Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерт: Бездействието на КЗП мултиплицира нелоялните търговски практики

Габриела Руменова
Снимка: Личен архив

Експертът: Неизпълнението на информация за промоция е нелоялна търговска практика

Веригите магазини да обърнат внимание, че потребителите не се интересуват от хартиените брошури, да търсят алтернативни и повече щадящи околната среда начини за реклама на стоките си. Това препоръча в ефира на Радио Кърджали Габриела Руменова от платформата за взаимопомощ „Ние, потребителите“.

Намалявайки хартиените брошури, най-вероятно, логично е да намалеят и разходите на търговците за маркетинг, а оттам, да се надяваме, и крайните цени за потребителите, така че ето как всъщност може да се облекчи още малко джоба на потребителя, особено на фона на непрестанно нарастващите цени“, коментира още Руменова.

Обратната връзка от потребителите към веригите, че много често техните брошури въобще не достигат до адресата си, а просто правят боклук по входове на жилищни блокове и улици би подтикнало търговците да упражнят по-сериозен контрол върху разпространението им, а и в търсенето на алтернативни пътища.

Стават повече търговските вериги, които прилагат некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от стоките с намалени цени или ще ги продават по-скъпо от обявеното в бюлетина, заостри вниманието Руменова.

Неспазените обещания към клиентите и посочените за това мотиви, както и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични, което навежда на мисълта за копиране на практиката.

Най-често посочваните причини за разминаването в информацията в брошурата и реалната ситуация са „непредвидени обстоятелства" и „техническа грешка“.

Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.

Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика", коментира основателят на "Ние, потребителите Габриела Руменова.

В такива ситуации ние бихме могли да се обърнем към представител на търговеца и да поискаме да ни бъдат доставени тези стоки в разумен срок или пък техни аналози, които обаче са със същите характеристики и на същите цени. Това обикновено не се случва и поради това ние чрез медиите сезирахме отговорния орган Комисия за защита на потребителите, но до момента няма обратна връзка нито през медиите, нито на страницата на комисията тя да се занимава с този случай. И поради тази причина ние грижейки се за правата на потребителите и за това те да бъдат защитени, просто апелираме към тях, тръгвайки да пазаруват дадени стоки, които са видели в промоционалните брошури и установявайки, че тях ги няма в търговската зала просто да не се поддават на това да купят нещо алтернативно и да променят своето поведение или своите намерения, заради това, защото търговецът е променил пък своето обещание“, посъветва Руменова.

Тя припомни и още един прийом, който супермаркети прилагат, за да печелят от задължителното таксуване на пластмасовите кутии за храна от топлата витрина. Те поставят предварително напълнените с маслини, салати и други хранителни продукти опаковки в разположените в търговските зали хладилни шкафове, обявяват само цената на съдържанието, но не и на кутията. Информация за заплащането на кутията липсва и върху и около хладилните щандове. Руменова отбеляза, че практиката е заблуждаваща и нелоялна спрямо клиентите.

Разбираме, че това не е кой знае колко много като утежняващо бюджета на един потребител, но въпросът е практиката и колко много пари всъщност акумулират веригите абсолютно нерегламентирано, защото целта на директивата е именно да се намали употребата на пластмаса, а това няма как да се случи, когато те ни задължават да си я купуваме“, каза още Руменова.

Тя обърна внимание, че се оказва, че Комисията за защита на потребителите „не е особено чувствителна към натиск, който се упражнява към нея не само от страна на гражданите“. Габриела Руменова припомни спора, който се разрази от началото на годината за неравноправната клауза в договорите на мобилните оператори, с които те индексираха нашите абонаментни планове при вече действащи договори. Тогава имаше натиск от страна на омбудсмана много сериозен, който продължава. „Няколко писма тя изпрати, отправи запитване в икономическа комисия към Народното събрание, самите народни представители отправиха много резонни въпроси към тази институция. Беше изискано чрез министъра информация за това какви други неравноправни клаузи са установени при тяхната проверка на мобилните оператори. И така и до този момент вече повече от половин година, откакто Комисията твърди, че се занимава с темата „мобилни оператори“, ние не знаем с точност какви са нарушенията, които операторите на този пазар извършват“, категорична беше експертът.

По думите й, както потребителите са неглижирани по отношение на реалната защита на правата им, така също темата потребителска защита се оказва много удобна за популизъм от страна на политиците.

Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Стара сватба показват в Чакаларово

В кирковското село Чакаларово ще се проведе втори празник на царевицата на 17 август (събота). По традиция гостите ще бъдат почерпени с варена царевица. Организаторите са подговили и богата културна програма. Ще бъде представена и традиционна сватба, каза кметът на село Чакаларово Иван Хайтов. "Това нещо се правеше есента, когато вече по къра приключи..

публикувано на 13.08.24 в 11:31

Васил Дончев: Бракониерството в големите местни водоеми е неконтролируемо

Съюзът на ловците и риболовците в Кърджали издаде книга за 103-годишнината си. Тя е дело на журналиста от "Нов живот" Валери Ковачев и разказва за историята на организацията.   15 са ловните дружинки на територията на Държавно ловно стопанство "Женда" и едно на територията на Държавно горско стопанство - Ардино . За историята на..

публикувано на 12.08.24 в 11:42
Изглед към Юмрук кая от пешеходната пътека

Пешеходна пътека покрай "Студен кладенец" ни среща с елени, зубри, коници и лешояди

Как ви се струва докато се разхождате по живописна пътека покрай язовира и се наслаждавате на гледки от дивата природа, пътя ви да пресичат диви зайчета, край вас да тичат благородни елени и елени лопатари, някъде в далечината да пасат европейски бизони - зубри, в небето да летят египетски, белоглави и черни лешояди. А ако сте късметлия, даже и..

публикувано на 11.08.24 в 16:54

Благотворителен концерт ще помага на Каран и Рени

Голям благотворителен концерт „Ангелите на Каран и Рени“ се организира от Теодора Николова и Гергана Шумакова на 11 август, неделя, от 20 часа в Кърджали. Той ще се проведе на Арена "Спартак" и ще събере някои от обичаните от тийнейджърите артисти и изпълнители. Преди концерта от 16 до 18 часа в парк "Простор" се предвижда Фен-среща с известни..

публикувано на 09.08.24 в 15:40
Отец Николай Величков

Отец Николай: Богородичният пост е време за молитва, а не за плаж

Времето на Богородичните пости е благодатно време човек да попее на Света Богородица.  В тези дни сутрин и вечер се служат прекрасни песнопения в отредени молебни канони към Света Богородица. Не е време за почивки и плажове, а е време, в което православните християни трябва да се подготвят за Успението на Пресвета Богородица. Това каза..

публикувано на 06.08.24 в 22:45

Танцьори от читалище „Родопски фар“ представят Кърджали на международни фестивали

Успешно приключи двумесечната занималня „Лято в библиотеката“, организирана от библиотекаря Здравка Димитрова и секретаря, Светла Бейчева, на читалище „Родопски фар 1938“ в кв. „Гледка“ в Кърджали. В любознателни пътешественици, наблюдатели, откриватели са се превръщали по време на организираните игри двадесетте деца на възраст от..

публикувано на 02.08.24 в 22:44

Първи празник на траханата в Плевун

Първи празник на траханата ще се проведе в ивайловградското село Плевунна на 3 август (събота).  На празника ще се съберат майстори на трахана от България, Гърция и Турция. Всеки от тях ще сподели своята рецепта и технология за приготвяне на традиционното ястие.  Празникът на траханата се организира по идея на Теменужка Матева и с подкрепата на община..

публикувано на 02.08.24 в 15:43