От десетилетия музикалният фолклор дава творческо вдъхновение на изтъкнати наши изпълнители, композитори, диригенти. Българската композиторска школа в полето на народната музика днес има свои последователи. Сред тях е композиторът Ташо Барулов – инструменталист, педагог, автор на пиеси, създадени върху традиционни музикални образци. През 2017 г. той навърши 60 години – повод за преосмисляне на творческия път от традицията до професионалното изкуство.
Неговият род е от село Раздел, Елховско, близо до турската граница в полите на Сакар планина. Наследник на старите традиции, още в детските години Ташо Барулов има възможността да усвоява фолклорната музика и кавалджийството, да попива мелодиите и настроението от семейните и селищните празници, от неделните хорà. „Един мой чичо свиреше на кавал и като дете съм го слушал как свири спонтанно отпред на сайватна. Все си мислех, че и аз мога да свиря като чичо Иван. Татко ми купи кавал и засвирих с мои приятели, участвали сме и на събора в Копривщица”, спомня си музикантът. Завършва музикалното училище в Котел и пловдивската музикална академия. Не случайно първата обработка на „Водено хоро” създава още като студент върху мелодии от Елховския край. „Преди за започна моята сериозна композиторска работа свирех в различни оркестри и състави. Подчертавам това, защото големият опит, който натрупах като инструменталист и оркестрант ми даде възможност да опозная инструментариума”, казва Ташо Барулов.
В периода 1986-1992 г. той е диригент на оркестъра към ансамбъл „Сливен”. Там създава пиесите „Припявки-задявки”, „Тракийски сватбарски мелодии”, „Диви ритми”, „Нестинарка”, които се приемат с изключителен успех и са записани в Радио Стара Загора. В тази посока Барулов признава: „В работата си като диригент и композитор преследвах звучене, което за мен беше критерий – звученето на народния оркестър на националното радио”. По препоръка на Красимир Кюрчийски става сътрудник на БНР, аранжира песни за звукозаписи на народни изпълнители-тракийци – Радостина Кънева, Иван Варимезов, Матьо Добрев, Недялка Мъничкова, Добринка Йовчева, Данислав Кехайов, Стоян Стоилов и др.
Ташо Барулов е дългогодишен педагог в Националното училище за фолклорни изкуства „Филип Кутев” – Котел, където и днес преподава музикално-теоретични дисциплини. Автор е на хорови партитури – „Песен на разсъмване”, „Фреска”, „Женъла е дюлбер Яна” и др., осъществени с хора на музикалното училище под диригентството на Катя Барулова.
Натрупаният опит като инструменталист, педагог и композитор дава възможност на Ташо Барулов да предава своите знания и умения на млади музиканти. В момента работи върху песни на странджанския певец Лазар Налбантов, част от които вече са записани с радиооркестъра. Неговото послание към младите е да търсят досег с изкуството: „Музикалното изкуство има силата да облагородява човека. Дори една народна песен, едногласна, дава невероятно очарование”.
Разговора с Ташо Барулов и фрагменти от негова музика можете да чуете в звуковия файл.
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg