Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Михаил Бабамов - едно "горящо сърце", биещо за трамваи, тролеи и автобуси

| обновено на 18.02.24 в 11:50 | Интервю
4
Михаил Бабамов - гост в студиото на програма "Хоризонт" на БНР.
Снимка: Зорница Близнашка
Рубриката "Горещи сърца" на предаването "Рано в неделя" тази седмица е посветена на Михаил Бабамов - едно туптящо сърце не само в ритъма на музиката или в тон с брояча на таймера на фотоапарата, но и в синхрон с няколко вида колелета. По релси или по асфалт, закачено с "тиранти" и по жици - в едно с романтината мелодия на трамвая по линиите, жуженето на тролея или тропота на автобуса край спирките с чакащи пътници, с усмивка и настроение бие то - сърцето на Михаил, превърнал детската си мечта в професия.

Бабамов избира българските пътища пред германските, вечно гонещ да улови изгреви и залези в перфектния кадър, тъй като освен музикант по образование и водач в градския транспорт по призвание, той е и запален фотограф. Освен пейзажите, в колекцията му от изкусни снимки преобладават различните превозни средства, за които има лиценз да управлява.

„Ако успея да вложа в един кадър природното и произведеното от човека - това за мен е най-стойностният кадър“, каза той в интервю за програма "Хоризонт":
Винаги намирам време за фотографията! Много от моите кадри са точно с транспортна насоченост - било залез, от който идва трамвай или тролей, или автобус. Или изгрев, или залез, т.е. винаги се стремя да съчетая превозното средство с пейзажа. Отново романтика - обичам природата, обичам изгревите и залезите! Точният ъгъл, точната композиция, точната светлина като се стремя винаги да правя кадрите, така че след това да не се налага допълнителна обработка с различни програми“.

За БНР дългогодишният ватман разказа и как още от дете се е влюбил в трамваите, в които се е возел:
През зимните месеци, поне по думите на майка ми, не съм можел да стоя на едно място вкъщи и се е налагало да ме изкарва на разходка и тя е решавала да ме качва на даден трамвай - от най-близката спирка до вкъщи пътуваме, а след това се прехвърляме и така кръгчета сме правили, които вероятно са породили моята любов към тези превозни средства.“

На мястото на ватмана реших да седна също по това време, добави Бабамов:
Въртейки се с трамвая, аз започнах да обикалям из целия град с всички възможни линии - беше интересно да стоя просто зад кабината и да наблюдавам как водачите управляват мотрисата. И с времето се запознах с много ватмани, станахме си приятели и близки - даваха ми да карам понеже времената тогава бяха много по-различниНо въпреки това запазих стимула да постигнат тази цел, изкарах курс-квалификация за водачи на трамвайна мотриса и започнах работа към Столичния електротранспорт“.

В началото се возех на трамвай №5 и трамвай №10, понеже преди години въртяха до вкъщи, а сега управлявам старите мотриси, които се помещават и домуват в Трамвайно депо "Банишора", добави Михаил, който предпочита старите пред новите трамваи:
„Новите са един компютър, който когато реши да се повреди, ти не можеш да направиш нищо, докато при старата машина, която е механична - при изгорял двигател или при скъсан карданен вал, ти пак си способен и имаш възможността да я прибереш на собствен ход до парка, в който домува или в най-близката база, за да не задръства движението по улицата“.

Старите трамваи носят в себе си много история - те носят аромата на старото време, имат чар и са превозили може би милиони пътници, изминали са милиони километри“, подчерта Бабамов:
„Софийският трамвай е обиколил света няколко пъти! Въпросните трамваи съществуват някъде от 1985-та, а тези, с които аз съм израснал вече отдавна не са сред живите, "Мир на тенекиите им!, както се казва. Те са създадени може би 70-те години на миналия век, а тези, които все още се движат, но са все по-рядко срещани, са произведени през 80-те. Но най-старите, които са в движение, понеже имаме и два налични ретро трамвая от едно време - тях не съм имал удоволствието да карам!“.

