Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Безопасни ли са родните пътища в началото на активния летен трафик?

Снимка: БГНЕС

От 2019 г. в България 29 юни се отбелязва като Ден за безопасност на движението по пътищата. На този ден се отчитат резултати и се споделя опитът на различни организации и институции, работещи в тази област. 

Сред толкова кризи и войни в световен мащаб, какво става с войната по пътищата у нас? Инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност традиционно направи в "Нашият ден" своя анализ на тазгодишната ситуация:

"Изключително тъжно ми е, че ние, българите, не можем да случим на управленци, които не само да искат, а и да могат да променят средата, в която се движим. Така че тя да стане по-безопасна, по-здравословна, с по-малко жертви. От началото на годината досега са загинали 217 души, което е с 34 души повече спрямо миналата, рекордна по жертви, година. Има и още един резонен показател, по който ние изчисляваме риска, и той е натовареността. Данните на Института по пътна безопасност показват, че имаме близо 20% по-малко автомобили по пътищата в момента между градовете и близо 30% – в градовете. Високите цени на горивата са направили така, че използването на автомобил да се намали. Въпреки това ръстът на загиналите се увеличава с 15%. Това показва, че цялата ни транспортна система функционира на самотек.

Тази споделена отговорност, която ни се натрапва от миналия век, реално се превръща в пълна безотговорност. Искам завинаги да сложим край на това клише със споделената отговорност, защото шофьорът носи лична наказателна и административна отговорност, когато убие човек, и абсолютно никой не я споделя с него. А доставчикът на транспортната система – това са държавните институции 11 на брой – те пък носят своята отговорност да доставят безопасна тази транспортна система. Това е философията, която трябва да влезе в главите на цялото ни общество и най-вече на тези, които управляват."

За безопасността и движението по родните пътища в началото на активния летен трафик – повече можете да чуете от инж. Богдан Милчев , в звуковия файл.

Каквито и правила да се поставят, ако ние, водачите, участниците в движението, нямаме съзнание и не се съобразяваме с пътната обстановка, с превозното средство, с останалите участници в движението, с атмосферните условия... Това е една съвкупност от фактори. От години само пътища строим, а се оказва, че нямаме пътища. Караме коли втора употреба... – коментира редакторът Валери Леков. Какво е да си водач без нарушения и с 22-годишен стаж зад волана.

Снимки – БГНЕС
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стефан Георгиев: Политиката е цялостен процес на общуване

Събитието "Гласувам, следователно съм!" се проведе наскоро, с цел да насърчи гражданското участие и пряката демокрация, предвид предстоящите избори за Европейски парламент. Участниците имаха възможност да споделят успешни практики и стратегии за активно участие в изборния процес, като един от подходите, които бяха разгледани, беше..

обновено на 25.04.24 в 11:54
Щети от ракета, изстреляна от ивицата Газа в Тел Авив, Израел, 7 октомври 2023 г.

Конфликтът в Близкия изток: Как се създава обществен консенсус за насилието?

Кои са мислимите рамки на разказа за войната днес и как се създава обществен консенсус за насилието – разговор в "Нашият ден" с Филип Буров , журналист, и с Мая Ценова , преподавател и преводач. Буров започва разговора с думите: "И по света, и у нас се случват лоши неща, които са съществени и които по ескалиращ начин показват какво не е наред..

публикувано на 25.04.24 в 11:25
Благослав Михайлов

Благослав Михайлов: Да се фокусираме върху качеството на населението, а не върху количеството

Политиката и демографията изглеждат като две противоречиви области. Един политик, ако се задържи на власт за 2 или 3 мандата,  може да управлява около 12 години. Същевременно насърчителната демографска политика би дала своите плодове след 40, дори след 60 години. Политиците нямат стимул да провеждат подобна политика, тъй като няма да са на власт, за..

публикувано на 25.04.24 в 11:17

"Крайни разкази" и реидеологизация – редуцира ли се политическият процес?

Социологът Стефан Георгиев е гост в рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден". Той участва с коментар по темата, свързана с мобилизационния потенциал на крайните десници в Европа и България преди изборите за Европейски парламент. Според него факторите, които създават предпоставки за развитието на различни крайни разкази срещу..

обновено на 25.04.24 в 11:10

Споделено родителство – кое е идеалното решение?

Катина Клявкова е медиатор с богат опит от над 20 години. Тя не само упражнява професията си като медиатор, но също така споделя своите знания като обучител и ментор на медиатори от цялата страна. Нейното образованието в областта на психологията и правото е съществен фактор, който я подготвя да работи като посредник между страни с различни..

обновено на 25.04.24 в 08:53