В петъчната вечер ще възкресим спомена за доайена на българската школа по кларинет проф. Сава Димитров. През 1940 г. в Попово, родния град на маестрото, се случва нещо необичайно. Местното музикално дружество „Арфа“ организира бенефисен концерт на Сава, който тогава няма и 20 години. Особено горд от първото по рода си събитие в провинциалния град е учителят Христо Дюлгеров- цигулар, един от основателите на Русенската филхармония. Тъкмо той насочва Сава Димитров към кларинета. Историята има и продължение: с парите от споменатия бенефис, а това означава и пръв досег с публиката, Сава си купува мечтания инструмент. В Музикалната академия попада в класа на проф. Стоян Стоянов. Безспорните качества на бъдещия корифей на кларинета го отвеждат в Прага, където усъвършенства дарбата си при професорите Ржиха и Хорак. Те му отварят очите за т. нар. Бьом- система. Въпреки съблазнителните обещания за бляскава кариера на концертиращ артист в ония ранни години, Сава Димитров е непреклонен: ще се върне в България, за да открива нови таланти. Професорът има неоценима заслуга за въвеждането на споменатата Бьом - система у нас. А през 1946 публиката в зала България бурно го аплодира на първия му самостоятелен концерт.
Успехът е впечатляващ! Критиците не пропускат да отбележат чистия звук и вроден усет за моделиране на фразата. Проф. Димитров, светла му памет често припомняше за голямата си любов към камерното музициране.
Оценяваше и ролята на свиренето в оркестър. Незабравимите години, когато бе солист на Софийската филхармония и оркестъра на Софийската опера. Колкото до камерното партньорство, Сава Димитров с нескрито вълнение си спомня срещата със забележителната пианистка Люба Енчева.
Почти четвърт век бяха заедно на сцената - великолепно дуо, с блестящи качества и усет за партньорство, както писаха в печата след изявата им в Белгия. Жалко, че са оставили твърде малко записи. Обяснението на Сава Димитров: „Не сме се предлагали!” Думи, изречени с достойнство на артисти от голяма класа! Чакали са, уви, други да се сетят...
След завръщането си от чужбина майсторът на кларинета успява да намери удивителен баланс между концертните изяви и работата на педагог. С годините все по-силна става тръпката да открива таланти.
Професорът създава българската школа по кларинет, а също цялостен оригинален метод, основан на Бьом – системата. Неуспорим факт е, че най-изтъкнатите родни кларинетисти са ученици на Сава Димитров... и на неговите ученици. Редицата води Петко Радев. Ето още имена: Ангел Колев, Димо Димов, Росен Овчаров, Борислав Йоцов...
Синът на професора - Митко Димитров, светла му памет, а също внукът Сава - днес вече професор в Музикалната академия „Панчо Владигеров“.
Стана дума за интензивната концертна дейност на Сава Димитров у нас и по света. Изправял е на крака публиката в Белгия, Англия, Франция, Италия, Полша, Германия, Унгария, дори в Индия. Ценят го видни музиканти, сред които проф. Евалд Кох, с когото дълги години са близки приятели. Проф. Шикорски допълва картината: „Сава Димитров е сред най-големите майстори на кларинета, които познавам! Блестящ темперамент, фантастична техника и много любов към всичко, с което се захваща...”
В предаването ще чуете гласа на проф. Димитров – част от интервю навръх 80-ия му рожден ден през 1999 година, съхранено в Златния фонд на БНР. Ще звучи музика от Моцарт, Артур Онегер, Карл Филип Емануел Бах, Брамс, Верай, Вебер и Сен-Санс.
петък, 2 май, от 23.00 часа
1 август Свири Симфоничният оркестър на Хърватското радио и телевизия с диригент Енрико Диндо. 3.00 часа – Едуард Елгар (1857-1934), Концерт за виолончело в ми минор, оп. 85. Солист: Асиер Поло (виолончело). 3.31 часа – Гаспар Касадо ((1897-1966)), Прелюд – фантазия из Сюита за виолончело. Изпълнява Асиер Поло (виолончело). 3.36 часа – Роберт Шуман..
Тромбата на Мишо! Как кой Мишо? Йосифов! Чуем ли нея или пък неговото име, означава едно-единствено нещо: първа класа. Той може да бъде както сериозен и авангарден, така и палав, весел, усмихнат разказвач на вицове без думи и ачик айляк – в зависимост от настроението на музиката, която изпълнява или сам създава – за себе си и за другите. 6-а степен по..
Новата музикална седмица на "Аларма Пънк Джаз" ще започне на Откритата сцена " 8 декември "на терасата на последния етаж на Националния студентски дом (пл. "Народно събрание" 10). Под открито небе в понеделник вечер, 29 юли, от 20.00 ч. ще свирят "средиземноморските авангардисти" AVA Trio (Италия/Турция/Нидерландия), чието..
В съботната вечер (26 юли от 20 часа) ще бъдем в Болшой театър , за да съпреживеем висшето емоционално откровение на знаменития руски тенор – ролята на Герман. Тук и критиката, и публиката са единодушни: Атлантов изкачва височина, недостижима за съперниците му. Най-желаната тенорова партия в руския репертоар е негова запазена марка! Чувства..
Един от най-великите саксофонисти в историята на японския джаз и на японската авангардна музика въобще, живата легенда на фрий джаза от последните 6 десетилетия (в световен мащаб) Акира Саката идва за първи път в България по покана на концертната серия "Аларма Пънк Джаз" на БНР заедно с най-новата си формация от Европа – Еntasis ...
Александър Думанов – поет и изследовател на банския диалект. Той се е посветил на съхраняването на неговата автентичност. Думанов не само пише книги..
Читалище "Никола Вапцаров" в гр. Банско отбелязва 130 години от своето създаване, носейки със себе си история и значимост в културно-просветната..
Един от първите музеи в Пиринския край е къщата-музей "Никола Вапцаров", отворена за посетители през 1952 г., което поставя началото на музейното дело..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg