отправиха взаимни обвинения, че всички кадри, предложени за позиции в новите състави на регулаторите, са обвързани с Делян Пеевски. В кулоарите на парламента съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков даде примери за влиянието на Пеевски през други партии. Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов веднага отрече обвиненията и предупреди, че..
Над 550 хиляди души са подпомогнати с пакети с основни храни и с 9 вида хигиенни материали по европейската програма "Храни и основно материално подпомагане" през миналата година. Българският червен кръст е партньорската организация, която раздава на най-нуждаещите се пакетите и отчита, че 414 хиляди такива с храни и 387 хиляди за лична..
Парламентът ще приеме за обсъждане проект на декларация за неучастие на български въоръжени сили във военни действия на територията на Украйна - извън съюзните ангажименти на Република България в НАТО и другите международни ангажименти на страната по линия на ЕС, ООН, и ОССЕ. От управляващата коалиция подчертаха, че целта е да се спрат..
Очакваме бойкотът утре отново да бъде подкрепен масово от хората и да не пазаруват от търговските вериги. С този бойкот ще подкрепим кварталните..
Цените в хипермаркетите могат да се регулират с контрол, първо на действащите регулатори. Истината е, че в тези търговски вериги е удобно да..
Трябва да изпратим контингент от мироопазващи сили в Украйна. Това заяви пред БНР Елена Поптодорова, основател на Атлантическия клуб в България, бивш..