В петъчната вечер ще възкресим спомена за доайена на българската школа по кларинет проф. Сава Димитров. През 1940 г. в Попово, родния град на маестрото, се случва нещо необичайно. Местното музикално дружество „Арфа“ организира бенефисен концерт на Сава, който тогава няма и 20 години. Особено горд от първото по рода си събитие в провинциалния град е учителят Христо Дюлгеров- цигулар, един от основателите на Русенската филхармония. Тъкмо той насочва Сава Димитров към кларинета. Историята има и продължение: с парите от споменатия бенефис, а това означава и пръв досег с публиката, Сава си купува мечтания инструмент. В Музикалната академия попада в класа на проф. Стоян Стоянов. Безспорните качества на бъдещия корифей на кларинета го отвеждат в Прага, където усъвършенства дарбата си при професорите Ржиха и Хорак. Те му отварят очите за т. нар. Бьом- система. Въпреки съблазнителните обещания за бляскава кариера на концертиращ артист в ония ранни години, Сава Димитров е непреклонен: ще се върне в България, за да открива нови таланти. Професорът има неоценима заслуга за въвеждането на споменатата Бьом - система у нас. А през 1946 публиката в зала България бурно го аплодира на първия му самостоятелен концерт.
Успехът е впечатляващ! Критиците не пропускат да отбележат чистия звук и вроден усет за моделиране на фразата. Проф. Димитров, светла му памет често припомняше за голямата си любов към камерното музициране.
Оценяваше и ролята на свиренето в оркестър. Незабравимите години, когато бе солист на Софийската филхармония и оркестъра на Софийската опера. Колкото до камерното партньорство, Сава Димитров с нескрито вълнение си спомня срещата със забележителната пианистка Люба Енчева.
Почти четвърт век бяха заедно на сцената - великолепно дуо, с блестящи качества и усет за партньорство, както писаха в печата след изявата им в Белгия. Жалко, че са оставили твърде малко записи. Обяснението на Сава Димитров: „Не сме се предлагали!” Думи, изречени с достойнство на артисти от голяма класа! Чакали са, уви, други да се сетят...
След завръщането си от чужбина майсторът на кларинета успява да намери удивителен баланс между концертните изяви и работата на педагог. С годините все по-силна става тръпката да открива таланти.
Професорът създава българската школа по кларинет, а също цялостен оригинален метод, основан на Бьом – системата. Неуспорим факт е, че най-изтъкнатите родни кларинетисти са ученици на Сава Димитров... и на неговите ученици. Редицата води Петко Радев. Ето още имена: Ангел Колев, Димо Димов, Росен Овчаров, Борислав Йоцов...
Синът на професора - Митко Димитров, светла му памет, а също внукът Сава - днес вече професор в Музикалната академия „Панчо Владигеров“.
Стана дума за интензивната концертна дейност на Сава Димитров у нас и по света. Изправял е на крака публиката в Белгия, Англия, Франция, Италия, Полша, Германия, Унгария, дори в Индия. Ценят го видни музиканти, сред които проф. Евалд Кох, с когото дълги години са близки приятели. Проф. Шикорски допълва картината: „Сава Димитров е сред най-големите майстори на кларинета, които познавам! Блестящ темперамент, фантастична техника и много любов към всичко, с което се захваща...”
В предаването ще чуете гласа на проф. Димитров – част от интервю навръх 80-ия му рожден ден през 1999 година, съхранено в Златния фонд на БНР. Ще звучи музика от Моцарт, Артур Онегер, Карл Филип Емануел Бах, Брамс, Верай, Вебер и Сен-Санс.
петък, 2 май, от 23.00 часа
Записът е от паметен спектакъл, с който на 7 декември 1982 година откриват сезона в Миланската скала – събитие със силен отзвук и сред специалисти, и сред меломани. Излъчваме го ( на 22 февруари от 20 часа ) заради участието на Мирела Френи, великолепна в ролята на Елвира. Както разбира се и заради удивителното преобразяване на Николай Гяуров като..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Излезе от печат сборникът "Избрани хорови творби" на композитора, диригент и преподавател в Нов български университет – проф. д-р Георги Петков. Изданието съдържа 22 песни от различни фолклорни области, които проф. Петков е писал за различните състави, с които е работил през годините. "Реших, че е дошло време да предоставя на колегите хорови..
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg