Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

„Музикалното изкуство има силата да облагородява човека”: Композиторът Ташо Барулов на 60 години

{ include file="./partials/authors.html" } БНР Новини
Снимка: личен архив

От десетилетия музикалният фолклор дава творческо вдъхновение на изтъкнати наши изпълнители, композитори, диригенти. Българската композиторска школа в полето на народната музика днес има свои последователи. Сред тях е композиторът Ташо Барулов – инструменталист, педагог, автор на пиеси, създадени върху традиционни музикални образци. През 2017 г. той навърши 60 години – повод за преосмисляне на творческия път от традицията до професионалното изкуство.
Неговият род е от село Раздел, Елховско, близо до турската граница в полите на Сакар планина. Наследник на старите традиции, още в детските години Ташо Барулов има възможността да усвоява фолклорната музика и кавалджийството, да попива мелодиите и настроението от семейните и селищните празници, от неделните хорà. „Един мой чичо свиреше на кавал и като дете съм го слушал как свири спонтанно отпред на сайватна. Все си мислех, че и аз мога да свиря като чичо Иван. Татко ми купи кавал и засвирих с мои приятели, участвали сме и на събора в Копривщица”, спомня си музикантът. Завършва музикалното училище в Котел и пловдивската музикална академия. Не случайно първата обработка на „Водено хоро” създава още като студент върху мелодии от Елховския край. „Преди за започна моята сериозна композиторска работа свирех в различни оркестри и състави. Подчертавам това, защото големият опит, който натрупах като инструменталист и оркестрант ми даде възможност да опозная инструментариума”, казва Ташо Барулов.
В периода 1986-1992 г. той е диригент на оркестъра към ансамбъл „Сливен”. Там създава пиесите „Припявки-задявки”, „Тракийски сватбарски мелодии”, „Диви ритми”, „Нестинарка”, които се приемат с изключителен успех и са записани в Радио Стара Загора. В тази посока Барулов признава: „В работата си като диригент и композитор преследвах звучене, което за мен беше критерий – звученето на народния оркестър на националното радио”. По препоръка на Красимир Кюрчийски става сътрудник на БНР, аранжира песни за звукозаписи на народни изпълнители-тракийци – Радостина Кънева, Иван Варимезов, Матьо Добрев, Недялка Мъничкова, Добринка Йовчева, Данислав Кехайов, Стоян Стоилов и др.
Ташо Барулов е дългогодишен педагог в Националното училище за фолклорни изкуства „Филип Кутев” – Котел, където и днес преподава музикално-теоретични дисциплини. Автор е на хорови партитури – „Песен на разсъмване”, „Фреска”, „Женъла е дюлбер Яна” и др., осъществени с хора на музикалното училище под диригентството на Катя Барулова.
Натрупаният опит като инструменталист, педагог и композитор дава възможност на Ташо Барулов да предава своите знания и умения на млади музиканти. В момента работи върху песни на странджанския певец Лазар Налбантов, част от които вече са записани с радиооркестъра. Неговото послание към младите е да търсят досег с изкуството: „Музикалното изкуство има силата да облагородява човека. Дори една народна песен, едногласна, дава невероятно очарование”.
Разговора с Ташо Барулов и фрагменти от негова музика можете да чуете в звуковия файл.



 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15
Марио Диаз

Майсторски клас на Марио Диаз в Плевен

С два концерт – на 17 септември в Плевен в зала „Емил Димитров“ на читалище „Съгласие 1869“ и на 18.09 в София в зала „България“ ще завърши майсторският клас на преподавателя в „Моцартеума“ в Залцбург Марио Диаз. Диригент и на двата концерта ще бъде Найден Тодоров. В Плевен пристигнаха млади певци от Япония, Корея, Италия, Испания, Австрия, Германия...

публикувано на 17.09.21 в 09:41
Мария Принц и Карл-Хайнц Шютц

Обичате ли Брамс?

Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и..

публикувано на 16.09.21 в 18:15
Адриан Прабава

Адриан Прабава отново дирижира в София

Първото гостуване на германо-индонезийския диригент в София е през 2016 година, когато представя със Софийската филхармония Четири скици за голям оркестър на Димитър Ненов, цигулковия концерт на Александър Глазунов със солист Тацуки Нарита и Симфония №4 на Густав Малер, а концертът е част от цикъла „Да вкусим небесните радости“. След година отново е..

публикувано на 16.09.21 в 16:05

Новият сезон на Благоевградската опера

Този сезон е юбилеен за театъра в Благоевград. Камерната опера навърши 50 години. Началото на специално общество ангажирано с поставянето само на камерни опери е поставено през 1972 г. по идея на Пламен Карталов, който става негов директор, главен художествен ръководител и режисьор. Първата постановка е „Любов и хитрост“ на Хайдн. Сред..

публикувано на 16.09.21 в 12:15