Дискусията „Независимата сцена – тук и сега“, която се проведе на Сцена „Дерида“ този уикенд, събра артисти, мениджъри, продуценти и експерти, за да обсъдят настоящите цели за постигане в бранша. „Пандемията показа, че една много голяма част от културните професионалисти и оператори работят на свободна практика или независимо, но също така стана ясно, че институционално те почти не съществуват. Законите, институциите и правилниците не ги разпознават като такива, не могат да кажат „ама ти какво животно си“ и пандемията форсира задействането на инструменти на държавата за помощ“ – казва режисьорът и драматург Стефан Прохоров, председател на Асоциация за свободен театър. „Диалогът между културните оператори и институциите трябва да тече постоянно, ритмично и с взаимна полза. Ние не сме от двете страни на една барикада, а се борим за едно и също нещо“
„Независимият сектор е прогресиращ – казва Атанас Маев, икономист и арт мениджър на Сцена „Дерида“ – Ако погледнем икономически, броят на професионалистите, които излизат на пазара на труда от учебните заведения прогресира всяка година. Артистът на свободна практика често е номад, сменя държавите, в които работи, няма работно време и място. Подпомагане на независимия сектор е неправилна дефиниция – когато се дават публични средства за реализиране на проекти , това означава , че артистите са подизпълнители на дадена цел.“
Реформи, стратегия, уреждане на статута на независимите артисти – чуйте още от предстоящите проблеми за решаване пред независимия сектор у нас в „Какво се случва“.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg