Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фънк или за реда и чистотата. И свободата

Групата „Слай енд дъ Фемили Стоун” е сред основоположниците на стила фънк.
Снимка: Архив

В американската музика някъде в началото на нейната пъстра история се е настанил странен и неразбираем за мнозина термин: блу ноут (blue note). При изпълняване на различни мелодии „блу ноут” е онова, което е т.н. „суинг”, по отношение на ритмиката. Блу ноут е маниер на пеене (свирене) „между тоновете”. Недоброжелателите го окачествяват като неспособност да се интонира точно; положително настроените пък разбират, че това е по-скоро естествен инстинкт, стремеж към освободеност. А и дава несравнимо повече изразителни възможности, особено при импровизацията, която сама по себе си носи чувството за свобода…  

„Ритъмът е ред във времето” е казал Мъдрецът. Суингът донякъде се отделя от тази добре намерена формула, въпреки че суингът също има свой порядък. Суингът като чувство се припокрива и с отношението към света. Носи същата, позната от сините, тъжни, блу ноти (blue notes), свободолюбивост. Води към достигане на други нива, надълбоко, под повърхността, но отправя поглед и нагоре, към другата безкрайност. От позицията на пуриста и двете явления blue note и swing са неясни, нечисти, нямат точна научна (!) дефиниция и най-вече: няма как да бъдат прецизно обозначени и изписани. И внасят (известно) разклащане в класическия звуково-ритмичен ред. Дори и в относителната „класическа” позволеност при свободата на изпълнение с маниер „рубато”. Какво да се прави: относно „блу ноут” и „суинг” нотното писмо и музикална литература дават само принципна насока в начина на изпълнение, подвластно преди всичко на чувството, желанието, състоянието, усета на изпълнителя.                                                       

При разнообразните проявления на джаза в столетното му съществуване определенията за jazz не са еднозначни и точни, а примерите за него са тъй разнообразни, че е логично да се появи въпросът: как е възможно толкова различни музикални и звукови проявления да носят едно и също име - jazz? На този фон, някъде около 60-те години на XX век, се появи стилово музикално течение, което носи у себе си всички споменати елементи, в съчетание с възникналата исторически по-рано музика, с название Rhythm and Blues (наречена първоначално „расова музика”, определена малко по-късно като „рок енд рол”). Получилата се почти невъзможна за обяснение и разказ шарена палитра се концентрира в изкуство, музикално явление, обозначено с една дума. Твърди се, че неин етимологичен първообраз е африканско понятие за неприятен аромат, за нещо нечисто. Тук пуристите (вече и по правило, by default) нямат думата. Някак по-добре е и за тях, разбирате, нали. Иначе, това явление е дълбоко, силно, чувствено, неземно. Понякога неповторимо.                                                                                                                                                                                                          Funk.                                                                                                                

P.S.
В своята енциклопедия „Изборът на Рупи” Йордан Рупчев находчиво припомня, че сред значенията на funk са и следните понятия: паника, секси, чувствено, емоционално. И добавя, че „през 70-те с фънк се обозначава поредното звено от развитието на черната популярна музика… с танцов, чувствен характер. Фънкът има сложна полиметрична структура, като първостепенно значение има ритъмът”. Обичайно е участието на секция от духови инструменти с ефектни, синкопирани, изпълнени с акценти (виртуозни понякога) партии. Бас китарата има водеща роля с изпълняване на сложни мелодични, ритмични (хармонични) фигури и със специфичен маниер на звукоизвличане - т.н. finger slap. Сред основоположниците на стила фънк е групата „Слай енд дъ Фемили Стоун”, както и нейният бас китарист Лари Греъм, с когото пряко свързваме споменатия „finger slap” похват на тоноизвличане. Затова големият пианист и музикант Хърби Хенкок направи поклон към тях, включвайки в албума си Headhunters ефектната своя композиция Sly, посветена на Sly & The Family Stone.

Copyright 2013

четвъртък, 9 май от 23.00 часа                

По публикацията работи: Кристиян Бояджиев

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Тромбата на Мишо!

Тромбата на Мишо! Как кой Мишо? Йосифов! Чуем ли нея или пък неговото име, означава едно-единствено нещо: първа класа. Той може да бъде както сериозен и авангарден, така и палав, весел, усмихнат разказвач на вицове без думи и ачик айляк – в зависимост от настроението на музиката, която изпълнява или сам създава – за себе си и за другите. 6-а степен по..

публикувано на 29.07.24 в 17:09
AVA Trio (Джузепе Доронцо, Есат Екинджиолу, Пино Базиле)

"Аларма Пънк Джаз" на покрива с AVA Trio

Новата музикална седмица на "Аларма Пънк Джаз"   ще започне на Откритата сцена " 8 декември "на терасата на последния етаж на Националния студентски дом  (пл. "Народно събрание" 10). Под открито небе в понеделник вечер, 29 юли, от 20.00 ч.  ще свирят "средиземноморските авангардисти" AVA Trio  (Италия/Турция/Нидерландия), чието..

публикувано на 27.07.24 в 16:31
Владимир Атлантов в ролята на Герман в

Владимир Атлантов в "Дама пика" на Чайковски

В съботната вечер (26 юли от 20 часа) ще бъдем в Болшой театър , за да съпреживеем висшето емоционално откровение на знаменития руски тенор – ролята на Герман. Тук и критиката, и публиката са единодушни: Атлантов изкачва височина, недостижима за съперниците му. Най-желаната тенорова партия в руския репертоар е негова запазена марка! Чувства..

публикувано на 27.07.24 в 08:05

Японски авангарден джаз в неделя вечер

Един от най-великите саксофонисти в историята на японския джаз и на японската авангардна музика въобще, живата легенда на фрий джаза от последните 6 десетилетия (в световен мащаб) Акира Саката идва за първи път в България по покана на концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР заедно с най-новата си формация от Европа – Еntasis ...

публикувано на 25.07.24 в 19:24

Международният фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River за шести път

Предстои шестото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River, което ще се проведе в село Дебнево, община Троян. Основател на форума и участник в музикалната програма е Вероника Тодорова . Началото ще бъде на 31 юли в двора на Основно училище "Иван Вазов" в село Дебнево, където ще се представят децата от..

публикувано на 25.07.24 в 08:10