Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Пренастрой ума си, пренастрой страната си" – как да се превърнем от жертви в герои?!

| обновено на 23.01.24 в 10:00
Снимка: bcnl.org

Проектът "Пренастрой ума си, пренастрой страната си" (REWIRE), иницииран от участници от Унгария, Полша и България, има амбициозната цел да помогне на изгряващи лидери на гражданското общество в тези страни да променят начина си на мислене и да подобрят своите комуникационни умения. Той е насочен към активисти и лидери от различни области, работещи по важни въпроси като избори, права на човека, устойчивост и гражданско образование. Целта е да се събере разнообразен кръг от лидери с различни умения и роли, включително организатори на неформални групи и отговорници по комуникациите в утвърдени организации на гражданското общество.

По думите на Захари Янков от БЦНП (Български център по нестопанско право) проектът се основава на комуникационен подход, наречен "комуникация, базирана на надеждата". Този подход предполага, че при комуникацията с обществото трябва да се акцентира върху позитивните послания и възможностите за промяна. Вместо да се подчертават проблемите и заплахите, участниците в проекта се учат да преминават към конструктивни послания и решения. В предаването Янков изброява пет стъпки, в които може да се обобщи подходът:

"Първата стъпка е да преминем към надежда. После от нещата, срещу които се борим, да преминем към неща, които утвърждаваме. От проблем да минем към разрешение, от заплаха да минем към възможност, и от жертви да минем към герои. Когато граждански активисти комуникират своите идеи, което е основна тяхна дейност, да не наблягат на негативните послания, а да търсят този тип комуникация, който да дава на хората надежда", посочва той.

За да подкрепи този подход, REWIRE предлага двудневно обучение в Будапеща, като основоположникът на тази теория - Томас Кунс, ще бъде лектор на събитието.

Един от примерите, с които Захари Янков илюстрира прилагането на подхода е с начина, по който стандартно правим кампании у нас, насочени към болни деца. Той предлага вместо да представяме болно дете като обект на съжаление, да се подчертае, че с помощта на общността и подкрепата детето може да израсне и да стане ползотворен гражданин.

Янков дава и друг пример, който показва начина, по който комуникация, базирана на надеждата, може да повлияе на общественото мнение. В случая с хора с интелектуални затруднения, вместо да се като безпомощни, кампанията "Родени готови" е успяла  да покаже техните желания, мечти и потенциал. Чрез позитивни послания и снимки, които показват хората с интелектуални затруднения в различни професионални роли.

Чуйте разговора в звуковия файл.


По публикацията работи: Зоя Димитрова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна