Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Легендите на словенския ъндърграунд „Жоамбо Жоет Уъркестрао” с концерт на „Аларма пънк джаз” на 28 декември от 21.30 часа в Първо студио на БНР

„Жоамбо Жоет Уъркестрао” (от ляво на дясно: Иво Подержай, Мариян Станич, Грегор Белушич)
Снимка: Нада Жганк
Работници с червени потници или инженери на човешката душа, „Жоамбо Жоет Уъркестрао” определено са едно от най-важните явления в източноевропейския фрийк-рок от последното десетилетие-десетилетие и половина. И като казваме „едно от най-важните”, наистина имаме предвид банда от класата на „Шарло Акробата”, „Миладойка Юнийд”, Рамбо Амадеус и „Гори Уши Винету”. Триото, наброяващо светлите личности Иво Подержай (певец и басист), Грегор Белушич (певец и китарист) и Мариян Станич (барабанист, познат ни от групите „Фолтин”, „Братко Бибич & Дъ Медлис” и „Лолита”, където в два албума свири и нашият Венци Благоев), представлява един умален модел на Ноевия ковчег, на който сред потопа от посредственост и шоубизнес-интереси, заливащи ни отвсякъде, са оцелели някои „причудливи” форми в съвременния рокендрол, отдавна изгубени за вездесъщата Повсеместност. Всъщност, от гледна точка на рокендрола, наистина интересното при „Жоамбо Жоет Уъркестрао” е, че като Запа и Кептън Бийфхарт, под формата на рок музика те ни поднасят един много по-широк диапазон от звуци, звучения, идеи за света, решения, въображения и изненадващи обрати. Тук го има Колтрейн, но я има и Лолита. Тук биологичните, медийните и лингвистичните експерименти (визираме професионалните поприща на тримата музиканти) са в нечуван унисон. Тук е и гневът към извращенията в католическата църква, но и любовта към папата и замразените гъски. Тук е хайку-поезията с „Пъпки” на поета от български произход Димитър Анакиев, един от основателите на Световната хайку-асоциация („Пъпки. Под старата круша дойде пролетта…” – така започва предпоследният албум на групата, издаден от канадския лейбъл Manufrakture, движен от китариста на „Виалка” Ерик Борош). Тук е и въображението, което ни носи джазът, и ритникът на истинския, откровения пънк. И неслучайно няколко месеца след участието на „Виалка” на „Аларма Пънк Джаз Фест” в България идват и „Жоамбо Жоет” – може би най-подходящата група за завършването на една такава успешна фестивална година, каквато имаше ъндърграунд-начинанието на Националното радио. Подгряваща група на 28 декември в Първо студио на БНР ще са „Съб Зироу Фарм”, които с всеки следващ концерт дърпат към себе си все повече и повече музиканти от „Брас Асоциацията” на Ангел Заберски, но това не ги прави по-малко пънкари, а даже напротив. Входът за двата концерта е напълно безплатен, като коледно-новогодишен подарък, а за тези, които се намират далечко от „Драган Цанков 4” от 21,30 до полунощ във фестивалната вечер, цялото начинание ще се предава и на живо по програма „Христо Ботев”, какъвто е и обичаят на „Аларма Пънк Джаз”. А дни преди събитието ние се свързахме с фронтмена на „Жоамбо Жоет” Иво Подержай, когото извадихме за 5 минути от трескава репетиция за концерта в София.
Нека започнем с името, както си му е редът – Workestrao? Какво ще рече това – че сте повече работници или повече интелектуалци?
И едното, и другото. И работници, и интелектуалци. Или както е при социализма: ние вярваме, че всеки работник трябва да бъде интелектуалец. Физическата работа не е достатъчна. На работника му трябва и интелектуален възход.
И откога така?
В нашия случай, с групата, от 1992г., а в по-глобален план – от Октомврийската революция насам – от 1917 г.
Къде виждате себе си в цялостната хаотична музикална ситуация в наши дни – между комерисално и некомерсиално, между пънка и джаза, между композицията и импровизацията?...
Нашата първа любов е композирането на музика. И след толкова години заедно, това е нещото, около което се обединяваме и което ни движи напред. Композицията, като метод на изследване – начините на създаване на музика, която да може да бъде прихваната и от пънк- и рок публиката, и от хората, които слушат джаз и съвременна музика. Свирим например в клубове, където ходят много пънкари и рокери, за които понякога ние сме нещо много странно и неразбираемо – като пришълци от Марс. Но това е и публиката, която в крайна сметка започва да подскача накрая. Но никога не се сме били обвързани с дадена публика или с конкретна сцена. По-интересно ни е по-скоро да изследваме чисто композиционни проблеми – посредством публиката и местата.
А специално на словенската ъндърграунд сцена, която е доста богата и то открай време, как стоите?
Ами, „Радио Студент”, Любляна, които съвсем не са само студентско радио, а най-влиятелният канал за алтернативна култура в Словения, обявиха последния ни албум за словенски албум на годината. В списание „Младина”, което пък е най-важната печатна независима медия у нас, също сме на върха на класациите. Но ако някой смята, че това улеснява уреждането на повече концерти за групата, е на погрешен път. Та кой, в крайна сметка, е пророк в собствената си страна?
Биология и физиология с щипка лингвистика, поезия с джин и вегетарианско свинско, театър с журналистика?... Областите на познание, влияния и интереси при вас много често се пресичат едни с други по най-неочакван начин и под най-странни ъгли…
Хм, интересно наблюдение. Може би общото е, че търсим добрите страни у всяка от тези идеологически структури – изкуството и науката. Търсим хуманното и възбуждащото, заложено у тях и го изразяваме в рокендрол контекст чрез рокендрол. А храната и пиенето всички ги обичаме и обичаме да ни влияят – може би защото кухнята също е един облик, едно от проявленията на композицията.
Заглавието на последния ви албум звучи доста радикално: Cum Rectum Plenum Celibatare Facile Est (вижте сами в речника по латински, че малко тежичко звучи на български – б.а.)… Към кого е насочено то?
Към католическата църква, която има своите явни, но и своите скрити страни. Но темата е още по-широка. В този албум ни занимава човешкото и институционалното лицемерие.

(Материалът е публикуван и в сп. „Паралели”)

Понеделник, 28 декември, от 21.30 часа, Първо студио на БНР, вход свободен
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30

Инициатива насърчава деца в неравностойно положение да посещават театрални постановки

"60 от сърце" е благотворителната инициатива на младата продуцентска компания The Balkan Theatre Factory. На всяка нейна постановка се пазят 60 места, които се предоставят на деца от домове или деца в неравностойно положение или деца на бежанци. Първият спектакъл на компанията е "Островът на съкровищата", пиратско комедийно приключение за деца и..

публикувано на 24.04.24 в 10:10