С промени в наредбата за опазване на обществения ред се регламентират правилата за движение на електрическите превозни средства на територията на Бургас. Сред забраните е електрически тротинетки и скутери да се карат по главните улици „Александровска“ и „Богориди“, както и другите пешеходни зони. За тези и други нарушения водачите вече ще могат да се санкционират и от общински служители. Предлаганите глоби са до 50 лв.
„Всички сме свидетели какво е движението по главните пешеходни улици на Бургас. Не рядко се е стигало до инциденти, лично аз съм бил свидетел на такива. Това гражданско недоволство наложи предложената от нас промяна. Всъщност, ние с нея, не забраняваме движението на такива превозни средства, защото то така или иначе е забранено със закон. Ние даваме възможност на общинските служители, определени със заповед на кмета, да извършват контрол на това движение и да могат да налагат административни наказания“
По главните улици „Александровска“ и „Богориди“ и другите пешеходни зони ел. тротинетки нямат право да се движат. А изграждането на велоалеи там, според Дракалиев, е невъзможно и ненужно.
„Те са изцяло пешеходни. В самия закон пише, че когато зоната е изцяло пешеходна е забрането за достъп на подобни средства. Няма как при този вид настилка с декоративни плочки и от двете страни разположени търговски обекти и заведения да се поставят велоалеи. И не е и необходимо, все пак законът дава право ползващите ел. скутери да се движат по пътната мрежа, ака че вместо да се движат по „Александровска“ могат да се предвижват по „Христо Ботев“ и „Стефан Стамболов“
Вносителите докладната записка посочват, че причината за промените са масовото навлизане на електрически превозни средства и риска от произшествия с тях поради липсата на актуална нормативна регламентация за движението им.
Хора с ел. тротинетки в Бургас недоумяват от къде и как да се предвижат безопасно от комплексите към центъра. Много от тях ползват алтернативното превозно средство, за да стигнат до работа. По думите им, ако се движат по пътното платно, както регламентира закона, е рисковано и опасно.
„От една страна шофьорите се дразнят, когато сме на улицата, от друга страна е опасно и рисковано, особено по по-оживените булеварди, където се движат и автобуси. От друга страна самите тротоари също са забранени за тротинетки“, казва журналистът Елена Димитрова.
Тя е категорична, че водачите на електрически превозни средства не са равностойни участници в движението.
„Тротинетките никъде не ги искат – нито на пешеходните зони, нито по булевардите", посочва Димитрова.
Нейното предложение е да се изградят велоалеи по големите натоварени булеварди в Бургас, без по тях да минават автомобили, а където не е възможно, да се обособят по тротоарите.
„Електрическите тротинетки са екологични, но без необходимата инфраструктура те стават неизползваеми в градска среда и се обезсмисля основната им цел - да заменят личния автомобил и автобуса“, допълва още Димитрова.
Не общинска наредба, а по-засилен контрол ще реши проблема с карането на тротинетки по пешеходните зони. Това мнение изрази пред БНР-Бургас депутатът Андрей Рунчев. Законът ясно е забранил управлението им сред пешеходците и е нужно и полицията да контролира процесът, посочи той: „По-скоро проблемът е по двете главни пешеходни улици – „Александровска“ и „Богориди“. Аз смятам, че в Приморския парк, особено в този есенно-зимен период, няма чак толкова водачи. Всеки един, ако е съвестен водач на превозно средство, предпоставките за произшествие ще бъдат занижени“, поясни депутатът. Особено по ул. „Александровска“ се наблюдава как се спускат с висока скорост хора на колело или тротинетка, посочи Андрей Рунчев.
Експерти по пътна безопасност смятат, че е крайно време велоалеите от тротоарите да се прехвърлят на пътното платно. Така ще се увеличи сигурността на водачите на ел. тротинетки и велосипеди и ще се намалят конфликтните ситуации, които сега съществуват между различните участници в движението.
„Вече има оплаквания от доста хора, които са имали инциденти, както с тротинетки, така и с велосипеди, точно поради тази причина, че на тротоарите е създадена такава възможност за предвижване на тези пътни превозни средства. Мисля, че е крайно време да се използва нуждата от този вид предвижване и тези велоаели, които в момента са на тротоарите да се прехвърлят на пътното платно“, посочва Михаил Попов от Института по пътна безопасност.
Според Попов при добро желание на общината и общинските съветници това може да се случи. Що се отнася до предложената възможност санкции да могат да налагат и от страна на общината, той коментира:
„Не трябва да се прекалява. Първо трябва да се започне от създаването на необходимите условия и оттам нататък да се мине към много по-сериозен контрол. Но дори и да вървят успоредно нещата – и от полицията, и от общината, ще е даже още по-добре“
Предстои наредбата да се гласува от общинския съвет.
Повече чуйте в звуковите файлове:
Малкотърновци ще посрещнат Възкресение Христово с празнична великденска служба в православния храм „ Успение Богородично“. На 5 май от 10 часа, на Второ Възкресение ще бъде отбелязано със служби освен в православната църква и в източнокатолическия храм „Света Троица“. „Нека посрещнем Възкресението Христово заедно в храмовете на Малко..
Заседание на общото събрание на Асоциацията по ВиК се проведе днес. Областният управител Мария Нейкова се срещна с представители на дружеството и кметовете на общините в област Бургас. В началото на срещата се приеха с единодушие отчета за дейността и изпълнението на бюджета на Асоциацията за миналата година, както и се гласува Бюджетът за..
В Сливен предпразнично започнаха съвместни проверки ОДБХ и Икономическа полиция на месарските магазини и в търговските обекти, в които се предлагат яйца и козунаци. Здравните инспектори следят за печатите по агнешко месо, съхранение и документи, които потвърждават произхода му. Проверяват се основно малките търговски обекти по кварталите, защото там..
Новият Младежки международен център в Бургас ще бъде домакин на кариерен форум в Деня на ученическото самоуправление - 9 май, когато младежи ще влязат в ролята на възрастни и ще подготвят и реализират събитие. През месец май предстоят и социални събития там - разказа директорът на центъра Мария Салабашева след днешната заключителна пресконференция във..
300 000 лева дари нефтената рафинерия Лукойл за инфраструктурни проекти в община Бургас. Договорът за дарението бе официално подписан днес между кмета Димитър Николов и председателя на Управителния съвет на петролната компания Евгени Маняхин. В три инфраструктурни проекта ще бъдат вложени средствата, които тази година предоставя..
Великденско тържество се проведе в Дома за лица с умствена изостаналост в Русокастро. Там са настанени 130 мъже и младежи с различна степен на умствени увреждания. Празникът им уважиха с присъствието си зам. областният управител Владимир Крумов, кметът на Община Камено Жельо Врадунски, кметове от съседните села, представители на..
Катастрофа на спирката на операта в Бургас затруднява движението в посока „Трапезица“, съобщиха слушатели на БНР-Бургас. Две коли са се ударили на улица "Христо Ботев". Причината за инцидента е обратен завой, който единият от автомобилите е направил. Щетите са само материални. На място има полиция. По-рано катастрофа с материални щети имаше и..
Област Бургас е втората по ръст на населението през 2023 година след Кърджали, показват обявените днес данни на Националния статистически институт...
Увеличение на смъртните случаи при трудови злополуки през миналата година отчитат от синдикатите в България, включително и в Бургас. Това каза Иван..
300 000 лева дари нефтената рафинерия Лукойл за инфраструктурни проекти в община Бургас. Договорът за дарението бе официално подписан днес между..