От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Властите в непризнатата Приднестровска република в Молдова обявиха, че икономиката е пред срив и удължиха извънредното положение с един месец. Прекъсването на доставките на природен газ от Русия от началото на този месец доведе до ежедневен режим на тока, отопление на дърва, затваряне на фабрики и загуба на десетки хиляди работни места,..
Словакия продължава да получава част от договорените количества руски природен газ през Турция и България, след като Украйна прекрати транзита през своя територия на 1-ви януари, стана ясно от изявление на словашкия премиер Роберт Фицо: "Говорих с президента Путин за договора между нас и "Газпром", който постановява, че те трябва по някакъв..
Завишаването на цените от мобилните оператори без съгласието на клиентите е нелоялна търговска практика и се забранява със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова, съобщиха от Комисията. След извършени проверки е установено, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори,..
Програмата за компенсиране на бизнеса заради скъпия ток ще бъде продължена най-вероятно за първите три месеца на годината, заяви министърът на енергетиката Владимир Малинов след съвещание с представители на работодателите. "Моето лично разбиране и аз това ще предложа на Министерски съвет, програмата за компенсациите за небитовите клиенти при сега..
Хиляди поддръжници на националиста и кандидат за президент на Румъния Калин Джорджеску протестираха пред парламента на страната, където се намира и Конституционният съд на страната. Те са недоволни от решението на съдебния орган, който в края на миналата година анулира първия тур на президентските избори. На провелите се на 24 ноември избори изненадващо..
ЕС се е превърнал в един отвратителен и уродлив аналог на бившия Съветски съюз. Това заяви пред БНР Виктор Папазов, депутат от "Възраждане". Искра Баева: Преходът завърши с влизането на България в ЕС "В онези години поне се грижеха за хората, а сега ги правят бедни и необразовани, промиват им мозъците". В момента има илюзорно усещане, че..
Администрацията на американския президент Джо Байдън наложи най-всеобхватния пакет от санкции досега, насочен към приходите от петрол и газ на Русия, в опит да даде на Киев и бъдещата администрация на Доналд Тръмп лост за постигане на сделка за мир в Украйна, съобщава Ройтерс. Този ход има за цел да намали приходите на Русия от петрол за..
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
Въпреки пълната политическа неразбория в страната, реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро . Това мнение изрази в интервю за..
" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от..