От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Министърът на външните работи на Украйна Андрий Сибига поиска още 19 системи за противовъздушна отбрана от НАТО за защита на стратегически енергийни обекти. В съвместно изявление с генералния секретар на НАТО Марк Рюте в щаб квартирата на Алианса, той заяви: "Нуждаем се от силни исторически решения, вместо разговори с Путин или посещения в Москва...
Президентът на Русия Владимир Путин е подчертал необходимостта от бързо прекратяване на бунтовническата офанзива в Сирия. Това е станало в телефонен разговор с турския му колега Реджеп Ердоган на седмия ден от офанзивата, по време на която ислямистки групировки завладяха втория по значение град в страната - Алепо. Днес фронтът наближава..
Без резултат приключи двустранната лидерска среща за съставяне на широко коалиционно правителство в Румъния. Идеята за формиране на 4-партиен кабинет от проевропейските сили обсъдиха в парламента премиерът от спечелилата парламентарните избори преди два дни Социалдемократическа партия Марсел Чолаку и лидерката на дясноцентристкия "Съюз за..
Отвориха прохода Петрохан, който беше затворен от неделя вечерта заради паднали на пътя дървета и клони. Близо две денонощия проходът Петрохан остана затворен . Проходът "Петрохан" остава затворен повече от 15 часа заради паднали дървета Падналият сняг и последвалото обледяване доведе до масово падане на пътя на дървета и клони...
По повод анонсираното днес повишение на цените на услуги от мобилния оператор "Йетел" от 5 януари от Комисията за защита на потребителите съобщиха, че в такива случаи абонатите имат право да прекратят договора си без допълнителни разходи. От Комисията за защита на потребителите уточняват, че повишаването на цените се извършва на основание на Закона за..
Парламентът на Южна Корея гласува за отмяна на военното положение, обявено по-рано днес от президента Юн Сук-йол, предаде Ройтерс . Южнокорейският парламент е контролиран от опозиционната Демократическа партия. Юн обяви военно положение, като обвини опозицията, че симпатизира на комунистическа Северна Корея. Президентът на Южна Корея обяви..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че отново ще номинира Рая Назарян за председател на Народното събрание. На партийна среща в Стара Загора Борисов обяви готовността на ГЕРБ-СДС да подкрепят Атанас Атанасов от ПП-ДБ за председател, но при условие, че се сформира управляващо мнозинство с "Продължаваме промяната - Демократична България". "Избираме..
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..
Не може да имаме никакви съмнения в лабораторията, в която са отнесени пробите на стадата от Велинград. Това заяви пред БНР п роф. Христо Даскалов,..