Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Психодрамата като терапевтичен подход

БНР Новини
Снимка: Pixabay

Ако сутрин минете покрай произволно избрано училище, сигурно ще видите дечица, които не искат да влязат вътре, дърпат се, оплакват се от болки в корема и дори плачат. Най-често във възрастта, когато тръгват на училище, децата срещат различни проблеми с адаптацията. 

Някои, както споменахме, ги „боли коремче“, други не могат да седят мирни и непрекъснато закачат другите деца, пречейки на работата в клас. В тези случаи учителите препоръчват детето да се заведе при специалист.

Една от причините да го направим е, че детето никога не говори за проблемите си директно. То изразява емоциите си непряко. В психодрамата с децата се работи чрез езика на играта. Там те директно „показват“ емоциите си в хода на играта – разказват доц. д-р Милена Мутафчиева и гл. ас. Кристина Българанова в „Нашият ден“. Доц. д-р Милена Мутафчиева, Мария Мира Христова и гл. ас. Кристина Българанова

Най-често групите са от 6-7-годишни деца – възрастта на училищната адаптация. Групите са малки и смесени, примерно деца с тревожни и с агресивни прояви. Под формата на игра те се учат да дават приемлив израз на емоциите си. Учат се на социални умения и компетентности, за които толкова много се говори в момента.

Разбира се, добре би било практики от психодрамата да се адаптират и прилагат в училище. Дали обаче скоро децата ще започнат да посещават училище с удоволствие, както е във Финландия?

Доц. д-р Милена Мутафчиева е оптимист. 40 години е отнело на финландците преобразуването на училищната система. Надяваме се на нас да не ни отнеме толкова. Чуйте разговора.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пролетният ден на кариерата във Физическия факултет към СУ

Наука, образование и бизнес ще се срещнат във фоайето на Физическия факултет към СУ по време на Пролетния ден на кариерата във ФзФ (30 май) . В "Нашият ден" доц. д-р Владимир Божилов , зам.-декан на Факултета разказва за инициативата, чиято цел е да свърже работодатели и студенти, както и да покаже на бъдещите възпитаници възможностите за..

публикувано на 28.05.24 в 13:15

Отпадъкът – хибрид между природа и култура

Науката често се отнася до взаимовръзката ни с околния свят на всекидневно и дори на битово ниво. Отношението към боклука е показателно за ред характеристики на обществото. Всеки от нас има представа за "чистото общество" като подредено и напреднало и "мръсното общество" – затънало в проблеми и боклук. Дебатите по отношение на отпадъците мобилизират..

публикувано на 28.05.24 в 11:02
Иво Анев, Слава Савова, Георги Мъглов, Любо Стефанов, Радослав Чичев и Ивайло Захариев

Минералните бани и османското наследство

Минералните бани и османското наследство в България. Какво е културното, социалното и политическото значението на минералните бани днес? Заедно със Слава Савова, архитект и изследовател в Института за етнология и фолклористика на БАН, Любо Стефанов, сдружение "Княжевец", Иво Анев, икономист, специалист по водите. Георги Мъглов, гражданска инициатива..

публикувано на 28.05.24 в 08:50
Пламен Бейков

Балетът "Пожар" и мисията за възстановяване на Русенската опера

Балетът "Пожар" е амбициозен и провокативен проект, който директно адресира проблемите и предизвикателствата, пред които е изправена Русенската опера след пожара през 2020 година. Тази продукция не само предизвиква публиката на Русе, но и всички институции и организации, от които зависи възстановяването на оперната сцена. Тя ще бъде представена..

обновено на 27.05.24 в 12:34