Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Романът на един тенор

Снимка: robertoalagna.net
Кариерата на Роберто Аланя прилича на роман. Родителите му са сицилианци, живеещи в парижко предградие. В семейството всички пеят, а Роберто не е човекът с най-хубавия глас. Често го молят да замълчи, за да не пречи, когато пее чичо му – той е певецът на фамилията. Но пък младият Роберто разполага с вдъхновение и упорито се учи от записите на големите тенори от миналото. Години наред обикаля парижките кабарета и пее като си акомпанира на китара. Тайно обича операта, а идол му е Лучано Павароти. Когато Павароти пристига в Париж, за да се срещне с почитатели в магазин за дискове, Роберто успява да се промъкне до него и да му каже няколко думи. Явно казва точните думи, защото получава покана за прослушване от Маестрото и така стига до финала на конкурса „Павароти” във Филаделфия. Печели го. Годината е 1988, а Аланя е на 24 години.
Така се ражда новата звезда. Веднага Глайндбърн го пожелава за ролята на Алфред от „Травиата”, след това получава покани за същатата опера от Монте Карло и Миланската Скала. Възхитен от младия тенор Рикардо Мути, който тогава е в Милано прави с него и „Риголето”, и „Бохеми”. Така започва световната му кариера.
Още през 1995 година идва първото голямо признание – наградата на името на Лорънс Оливие за ролята на Ромео от „Ромео и Жулиета” на Гуно. И ако в италианския репертоар Аланя буди възхищение, то за френския става незаменим – Де Грийо, Вертер, Фауст, Дон Хосе, Дон Карлос (френската версия на операта „Дон Карлос”). Дискографията му е огромна. Още през 1993 г. за EMI той записва диск с най-известните френски арии и още един с италиански. За други фирми съставя необичайни рецитали например един посветен на Берлиоз или на редки пиеси от френския репертоар. Оттогава са и записите на „Любовен еликсир”, „Риголето” и „Травиата”. През 2004 подписва договор с „Дойче Грамофон”. Първият му албум за фирмата е „Роберто Аланя пее Луис Мариано”. Той става платинен диск, а Аланя добива невероятна популярност и извън оперните среди. Този диск събужда много коментари. Някои от почитателите на френския тенор го упрекват, че е изоставил сериозните си ангажименти, други го възхваляват, но всички си дават сметка, че за идола на поколения ценители на музиката Луис Мариано никога не се е говорело повече. Турнето на певеца започва от страната на баските – родината на легендарния певец. Самият Аланя си спомня своята баба, която слушала в захлас изпълненията на „Певеца от Мексико”. Разбира се огромна заслуга за всичко има и Иван Касар, който прави аранжиментите на песните, дирижира оркестъра и организира турнето.

След четири години излиза още по-вълнуващият сицилиански диск. От него са продадени 350 000 екземпляра. Успехът е неописуем. Това води до национално и международно турне и нов запис за СD и DVD от концерт на арената в Ним през 2009 година. На арената присъстват 10 000 души. Като любимец на огромна и най-различна аудитория Роберто Аланя участва в телевизионни шоупрограми, заедно с вариететни артисти, включва се в благотворителни концерти, пее на тържествени церемонии – в Рим за Папата, в Париж за 14 юли.
„Благодарение на сицилианския си албум разбрах, че когато се оставя на инстинктите си и на чувствата си емоцията достига неудържимо до публиката. Това, което се опитвах да направя чрез операта, го сторих с този албум. С предишния си диск отдадох почит на един артист когото обичах, но това не бях аз. Подражавах на един невероятен тенор – усмивката, темперамента, репертоара. В действителност аз съм по-драматичен, по-мрачен, по-носталгичен, по-тъжен, по-романтичен. Ето точно това представям в сицилинския си албум. Там, това съм аз. Затова има толкова голям успех. Когато пеех песните виждах хора да плачат, въпреки, че не разбираха думите. Тъй силна беше емоцията. Впрочем след тези песни, когато пях в „Селска чест” се чувствах много по-уверен, а зрителите казаха, че съм бил по-истински като Канио от „Палячи”. А и сигурно е така, защото историята на операта повтаря моята съдба. Да бъдеш на сцената въпреки всички лични драми, защото публиката е платила. Впрочем аз съм тъй всеотдаен с всяка своя роля. Когато бях Вертер мислех че ще умра, изпаднах почти в положението на героя си. Наистина тогава се появиха и моите здравословни проблеми. (През 2006 г. Аланя претърпява операция – откриват доброкачествен тумор в дясното му око). Това беше и времето, когато и между нас с Анжела нещата не вървяха добре и искахме да разделим кариерите си. Изпълнението на Вертер само задълбочи проблемите ми. Лошото беше, че след Вертер бях Орфей на Глук. Драмата ми беше пълна, а после ми казаха: „Орфей беше ти”.
В живота на Роберто Аланя има две жени. Първата му съпруга Флоранс Лансиен умира рано – през 1994 г. Има с нея дъщеря Орнела, родена през 1992 година. През 1996 г. се жени за румънското сопрано Анжела Георгиу. Двойката е сред най-обичаните и най-обсъжданите във Франция. Често пеят заедно, както и често записват заедно. Албумът им „Дуети и арии” намира място в британската класация през 1996 г. Двамата записват филмовата версия на „Тоска”, режисирана от Беноа Жако. Съвместният им живот е белязан с раздели и събирания, но това явно все повече събужда интереса на журналисти и почитатели към тях. Всяко тяхно съвместно явяване привлича вниманието.
От 2008 година Роберто Аланя е Кавалер на почетния легион. Мечтае да запише песните, които сам е създал когато е бил на 18.

четвъртък, 3 януари, от 14.30 часа
По публикацията работи: Светлана Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50
Антонина Бонева

Concertissimi с Антонина Бонева и нейните ученици

По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..

публикувано на 21.04.24 в 09:05