Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

За човешките технологии в дигиталния свят

| обновено на 23.05.22 в 12:02

Не сме свикнали да свързваме технологиите със сферата на човешките взаимоотношения, но това не значи, че такива не съществуват.„Това са всички форми на взаимодействие между хората с цел да се създаде човешки продукт“ – формулира накратко Светлана Нанчева, една от създателите и водещите фигури в сдружение "Професионален форум за образованието“. "Самото образование е вид човешка технология – продължава тя – вариантът, който ние продължаваме да използваме и той доминира в нашето всекидневие, е класно-урочната система. Тя според мен вече не е адекватна изобщо.“

"Технологията ни освобождава от необходимостта непрекъснато „да преоткриваме топлата вода“. Във всяка цивилизация съществуват човешки технологии, ритуалите са също някакъв вид човешки технологии, те просто помагат да се организира човешката дейност и в това няма нищо лошо. Лошо става, когато този технологичен цикъл, така да го наречем, започва да изключва творческия елемент, защото тогава наистина се губи и вдъхновението, и свободата и нещата се свеждат до едно формално изпълнение – нещо, което виждаме непрекъснато в живота.“

Класно-урочната система, която продължава да е водеща в средното образование, е създадена преди няколко века, и е ярък пример за драстичното изоставане на човешките технологии от „техническите“. Далеч преди опитите на днешните педагози да осъвременят организацията на човешките взаимодействия в образованието, техни предшественици като забележителния Януш Корчак настояват за правото на децата на уважение и правото на грешка. Нашата образователна система продължава да „наказва“ грешките, вместо да ги приема като трупане на опит.

„Ако ние оценяваме всяка грешка, ние наказваме всяка инициатива на търсене и на пробване. Един изобретател прави стотици грешки, за да стигне до своето откритие“ – продължава Юрий Анджекарски, другата водеща фигура в сдружението. Той добавя и едно ново право, което според него съответства на съвременното развитие на технологиите – правото на всички, включително и на децата, на непрекъснат информационен и комуникационен достъп. Парадоксално, но училището като че ли се опитва да ограничи използването на огромните възможности на дигиталните устройства и средства за комуникация. Какъв отговор на опасенията ни от все по-голямото присъствие на дигиталните технологии в живота на децата ни, включително и в училище, дават двамата педагози, чуйте в записа. Разговорът в рубриката „Всичко за образованието“ е по повод среща-семинар, проведена по проекта „Човешките технологии в дигиталния свят“ на сдружение „Професионален форум за образованието“.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Образователни алтернативи във и извън системата

Промените в средното образование, обещавани от институциите и очаквани от обществото вече повече от три десетилетия, очевидно не отговарят нито на очакванията, нито на декларираните цели. Разминаването между съвременната реалност и подготовката на децата за нея с методите на "стандартното" образование става все по-драстично и това няма как да се..

публикувано на 05.07.22 в 11:20
Денис Иванов, Димитър Костадинов и Виктор Неделчев (отляво надясно)

Победители с кауза

Приложение за дигитализиране на учебното съдържание, направено от ученици за ученици спечели конкурса Академия за иновации 2022. За първи път от 9 години конкурсът се печелели от ученици. Отборът leARn: Виктор Неделчев, Димитър Костадинов и Огнян Траянов от Първа английска езикова гимназия и Американския колеж спечелиха с проекта си, който..

публикувано на 02.07.22 в 08:10

Рисувай като учен

Националният природонаучен музей при БАН ви кани на работилница за научна илюстрация, които организира заедно с Дружеството на анималисти, флористи и научни илюстратори (ДАФНИ). На 2 юли Наталия Стамболова ще проведе две работилници на тема "Рисуваме теменужки в ботанически стил... или както би казал ученият – растения от семейство Теменугови"...

публикувано на 01.07.22 в 09:10

Смъртта на Ботев – от чужди или от свои?

В българската история има две събития, които продължават да задават въпроси и да нажежават емоциите – предателството на Левски и смъртта на Ботев. Забележително е, прочее, че с личностите на двамата светли българи са свързани и други още две загадки, разбунвали умовете – къде е гробът на Дякона и къде е покосен Ботев. Тоест, за двамата..

публикувано на 30.06.22 в 08:10

Еврика! Успешни българи: Иван Радев

Иван Радев е курсант в Националния военен университет "Васил Левски" в Шумен, факултет "Артилерия, ПВО и КИС". За постижения в овладяването на инженерните науки в областта на електрониката, автоматизацията и електротехниката Иван Радев става носител на стипендията на името на акад. Димитър Мишев. Според преподавателя му проф. Борислав Беджев, той..

публикувано на 27.06.22 в 17:05