Вчера по повод Международния ден на театъра бяха връчени театралните награди "Икар" на Съюза на артистите в България за 49-а поредна година. Церемонията се проведе в Народния театър. В категория водеща женска роля, "Икар" получи Светлана Янчева за ролята на Уини в "О, щастливи дни" в театрална работилница "Сфумато". Наградата прие режисьорът проф. Маргарита Младенова. Представлението получи "Икар" за сценография в лицето на Никола Тороманов.
За водеща мъжка роля награда бе връчена на Владимир Пенев за ролята на поп Кръстьо във "Великденско вино" от Константин Илиев, с режисьор Явор Гърдев, постановка на Народен театър "Иван Вазов". Наградата му бе връчена от актрисата Мария Бакалова, а при получаването на наградата Владимир Пенев сподели развълнуван:
"Поздравления за всички актьори, които не са номинирани, но имат усещането, че са направили нещо важно за театъра. Моя лична благодарност отправям към Йосиф Шамли, той си знае защо там горе. По този повод искам да ви кажа, че имаме много повече причини да се обичаме, отколкото да се мразим и да си завиждаме. Затова ви призовавам, казвайте, когато виждате нещо хубаво, не пропускайте случай да кажете "обичам те", дори на човек, който не ви е чак толкова симпатичен."
Представлението "Орфей" на режисьора Йерней Лоренци имаше три номинации и получи наградата за най-добра режисура, за най-добър спектакъл, както и наградата на публиката за драматичен спектакъл.
С най- много номинации – пет, беше представлението "Солунските съзаклятници" от Георги Данаилов с режисьор Стайко Мурджев на Драматичен театър "Николай Масалитинов" Пловдив, като то получи награда за поддържаща женска роля на "Орфей" за Маргита Гошева в ролята на Ана, кабаретна актриса. Драматичен театър Пловдив получи и наградата на Министерството на културата.
Наградата на публиката за съвременен танц получи "Пастет", в лицето на Яница Атанасова и Мартина Апостолова. А "Икар" за съвременен танц и пърформанс бе връчен на Стефан А. Щерев (на снимката) за "Нонумент - 2" – радиобалет, продукция на Драматично куклен театър "Васил Друмев" Шумен в копродукция с Inform Bureau Association.Един пърформанс, който е под формата на пиеса за слушане и се провежда за първи път на 14 септември 2019 г. пред Дом паметник на Българската комунистическа партия на връх Бузлуджа. За формата на радиобалета споделя Стефан Щерев:
"Радиобалет се прави с желание да владееш ситуацията, да разкажеш история, не само да я разкажеш, но и да раздвижиш хората в нея, да станат съпричастни. В нашия случай ги въвличаме в това да се разправят с миналото, да се питат дали искат да бъдат част от миналото или от историята на миналото."
В категория дебют беше отличена Кристина Беломорска за представлението "Морфин" по Михаил Булгаков. Драматургичен текст, в който Булгаков представя собствените си зависимости, а на сцената на Ялта Арт Руум в тази роля е актьорът Петър Петров-Перо. Като съвременен морфин и двамата определят славата:
"Проблемите на младия човек са като тези на човека от 1924-та година. Каквото и да се случва, го вълнува неговата душа, начините, по които я утешава или усеща, че го боли. Това е нещото, което прави спектакъла актуален и днес."
Представление, което спечели и в двете категории номинации, в които беше представено е "Дон Кихот", по Мигел Де Сервантес, продукция на Младежки театър Николай Бинев. Тук бе отличен актьорът Светослав Добрев за поддържаща мъжка роля на Санчо Панса, както и Милен Апостолов за авторската музика на представлението. Режисьор на представлението е Веселка Кунчева.
На церемонията акцент бе появата на Алекс Алексиев и Яна Титова, които бяха с тениски в подкрепа на Александър Морфов. Те обявиха и победителите в категориите за куклен театър. Най- добър куклен спектакъл стана "Невидимият Торино" по Джани Родари, по драматизация на Елица Петкова, на Държавен Куклен театър Пловдив. Награда за постижение в кукленото изкуство получи "Алиса в огледалния свят" на Държавен куклен театър Варна в лицето на Свила Великова за сценографията на представлението. Това представление получи и наградата на Министерството на културата и наградата на публиката в категория куклен спектакъл. Вълнението си споделиха режисьорката Бисерка Колевска и директорката на театъра – Вера Стойкова:
"Тази тема за въображението е вечна, в театъра живеем в другата реалност. Огледалният свят е онзи свят, в който винаги сме искали да попаднем, но когато попаднем се питаме дали точно това сме искали. Това е мюзикъл, актьорите и пеят, това е един вечно движещ се спектакъл."
За драматургичен текст награда получи Яна Борисова за пиесата "Място, наречено другаде", а това е и нейният четвърти "Икар". Призът за майсторско техническо осъществяване на представление отиде при Народен театър "Иван Вазов" и представлението "Нора" от Хенрих Ибсен. "Икар"-и в категория дублаж получиха Йорданка Илова за Кметицата в "Оглитата – Добре дошли в Смърделград" и Илиян Пенев за Василий Голоборотко в "Слуга на народа".
За изключителен принос към българския театър бе отличен актьорът Антон Радичев, който е вече 50 години на театрална сцена. Награда за чест и достойнство получи актрисата Мария Стефанова, най- възрастната действаща актриса в страната. За преподавателска дейност бе отличена проф. Анастасия Савинова, автор на система за пластическо обучение на актьори за куклен театър и създател на оригинална система за учебна работа с маска. Приз за значим принос към българското куклено изкуство получи и Силва Бъчварова. Теодосий Спасов получи отличие в категория съвременна българска музика за проведеното му световно турне, а Любо Киров бе отличен в категория атракционно и сценично изкуство. Наградата за цирково изкуство, излъчена от Гилдията на цирковите артисти се присъди на Лукреция Марио Малеволти за високи постижения в конния жанр. За постижения във вариететно изкуство и мюзикъл бе отличен Николай Серафимов.
"Постоянната експозиция на един музей обикновено остава от пет до десет години, поне така е в чужбина, но в България реалността е малко по-различна. У нас все още има много музеи, в които виждаме стари експозиции, създавани през 70-те и 80-те години, с всичките техни плюсове и минуси. Със сигурност една постоянна експозиция трябва да има допир със..
След новината за оттеглянето на "Арт фест" от управлението имаше реална опасност за арт хаус киното на София да затвори. За радост, това няма да се случи и в следващите месеци управлението се поема от "Purple Rain", компания зад която стоят имената на Борислав Чучков, Цанко Василев и Ради Георгиев. Тримата участват в обявения от Съюза на българските..
52 интервюта, публикувани в различни медии през последните петнайсет години с някои от най-талантливите, изявени и обичани творци на нашето време, са представени в книгата на Теодора Станкова, журналист, собственик и управител на фондация "Софийските метафори". За съжаление някои от тях вече са покойници, но думите им остават. Всяко от..
Здравка Василева гради своя личен път в изкуството със своя характерен и запомнящ се и уникален образ на живописец. Като професор по живопис и композиция, ръководител на катедра Живопис, на проекти, на студентски изложби, тя е от водачите на новите поколения млади живописци. С тези думи на Вихра Пешева ви въвеждаме в самостоятелната изложба на..
Избрана поезия от съвременния китайски поет на неформалната поетична сцена Ю Дзиен излезе на български език с превода и подбора на Веселин Карастойчев. Той сподели специално за "Артефир", че това издание е най-пълното в световен мащаб и по думите на Ю Дзиен, с когото Веселин общувал активно, докато е работил върху книгата. През 1985 година Ю Дзиен..
Как могат да бъдат регулирани социалните мрежи и гражданите да бъдат предпазени от фашизоидни политици, тероризъм и невярна информация в тях? Как..
Напук на дигиталната ера, в която живее целият свят, България си има свои правила за съществуване. Винаги някак наопаки, с няколко хода назад, без кой знае..
Малко познатото стихотворение на Иван Вазов, писано преди 123 години, бе отправната точка в разговора ни с доц. Марин Пенков . Началникът на Отделението..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg