Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерт: Бездействието на КЗП мултиплицира нелоялните търговски практики

Габриела Руменова
Снимка: Личен архив

Експертът: Неизпълнението на информация за промоция е нелоялна търговска практика

Веригите магазини да обърнат внимание, че потребителите не се интересуват от хартиените брошури, да търсят алтернативни и повече щадящи околната среда начини за реклама на стоките си. Това препоръча в ефира на Радио Кърджали Габриела Руменова от платформата за взаимопомощ „Ние, потребителите“.

Намалявайки хартиените брошури, най-вероятно, логично е да намалеят и разходите на търговците за маркетинг, а оттам, да се надяваме, и крайните цени за потребителите, така че ето как всъщност може да се облекчи още малко джоба на потребителя, особено на фона на непрестанно нарастващите цени“, коментира още Руменова.

Обратната връзка от потребителите към веригите, че много често техните брошури въобще не достигат до адресата си, а просто правят боклук по входове на жилищни блокове и улици би подтикнало търговците да упражнят по-сериозен контрол върху разпространението им, а и в търсенето на алтернативни пътища.

Стават повече търговските вериги, които прилагат некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от стоките с намалени цени или ще ги продават по-скъпо от обявеното в бюлетина, заостри вниманието Руменова.

Неспазените обещания към клиентите и посочените за това мотиви, както и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични, което навежда на мисълта за копиране на практиката.

Най-често посочваните причини за разминаването в информацията в брошурата и реалната ситуация са „непредвидени обстоятелства" и „техническа грешка“.

Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.

Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика", коментира основателят на "Ние, потребителите Габриела Руменова.

В такива ситуации ние бихме могли да се обърнем към представител на търговеца и да поискаме да ни бъдат доставени тези стоки в разумен срок или пък техни аналози, които обаче са със същите характеристики и на същите цени. Това обикновено не се случва и поради това ние чрез медиите сезирахме отговорния орган Комисия за защита на потребителите, но до момента няма обратна връзка нито през медиите, нито на страницата на комисията тя да се занимава с този случай. И поради тази причина ние грижейки се за правата на потребителите и за това те да бъдат защитени, просто апелираме към тях, тръгвайки да пазаруват дадени стоки, които са видели в промоционалните брошури и установявайки, че тях ги няма в търговската зала просто да не се поддават на това да купят нещо алтернативно и да променят своето поведение или своите намерения, заради това, защото търговецът е променил пък своето обещание“, посъветва Руменова.

Тя припомни и още един прийом, който супермаркети прилагат, за да печелят от задължителното таксуване на пластмасовите кутии за храна от топлата витрина. Те поставят предварително напълнените с маслини, салати и други хранителни продукти опаковки в разположените в търговските зали хладилни шкафове, обявяват само цената на съдържанието, но не и на кутията. Информация за заплащането на кутията липсва и върху и около хладилните щандове. Руменова отбеляза, че практиката е заблуждаваща и нелоялна спрямо клиентите.

Разбираме, че това не е кой знае колко много като утежняващо бюджета на един потребител, но въпросът е практиката и колко много пари всъщност акумулират веригите абсолютно нерегламентирано, защото целта на директивата е именно да се намали употребата на пластмаса, а това няма как да се случи, когато те ни задължават да си я купуваме“, каза още Руменова.

Тя обърна внимание, че се оказва, че Комисията за защита на потребителите „не е особено чувствителна към натиск, който се упражнява към нея не само от страна на гражданите“. Габриела Руменова припомни спора, който се разрази от началото на годината за неравноправната клауза в договорите на мобилните оператори, с които те индексираха нашите абонаментни планове при вече действащи договори. Тогава имаше натиск от страна на омбудсмана много сериозен, който продължава. „Няколко писма тя изпрати, отправи запитване в икономическа комисия към Народното събрание, самите народни представители отправиха много резонни въпроси към тази институция. Беше изискано чрез министъра информация за това какви други неравноправни клаузи са установени при тяхната проверка на мобилните оператори. И така и до този момент вече повече от половин година, откакто Комисията твърди, че се занимава с темата „мобилни оператори“, ние не знаем с точност какви са нарушенията, които операторите на този пазар извършват“, категорична беше експертът.

По думите й, както потребителите са неглижирани по отношение на реалната защита на правата им, така също темата потребителска защита се оказва много удобна за популизъм от страна на политиците.

Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Ивайло Атанасов за първи път представи своя творба в Керимовата къща -

Малък празник на изкуството в Керимовата къща

Областният управител Никола Чанев също не скри възхищението си: "37 картини са повече от впечатляващо. Аз се  радвам, че имаме възможност да се насладим на такива прекрасни творби от утвърдени имена,  класици, както и нови дарования.  Искам да пожелая много успех на изложбата и много  закупени картини" Никола Чанев пожела успех..

публикувано на 25.04.24 в 14:58

Ансамбъл "Филип Кутев" представя "Извори" в Кърджали

Държавният фолклорен ансамбъл “Филип Кутев“ ще представи в Кърджали най-мащабния си спектакъл “Извори”, който е част от националното турне на ансамбъла през 2024 година. Събитието ще а на 6юни, от 19 ч., в Театрално - музикален център Кърджали (театъра).   Със специалното участие на “Quarto Quartet”. В новаторския спектакъл участват над 100 певци,..

публикувано на 24.04.24 в 11:57
Група X-R@y за музиката си, инициативата

"Вкусен следобед" - в неделя с Радка Петкова

Следва една рецепта на Росица Генчева за козунак на конци в домашни условия с точни указания за втасването на тестото . Ще чуем и защо хлебарят е добър психолог, мнение на шеф Пеньо Иванов, който също както Генчева е имал множество участия в известното кулинарно предаване на Иван Звездев. Във втората част на предаването, веднага след новините в 17..

публикувано на 21.04.24 в 18:11

Царството на дивите овце - муфлоните, е "Женда" (видео)

Единственото място в Родопите, където се срещат дивите овце - муфлоните, е Държавното ловно стопанство "Женда". Наричат го "Царството на муфлона". Някога в българските земи това е бил един от най-масово срещаните видове, който изчезва вследствие на лов. Преди няколко десетилетия започва възстановяването му. Държавно ловно стопанство "Женда" е..

публикувано на 19.04.24 в 16:56
ГКПП „Рудозем – Ксанти“

Кога ще отвори ГКПП Рудозем-Ксанти?

До края на май, 2024 г. пътят от гръцка страна при ГКПП Рудозем-Ксанти ще бъде звършен. Това прогнозира областният управител на Смолян Захари Сираков в ефира на Радио Кърджали. Той увери, че от българска страна всички процедури са изпълнени за отварянето на пункта и изрази надежда, че поне до средата на тази година "Рудозем-Ксанти" да бъде отворен за..

публикувано на 19.04.24 в 14:52
Мирослав Шопов

Лош път до яз. "Кърджали" тревожи бизнеса

Приоритетно разходване на средствата от бюджета за туризъм за обекти, които са с най-голяма посещаемост препоръчват бизнесмени от бранша. Имат подозрения, че с пари от 85-те хиляди за финансиране на дейности по Програмата за развитие на туризма в община Кърджали ще бъдат асфалтирани селски улици в неатрактивни за туристите села, за да се изпълнят..

публикувано на 17.04.24 в 13:43

Ученици: Трябва да сме активни граждани, ако искаме по-добър живот

Винаги има смисъл. И – не на апатията! Така с две изречения може да се обобщят уроците, които младежи са научили от участието си в проект за запознаване с работата на местните власти. Изводът, обобщен в няколкото думи изрече в ефира на Радио Кърджали един от участниците – Любо, ученик в СУ „П. Р. Славейков“ в Кърджали. Учениците Мелвин и..

публикувано на 16.04.24 в 16:56