Какво е качеството на училищния живот? Какви са практиките за подобряване? Какъв е инструментариумът за оценка на ефективността на училищното образование?
Темите коментира в “Нашият ден“ Асенка Христова, изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието.
Изследователската програма „Качество на училищния живот“ е част от цялостната дейност на ИИО, насочена към създаване на надежден инструментариум за оценка на ефективността на училищното образование в България.
Какво показва анализът
“Създадохме програмата с разбирането, че има много съществени фактори, които предполагат успешното учене. И различните усещания, различните опити, преживявания, нагласи на децата, свързани с техния опит в училище, оказват много съществено влияние върху този процес.
Ние валидирахме един модел на измерване на качеството на училищния живот, който се базира на данните на българските ученици. След това успяхме да репликираме този модел в 26 страни в ЕС.
Това, което виждаме, е, че независимо от различните исторически, културни, политически и социално-икономически особености, в които функционират различните образователни системи в Европа, има няколко структури, свързани с живота в училището, които дават възможност за едно измерване на това как учениците реагират и те всъщност на практика се оказва, че реагират по сходен начин.
Като цяло тези структури са свързани с адаптивното усещане на учениците, че са част от училището, че принадлежат към съответната група, училищна общност, клас. С това дали получават насърчаване и разбиране от страна на учителите си, дали се чувстват безопасно в класните си стаи, дали са подложени на инциденти, на тормоз и насилие в училище. Също дали разбират ползата от сътрудничеството помежду си при работата си в училището, и дали виждат ползи от образованието си за бъдещия си живот. Самооценката им и способността да се справят със задачите.
Това, което виждаме, е, че навсякъде в ЕС, всички тези елементи имат много висок потенциал за повишаване на академичните резултати на учениците. Най-голямо влияние указва ограничаването на тормоза и насилието в училище. Подобряването на самооценката на учениците. И разбирането и подкрепата от страна на учителите.“
Пандемията
“Това, което се случва в момента в българското образование, след едногодишен престой в дистанционен формат на обучение, в електронна среда – Българя влезе в този процес на много сериозна криза, свързана с ниски образователни постижения, с висок процент на отпадащите и незаписаните в училище, със задълбочаваща се образователна бедност и неравенства. С много слабо представяща се система за формиране на умения и в същото време към това се натрупват и негативните ефекти на пандемията.
За съжаления няма да е достатъчно учениците просто да се върнат в училище. Трябват много спешни мерки, свързани със сериозни корекции на дефицитите, които се случват в момента.“
В звуковия файл можете да чуете още по темите – преждевременно напускане на училище – проценти и степен у нас – възможни решения; отражение на дистанционното обучение върху учениците в дългосрочен план.
Кампанията за зелените арбитражи изразява необходимостта от намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда в дейността на арбитражните съдилища посредством мерки, предвидени в Зелените протоколи, за да гарантира, че въглеродният отпечатък и въздействието върху околната среда от арбитражната практика са сведени до минимум. Проф. Таня..
Зорница Петрова, известна със своите изящни танцови продукции с балета "DIVA", обяви предстоящия си благотворителен проект "Temptation in Black", който ще бъде представен на 27-и април в столичния клуб "Joy Station". Този спектакъл обещава да впечатли публиката със своя колоритен и разнообразен подход към танца, обединяващ различни стилове и..
Юридическото предаване "Законът и Темида" дава начало на своята нова рубрика "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз", която се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз. Рубриката на програма "Христо Ботев" можете да слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа. В първото издание на рубриката Марияна..
Станислава Рашева от Фондация "Благотворител", която е организатор на конкурса "Млад благотворител", споделя за важността на този инициатива. Вече от седем години конкурсът вдъхновява и обучава учениците от осми до дванадесети клас да бъдат активни и съпричастни към обществото още от млада възраст. Тя посочва, че идеята за конкурса възниква през..
Събитието "Гласувам, следователно съм!" се проведе наскоро, с цел да насърчи гражданското участие и пряката демокрация, предвид предстоящите избори за Европейски парламент. Участниците имаха възможност да споделят успешни практики и стратегии за активно участие в изборния процес, като един от подходите, които бяха разгледани, беше..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Социологът Стефан Георгиев е гост в рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден". Той участва с коментар по темата, свързана с мобилизационния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg