Вълнуващата история на френския поет Андре Шение вдъхновява Луиджи Илика за създаването на изключително романтично либрето, лишено обаче от историческа достоверност.
Андре Шение е роден в Истанбул през 1762, в семейството на френски аристократ. Майка му е гъркиня. Завършва образованието си в Париж. Там се установява след пътувания из Швейцария и Италия. Поетът имал приятелски отношения с Екушар-Льобрьон, Бомарше, художника Давид, химика Лавоазие и италианския поет Алфиери. Започва работа като секретар на френското посолство в Лондон. След 1790 година работи като журналист.
Ревностен привърженик на революцията, Андре Шение всъщност искал да се запази живота на краля. Арестуван е през март 1794 година и екзекутиран на ешафода на 20 юли същата година, два дни преди падането на Робеспиер. Братът на Андре, Жозеф Шение, е бил един от водачите на революцията. Влиянието му било достатъчно, за да спаси поета. Но Жозеф решил, че единственият шанс за Андре е да стои в затвора, докато го забравят. Очевидно присъдата и изпълнението й са се случили набързо – нещо често срещано в онези смутни времена.
Само две от стихотворенията му били публикувани приживе. Въпреки че живял само тридесет и две години, той създава великолепни стихове, признати за шедьоври на френската поезия от XVIII век. Творбите му съчетават красотата на класическата строгост с по-изразителен и одухотворен език, предвещаващ романтизма.
„Андре Шение” е четвъртата опера на Умберто Джордано. Композиторът бил едва на 27, когато я написва. Премиерата се е състояла на 28 март 1896 година в „Ла Скала”. За една вечер никому неизвестният музикант става знаменитост. Кариерата на Джордано напомня историята и на Маскани, и на Леонкавало. И тримата веристи съчиняват шедьовър в младостта си – успех, който не могат да повторят до края на живота си.
Известният критик Джовани Батиста Наппи пише веднага след премиерата в изданието „Персеверанца”: „Това че музиката на Джордано е белязана с особена мелодичност и оригиналност няма нужда от доказателства. Въпреки лекия наплив на реминисценции от произведения на съвременни автори, при това най-добрите, тази музика има свой характер и смисъл, който винаги съответства на обстановката. Не мога да кажа, че персонажите и техните чувства се представят опростено, напротив. Композиторът непрекъснато се стреми към подобаващо обрисуване и анализ. В повечето случаи той постига това без да прибягва към постоянни теми и лайтмотиви, но използвайки мелодични багри, тънки нюанси и градации, които абсолютно съответстват на лирическия, поетичен и драматичен смисъл на събитията. Тези способи ми се струват даже по-действени и по-активни елементи за музикалната драма. Те показват силната интуиция на Джордано към театъра и дълбокото му проникновение към смисъла на всяка сцена. Така се постига онова разнообразие на цялото, чрез което всяко произведение на изкуството звучи достоверно и точно.”
В предаването ще чуете цялата опера в следните записи:
І дейстие: с Франко Корели, Антониета Стела, Марио Серени, хор и оркестър на Римската опера под диригентството на Габриеле Сантини. Запис от 1963 г.
ІІ действие: с Лучано Павароти, Монсерат Кабайе, Лео Нучи и др. Хорът е на Уелската опера, Лондонския филхармоничен оркестър дирижира Рикардо Шайи. Записът е от Лондон от 1984 г.
ІІІ действие: с Марио дел Монако, Рената Тебалди, Еторе Бастианини, хор и оркестър на Римската Академия „Санта Чечилия” под диригентството на Джанандреа Гавацени. Запис от 1956 г.
ІV действие: с Пласидо Доминго, Рената Ското, Шерил Милнз, Лондонският филхармоничен оркестър е под диригентството на Джеймс Ливайн. Запис от 1976 г.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg