Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преди 112 години българинът Виктор Витанов конструира автомобил

Антон Оруш
Снимка: Добромир Видев

Знаете ли, че българин е построил автомобил? И това е станало преди 112 години. Създателят на популярния сайт за стара техника Антон Оруш се натъкнал на информация, публикувана в тогавашната българска и международна преса.

Годината е 1912-а. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка.

Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България. 

От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, бензинов.

Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…

Антон Оруш

Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912 г. чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките. 

При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София. 

Към 1912-а в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.

Антон Оруш примоня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От Враца до Севиля: Постелекторален изотопски преглед

Спецификите на политическите процеси у нас и цялостно в Европа не остават незабелязани от "Изотопия". Изборите за депутати в Европейския парламент няма да направят изключение. Затова решихме да ви поведем на една следизборна разходка, която да ни запознае с някои локални и континентални процеси.   Какво ви очаква: От Испания до Кипър, където ще си..

публикувано на 21.06.24 в 14:38

Следкарнавално: Габровци ще продават вече ненужни макети на политици

Карнавалът в Габрово отшумя, но неговите организатори не спират да се шегуват като обявяват, че ще разпродават кукли на политици - от тези, които видяхме точно преди месец във веселото шествие. Парламентарните избори минаха, някои политически лидери още осмислят резултатите от вота, други вече си подадоха оставките. Габровци обмислят..

публикувано на 21.06.24 в 06:50

Разорани и унищожени полски пътища в Златаришко. Земеделци се жалват, реакция няма

Неправомерно усвоени общински полски пътища в Златарица създават проблеми на земеделски стопани да обработват земите си и да приберат реколтата, създават се предпоставки за пожари и за конфликти между производителите . В Златарица кметът миналата година разрешава на брат си безплатно и безпроблемно да разоре и засее полските пътища. Братът..

публикувано на 20.06.24 в 08:59

В Павликенско: Села на драстичен воден режим, поредно лято на протести

Община Павликени е пред обявяване на частично бедствено положение заради безводието . Половината села са на воден режим . През лятото към тях ще се добавят и още селища. Основната причина е пресъхването на водоизточниците. Частично решение за пет от селата е да бъде пусната вода по каналите на "Напоителни системи" , която да вдигне нивото..

публикувано на 18.06.24 в 06:52
Елмалъ баба теке

Дервишкият център Елмалъ баба теке - легенди и мистерии

Възможно ли е край Момчилград да се намира гробът на Фатима - обичната дъщеря на пророка Мохамед ? Според преданията на местните хора, това е напълно вероятно. Смята се, че точното място е религиозен център до днешното село Биволяне , известен в миналото като най-голямото средище на дервишите. Този център съществува и днес под името Елмалъ..

публикувано на 17.06.24 в 13:07
Мурад Реджеб

В дебрите на биопринтирането

"Ние разработваме биомастила за биопечатане на човешки тъкани и органи . Работим в посока да си биопечатаме тъкани, човешки, органи – евентуално", обяснява в интервю за БНР Мурад Реджеб, управител на стартъпа "МатриКем". Компанията е започнала проучване в областта на биотъканното принтерно инженерство. "Използвайки собствени пациентски..

публикувано на 17.06.24 в 12:04
Дан Арав и съпругата му Една

Как се възстановява родният дом на Леон Арав в Пловдив

Еврейска фамилия, свързана с Пловдив, възстанови за нов живот историческа сграда на една от централните улици в града "Христо Г. Данов" .   През 1912 година там започва да приема пациенти току-що завършилия медицина във Виенския университет Леон Арав . Талантливият лекар бързо напредва в професията и скоро създава частна болница, която разполага и..

публикувано на 17.06.24 в 11:59