Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера, Ню Йорк, операта „Кармен” на Жорж Бизе - събота, 7 март, от 20 часа

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Сцена от операта
Снимка: metopera.org
Операта „Кармен” на Бизе с Елина Гаранча в главната роля на сцената на МЕТ – слушателите ни могат да проследят спектакъла на живо точно 140 години след световната премиера на „Кармен“, която е била на 3 март 1875 г. в Париж. Нейният неуспех ранява дълбоко сърцето на композитора и той умира само след три месеца едва на 36 години, без да почувства дори малко от неувяхващата слава, в която блести повече от столетие неговият шедьовър.

Операта „Кармен“ на Бизе е шансът на мецосопраните да се появят също в главна роля и да изградят един от най-атрактивните и завладяващи оперната сцена характери – испанската циганка Кармен, въплъщение на страстния порив, необузданата свобода и темперамент, които не се спират и пред смъртта. Мецосопраното Елина Гаранча е родена в Рига, Латвия, в семейство на музиканти, нейната майка е певица и вокален педагог. След Латвийската музикална академия тя продължава обучението си във Виена и в САЩ. Първият й успех е на певчески конкурс в Хелзинки през 1999 г. , а пробивът към световната сцена е на Залцбургския фестивал през 2003, където участва в постановка на „Милосърдието на Тит“ на Моцарт под диригентството на Николаус Харнонкур. Получава покани от Виенската опера за Шарлота от „Вертер“ на Масне и Дорабела от „Така правят всички жени“ на Моцарт, после идва Париж, а през 2008 г. тя стъпва и на сцената на МЕТ в Ню Йорк в постановката на „Севилският бръснар“ на Росини, където пее виртуозната партия на Розина. През 2010 г. е ангажирана и за постановката на „Кармен“ на режисьора Ричард Еър.

Неин партньор в ролята на Дон Хозе ще бъде Йонгхуун Лий, който в последния момент замести немския тенор Йонас Кауфман.

Йонгхуун Лий е роден през 1973 г. в Сеул, Южна Корея, и там изучава оперно пеене. Днес той вече е бил на сцената на най-прочутите оперни театри по света и получава добри отзиви за ролите си на Манрико в „Трубадур“ на Верди, Каварадоси от „Тоска“ на Пучини, Канио от операта на Маскани „Селска чест“. Неговият дебют в МЕТ е през 2010 г. в ролята на Дон Карлос от едноменната опера на Верди, а на същата сцена в постановката на „Кармен“ от Бизе вече е участвал, но с други партньори, за ролята си на Дон Хозе получава и похвали от критиката.

Двете второстепенни роли на Микаела и Ескамилио се изпълняват от американското сопрано Ейлин Перец и унгарския бас Габор Бретц. Сопраното Ейлин Перец пее за първи път Микаела през този сезон в Метрополитен, преди това изпълнява ролята на сцената на  операта във Филаделфия. Известна е с постижението си като Виолета в „Травиата“ на Верди, с която се представя в Кралската опера, Ковънт гардън, Дойче опера Берлин и Държавната опера в Хамбург.

Габор Бретц е бил в ролята на Ескамилио на сцената на Миланската скала, на Операта в Мюнхен и на Операта в Будапеща, където той е роден. Последните му ангажименти там са в „Танхойзер“ и „Летящия холандец“ на Вагнер, „Електра“ на Щраус.

Диригент на спектакъла на „Кармен“ на Бизе, който ще можете да чуете на живо от Метрополитен, е французинът Луи Лангре. Първото му появяване на пулта на този световен оперен театър е през 2007 г. с операта на Глук „Ифигиения в Таврида“. По-късно дирижира и други постановки между които и „Бохеми“ на Пучини. Луи Лангре е музикален директор на Симфоничния оркестър на Синсинати и главен диригент на Камерата Залцбург.

Съдържание на операта „Кармен”
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Надпяване” – фолклорната класация на програма „Христо Ботев”, януари 2022

В класацията „Надпяване“ всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма „Христо Ботев“ ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 17.01.22 в 12:46

Директно от Метрополитън опера – „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт

Постановката, която изгради музикално Джеймс Ливайн през 2014 г. се връща отново на сцена. Тя е дело на британския режисьор сър Ричард Еър. След „Манон“ и „Кармен“, това е третата му постановка за Мет. Еър е известен най-вече с филмите си „Айрис“ и „Записки по един скандал“, за които е номиниран за „Оскар“. След дълга театрална и филмова кариера логично е..

публикувано на 15.01.22 в 08:10
Арета Франклин

Соул джаз: Арета Франклин и Нина Симон

В някои печатни издания в САЩ през миналия век се твърди, че соул джаза се е зародил през 40 и 50-те години, но всъщност той достига своя апогей през 60-те. Десетилетие по-късно, той вече губи своята самостоятелност и се и се интегрира в танцовите стилове на черната музика. Арета Франклин е безспорно Кралицата на соул музиката, без това да..

публикувано на 15.01.22 в 07:50

„Сватбата на Фигаро”, комична опера в четири действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт Либрето: Лоренцо да Понте (по едноименната комедия от Пиер Бомарше) Първо изпълнение: 1 май 1786 г., Виена Действащи лица: • Граф Алмавива – баритон • Графиня Розина, негова съпруга – сопран • Сузана, камериерка на графинята – сопран • Керубино, паж при графа – мецосопран/сопран • Фигаро, камериер на графа..

публикувано на 14.01.22 в 10:05

Фолклорен радиоблиц със Здравко и Ради Мандаджиеви

Здравко е едно от популярните млади лица на народната музика, а Ради е неговата неизменна дамска сянка. Музиката дава начало на техните отношения, но първата крачка прави Ради. Имат двама прекрасни сина, много приятели и редовно си позволяват да полудуват заедно. Всичко останало чуйте в звуковия фаил.

публикувано на 13.01.22 в 11:19
Подкасти от БНР