Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преди 112 години българинът Виктор Витанов конструира автомобил

Антон Оруш
Снимка: Добромир Видев

Знаете ли, че българин е построил автомобил? И това е станало преди 112 години. Създателят на популярния сайт за стара техника Антон Оруш се натъкнал на информация, публикувана в тогавашната българска и международна преса.

Годината е 1912-а. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка.

Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България. 

От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, бензинов.

Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…

Антон Оруш

Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912 г. чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките. 

При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София. 

Към 1912-а в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.

Антон Оруш примоня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята на чешмата с кристална вода край Доспат, дар за хората от рода на Красимир Рашилов

За да има вода, трябва да има гора, казва мъдро Красимир Рашилов - 86-годишен майстор-чешмар от Доспат.  По думите му, водите, които извират от Родопите, са кристални, а държавата е обърнала гръб на природата и водните богатства.  "Любител съм на природата, на водата, на гората и на всички останали природни забележителности. Затова хрумна ми..

публикувано на 07.08.24 в 20:26
Изпепелени домове във Виня дел Мар, Чили, 4 февруари 2024 г.

Как се бори с горските пожари Чили - страната, в която всички пожарникари са доброволци?

Чили е латиноамериканската страна с най-дългата територия в света - над 4600 км. Тази ивица осигурява изключително разнообразна екосистема от север на юг, като започва с най-сухата пустиня в света - Атакама, преминава през зона с гори, джунгли и езера и завършва със смятаната за най-чиста в света природна зона - Патагония,..

публикувано на 07.08.24 в 19:22
Поглед от италианското селище Кастелина Маритима към морето, което не се вижда от високата влажност.

Италия не помни толкова продължителни летни горещини

В Италия лятото е с продължителни горещини, придружени с висока влажност. Времето е тежко. Отразява се на хората, на селското стопанство и на природата. В 14 от общо 20 региона беше забранена поетапно от края на юни трудовата дейност на открито между 12 и 16 часа местно време. Наредбата е в сила до 31-и август. Хората не си спомнят морето и..

публикувано на 07.08.24 в 18:19
Владимир Николов

Изследването на мезозойската гръбначна фауна и динозаврите е прохождащо научно направление у нас

Поредната експедиция към Трън в търсене на следи от динозаври поема на път.  "Тръгваме обичайната група към Трън с ръководител доц. Латинка Христова от Националния природо-научен музей, с колеги от Геологическия институт на БАН и палеонтолози от СУ, тоест групата, която вече от 7 години работим в находището, разказа за "Хоризонт" палеонтологът..

публикувано на 07.08.24 в 12:25
Краеведът от село Звиница Мухарем Алиосман

Сбъдва ли се пророчество на три века България да се превърне в пустиня?

Пророчество на повече от 300 години вещае превръщането на южните Балкани в пустиня заради температурни катаклизми и засушаване. Предсказанието се свързва с гръцки светец и се разпространява сред мюсюлманите - алиани в Източните Родопи, където в последните години десетки села страдат от липса на питейна вода. За повече от 30 милиона..

публикувано на 07.08.24 в 10:38
Проф. Николай Ненов

Когато западните курортисти "насаждаха буржоазното влияние от капиталистическите страни"

Години наред България се опитва да направи от туризма индустрия по модела на Италия и Гърция. Успехите са съмнителни, но пък е важно да се отбележи, че е имало времена, в които чужденците не са били добре дошли в страната ни.  През август, когато слънцето е закачено за небето и няма мърдане, над цялата ни страна като че ли виси табела с..

публикувано на 06.08.24 в 16:02

Вкусните палачинки на Иван Чолаков привличат туристите в Китен

Иван Чолаков е добре познат в Китен с вкусните палачинки и бургери, които продава от 15 години в курорта. Преди това е работил 13 години в Албена и 10 години в Златни пясъци. Казва, че в Китен идват предимно български туристи. Някога е бил посещаван от чехи, словаци, поляци. Преди години са идвали и деца от Русия и Украйна. Политиката обаче е..

публикувано на 06.08.24 в 11:54