По думите му те са „малко по-специфични откъм управление, понеже са по-тежки, тъй като навремето всичко е било желязо и дърво“:
„Абсолютно автентични са на вид, реставрирани са почти изцяло. Два различни модела са като едното трамвайче е просто вагонче, моторно, а другото има и едно дървено ремаркенце, което е много сладко и създава реално една композиция. Преди повечето трамваи са били с отделно ремарке, вратите са се отваряли сами от пътниците. Хората са тичали по улицата, за да се качат на трамвая в движение, понеже скоростите са били изключително ниски. Имало е и перденца, което придава още по-голяма романтика на возенето в такава мотриса. Навремето са ги произвеждали и може би са гледали от една страна да е функционално за тогавашната епоха, а от друга страна е имало чар и уют в самия пътнически салон“.

В ефира на "Хоризонт" Бабамов обясни и защо днес още можем да видим пердета в трамвая:
„Ватманите на старите трамваи имат пердета, понеже кабината не е със затъмнено стъкло - никой не обича да бъде наблюдаван по време на движение. Освен това вечер, когато се пусне осветлението за пътниците, тази светлина рефлектира в челното стъкло и пречи на видимостта на водача напред да наблюдава пътната обстановка - винаги един водач трябва да бъде съсредоточен в пътя, както и да чува какво се случва с машината“.

Винаги очите и ушите на водача трябва да са на 100“, изтъкна Михаил, както и че е изключително опасно да се пресича пред трамвай „или каквото и да било превозно средство на градския транспорт най-вече, понеже те са големи и тежки“.

Със слушалки, без да се огледа човек и с телефон в ръка - това е абсолютно недопустимо и е стрес, както за водача, който трябва да спре аварийно, така и за човека, ако се случи нещо“,
каза Бабамов, както и напомни, че „в Наредбата за пътна безопасност и в Закона за движение по пътищата ясно е вписано това, че трамваят е с предимство дори пред пешеходец“.

В момента Михаил е част и от екипа на Столичния тролейбусен транспорт, т.е. следващото му професионално поприще е тролеят. По думите му в София този вид транспорт  е най-развит с най-много линии, най-много нови тролейбуси, като разбира се имаме все още и шест броя, ако не се лъжа от класическият "Икарус 280 Т".

Работил е в сферата и в чужбина, където придобива и квалификацията си да управление на автобуси:
„Заминаването ми в Германия беше породено от моето желание да видя как живеят хората извън България. Там фирмата, в която работех, беше частна, като спомагателна на градския транспорт и предоставяше възможност да изкараш шофьорски курс за автобус. Курсовете там и в България нямат абсолютно нищо общо – учи се от дебели учебници на немски и ако не си се научил, плащаш след товадоста сериозна сума, за да се явиш на поправителен изпит. Изкарах си изпита успешно със сертификат, а след това имаш теория, която може да изкараш на различни езици и после трети, заключителен изпит пак се състои от две части – практика с теоретична част преди кормуването. И след като изкарах курса се преместих от поделението с малките бусчета към градските линии. За отрицателно време свикнах с габаритите на машината, може би защото съм имал много малък и бегъл допир с тир“.

По думите му, в Германия „нещата са много уредени специално в тази сфера - човек има сигурност на работното място, има спокойствие и управлява изцяло чисто нови машини. Има и дрескод, т.е.униформено облекло, което носиш с удоволствие“.

„В Германия управлявахме едни по-специфични състави, които се състояха от къс автобус, за който имаше закачено ремарке и цялата тази композиция беше 23 метра, което си е наистина пищен размер. Наистина се влюбих в тази машина без изобщо да очаквам някога или да съм мислел, че ще стигна до момент“, каза още Михаил Бабамов.

Ти ръководиш машината, ти казваш накъде тя ще отиде, докато при трамвая разликата е, че първите 5 години трамваят управляват теб, а след като навършиш 5 години като ватман - ти започваш да управляваш трамвая. И в това има много логика, защото трамваят се кара лесно, но се спират трудно поради не толкова доброто сцепление между колелата и релсите, защото са железни“, подчерта той:
„Автобусът пък спира по-лесно и по-бързо, но е много по-отговорно превозно средство, защото наистина там си ти - ти си очите, ушите и всички действия, свързани с комфорта на пътниците!“.

Цялото интервю с Михаил Бабамов може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Вероника Христова

Професия театрален педагог: да накараш дете с увреждания да се забавлява

Тя е актриса, режисьор, театрален педагог. Тя е Вероника Христова и въпреки че преодолява ежедневни прегради с инвалидната си количка, живее за мига и за споделените преживявания. В „Горещо сърце“ ви срещаме с още един човек от екипа на Дневния център за хора с епилепсия в София – човек, който провокира децата да се забавляват и да..

публикувано на 21.07.24 в 04:48
 Боян Ангелов

Боян Ангелов: Ако по безскрупулен начин се отхвърлят класически произведения, ние сме обречени на неуспех!

Значимостта на личностите от миналото за съвременните творци, е темата на "Нощен хоризонт" в разговор с п редседателя на Съюза на българските писатели Боян Ангелов . Заедно с нeго се връщаме назад във времето към важни и вдъхновяващи моменти за мястото и ролята на родните ни класици в днешния свят , влиянието им върху нашата..

публикувано на 18.07.24 в 13:14
 Проф. Панайот Карагьозов

Проф. Панайот Карагьозов: "Петте кьошета" е роман пъзел, в които героите постигат катарзис

"Може би преди три години започнах да пиша романа , паралелно с разказите, които изненадващо за себе си, също започнах да пиша по време на пандемията, сподели за "Нощен Хоризонт" проф. Панайот Карагьозов, преподавал дълги години в СУ и автор на новата си книга-  "Петте кьошета" . "Петте кьошета" е първият роман на проф. Панайот Карагьозов , който..

публикувано на 16.07.24 в 10:42

Кристина Александрова: Човек до последно трябва да опитва да постигне дори невъзможното

Весела и небрежно звучаща като италианска канцонета – така описва себе си оперната певица Кристина Александрова, гост в рубриката „Горещо сърце“. Тя е незряща и от няколко години работи като музикотерапевт с деца и младежи от Дневния център за хора с епилепсия в София.  На 44 години Кристина Александрова продължава да сбъдва мечти, да се..

публикувано на 14.07.24 в 07:05
Надка Денчева

77-годишната Надка Денчева - спортната гордост на Павликени

Павликени има своята нова спортна гордост. 77-годишната Надка Денчева смая всички и с майсторство и издръжливост спечели златния медал за ветерани на 50-ия национален мастърс турнир по тенис на маса в курортния комплекс "Албена". Бившата трактористка не се дава на младите , продължава да спортува, готви се за следващия си турнир и е запалена фенка..

публикувано на 13.07.24 в 07:50
Владимир Карамазов

Владимир Карамазов: Фотографията дава възможност да разказваш

Фотографията дава възможност да разказваш. Това каза в предаването "РадиоТочка" актьорът Владимир Карамазов, който е и награждаван фотограф. "В последната година и половина се пренасочих към най-смислената част от фотографията, заради която исках да стана фотограф, защото исках да започна да разказвам моите истории и темите, които мен ме..

публикувано на 12.07.24 в 19:26

Марина Маринова: Музиката винаги е с мен

"Музиката винаги е с мен, независимо къде се намирам". Това каза в интервю за предаването "Хоризонт за вас" и рубриката "От другата страна на Радиото" музикалният редактор Марина Маринова, която е и водеща на "Музикална шарения". Тя работи в БНР от година и споделя, че се чувства точно на мястото си.  "Може би слушателите ме свързват с народната..

публикувано на 12.07.24 в 15:55