ЕК одобри проектирането и строителството на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле в частта между Крупник и Кресна, но само в посока София. За движението към Кулата ще се търси трасе, дублиращо сегашния път. Какво ще бъде то и откъде ще минава - все още не е ясно.
"При всички положения трябва има нова оценка за въздействие върху околната среда - това категорично е казано от ЕК и се е съгласило българското правителство". Това заяви пред БНР Борислав Сандов от "Зелено движение", който е и бивш министър на околната среда и водите.
"В началото ще бъде за първата част - от Кулата към София. То ще бъде изцяло в източен обход. Ще се извърши оценка. Трябва да е достатъчно широко, за да може да бъде едната посока на магистралата. Много е важно, че то не трябва по никакъв начин да предотвратява и да препятства възможността в последствие оттам да мине трасето, което е в другата посока. Трябва да се предполага, че е възможно и вероятно в обратната посока да се направи дублиращ път до него, който да е магистралата в посока София - Кулата. Това е вторият етап и трябва да се случи пак след екологична оценка и остойностяване на всички алтернативи", обясни той.
Според него е невъзможно в дефилето по съществуващия път да има магистрала.
От 2019 г. ЕК казва на България в редица писма, че процедурата, която е изменена от 2017 г. за различно трасе на магистрала "Струма", е порочна като процедура по оценка за въздействие върху околната среда, напомни Сандов и уточни, че тази констатация съществува и в момента. По думите му категорично е казано, че трябва нова екологична оценка, която да изследва всички алтернативи.
Писмото на ЕК е в 3 аспекта, посочи Борислав Сандов и уточни, че единият аспект е за съществуващото трасе, което ще се ползва до изграждането на магистрала "Струма" и което трябва да продължи своята роля на безопасно придвижване. Вторият аспект е по т.нар. източен обход - пътят от Кулата към София, добави той и обясни за него:
"За него ЕК се съгласява, че ще мине по източния обход, както е заложен в проекта от 2017 г., но след нова екологична оценка".
"Можеше и трябваше да има магистрала в този участък още преди повече от 10 години, защото цялостният проект за автомагистрала "Струма" - от 2008 г. има екологична оценка - в района на Кресненското дефиле предвижда или тунел, или източен обход. Българското правителство трябваше да е взело това решение. ЕК тогава каза на България да започне с този обект", коментира бившият екоминистър в предаването "Преди всички".
И все пак той смята, че прогнозата на сегашния министър за готова магистрала през 2028-2029 г. е реалистична.
"Би могло да се случи. Въпросът е свързан с друго - кой изгражда магистралата".
Според него изграждането на магистралата в тази част може да се случи с подкрепа от държавата, но от частен инвеститор. По думите му България е можела да помисли и за такъв тип възможност - тунел. Той смята, че това е най-екологичната възможност.
Борислав Сандов изказа мнение, че ротацията не би трябвало да попречи работата по проекта. Това е институционална отговорност, а не персонална, подчерта той. Според него забавянето на проекта не е добре нито за хората, нито за биоразнообразието в района.
"Сега имаме възможност да започнем процедурите. Този път се надявам това да се случи", каза още Сандов.
Цялото интервю на Лора Търколева с Борислав Сандов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.
Водещата версия на археолози за това коя е историческата личност, обожествена в първата скулптура, намерена това лято в древния град Хераклея Синтика, ще бъдат представени в 17,30 часа в Историческия музей на град Петрич. Ръководителят на проучването проф. Людмил Вагалински и тракологът от Института за балканистика при БАН, д-р Арина Корзун, ще..
Изкуственият интелект е мощен инструмент, който трябва да бъде регулиран. Това заяви пред БНР Петър Цанков. Той е част от екипа, създал инструмент, по който може да се тества дали в моделите се спазва регламента за изкуствения интелект, който беше приет в Европа. Той работи от близо месец. Системата е разработена от института INSAIT към СУ "Св...
Милиони туристи в Обединеното кралство скоро може да бъдат помолени да плащат местна такса за посетители, тъй като общините с парични затруднения се опитват да съберат средства за финансиране на услугите. Почти половината от местните съвети на Шотландия обмислят въвеждането на задължителен данък върху нощувките, известен като туристически..
Сократис Фамелос е новият лидер на гръцката опозиционна партия СИРИЗА. Той обяви, че ще промени приоритетите на политиката на партията. Новият лидер успя на първия тур да получи половината от гласовете. Сократис Фамелос е популярен депутат от лявата партия и бивш министър на енергетиката. Той беше и председател на парламентарната група на..
Неумението на парламентарните играчи да общуват помежду си блокира политическия процес – не просто говорене, а говорене около важни за обществото теми. Това е мнението на политолога Георги Проданов. "Каквито и да са еквилибристики, те показват само едно – абсолютно безсилие пред правилата, които сме приели . Отказът да се..
Лявоцентристкият кандидат Яманду Орси беше обявен за победител на президентските избори в Уругвай, след като победи десноцентристкия си съперник Алваро Делгадо на балотажа, съобщава Ройтерс. Делгадо призна изборната си загуба и поздрави опонента си, който успя да спечели с 49,81% при преброени 99% от подадените гласове. За Делгадо гласуваха..
Товарен самолет, изпълняващ полет по маршрута Германия – Литва, се е разбил днес рано сутринта край литовската столица Вилнюс. Един човек е загинал, а трима други са пострадали, предаде АФП. "Самолетът се е подготвял за кацане на летището и се е разбил на няколко километра от него", съобщиха от пожарната. Жертвата е от 4-членния екипаж.
"Дълбоко съм убеден, че на България са ѝ необходими нови политически субекти . Тези са изчерпани. " Това заяви пред БНР Бойко Ноев, бивш министър..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..