Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуството на конкурса

Призьорите на конкурса: Валерия Попова-Крачунова, Емерих Амбил, Ейли Робъртсън, Крис Хунг (отляво надясно)
Снимка: Архив

Носителят на първа награда от Международния конкурс по композиция „София 2013” Крис Хунг (Хонг Конг) пред микрофона на "Контрапункт" изтъква голямото стилово разнообразие на наградените произведения. Стилът е дума, измислена от журналистите, репликира задочно Емерих Амбил (България), който разделя третата награда с Валерия Попова (България). Всъщност един от съществените белези на събитието, което в продължение само на пет години предизвика раждането на близо 200 нови партитури с автори от Европа, САЩ, Азия, Австралия. Със сигурност амплитудата на композиционни техники, естетики, тенденции при тях е далеч по-широка от това, което се материализира в изпълнението на Камерния ансамбъл „Софийски солисти”. Като съорганизатор на конкурса оркестърът по традиция връчва и своя специална награда, тази година на Ейли Робъртсън (Шотландия). Останалото е достояние само на Международното жури, председателствано от видния български композитор Георги Минчев. В състава му влизат авторитети като Паул-Хайнц Дитрих (Германия) и Сорин Лереску (Румъния). Отликата на този конкурс от малкото подобни у нас е не само в участието на чуждестранни композитори в журирането на предложените композиции, но и в абсолютната независимост на оценките им. Всеки един от тях разполага с определен брой точки, които е длъжен да разпредели между избраните от него партитури при пълна анонимност на авторите им, без обсъждане или среща с останалите членове на журито.
Имате възможност да се запознаете с Concerto Funebre, Lewisman in Exile, Gypsy Tabor, Saeculum Obscurum и да чуете думи на техните автори в предаването "Контрапункт".

сряда, 2 октомври, 19.30 часа

По публикацията работи: Маня Попова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Паул Хиндемит събира Вилиана Вълчева и Росен Идеалов

Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..

публикувано на 01.04.25 в 08:55

Легенди от Nightwish гостуват в София и Варна

Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте! 

обновено на 31.03.25 в 09:51
Васил Найденов

Васил Найденов – чудото, което става с нас в музиката

Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...

публикувано на 31.03.25 в 09:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 април 2025 г.

1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..

публикувано на 31.03.25 в 08:45

Международният фестивал "Контрасти" отбеляза юбилейното си 30-о издание

От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..

публикувано на 30.03.25 в 12:15